welke breedte platte schaafbeitel

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik ben al enige tijd in het bezit van een platte schuine beitel 32 mm werkt prima en snijd als boter. Oppervlak zo glad.
Maar nu komt het.
Ik draai met regelmaat diameter 60 a 80 mm en hoe groter de diameter hoe moeilijker het wordt om snijdend te draaien.

Ik heb het vermoede dat hoe breder de platte schaafbeitel hoe makkelijker het wordt bij een grotere diameter. (uiteraard met limiet ).

Om gelijk een beitel van 70 mm breed te kopen lijkt mij wat overdreven.

Maar is hier een bepaalde verhouding voor of heeft iemand hier ervaring mee en is de oplossing om gelijk een beitel van 70 mm te kopen.


Met vriendelijk hans.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb vandaag 6 balkjes 250x80x80 bubinga rondgedraaid. Met de afruwguts (model dakgoot) ging dit prima. Daarna de platte beitel erbij om de boel glad te maken.
Hoewel ik vrij veel met de platte beitel doe viel dit enorm tegen. Ik heb diverse breedtes en allemaal geslepen op 30 graden. Het hout is prachtig mooi maar hier en daar warrig/kruisdradig met als gevolg dat er plaatselijk stukjes uitvlogen (tear-out). De beitel was vlijmscherp en net geslepen en gewet. Toen maar een andere (platte ovale) geslepen en gewet op 50 graden. Deze sneed helemaal niet meer.
Waar ik normaliter goed met de platte beitel overweg kan lukte het hier nauwelijks.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ken de regel van 8-10 cm niet maar heb wel de ervaring dat ik de skew niet bij schalen gebruik. Wel voor detail werkzaamheden en af en toe een beetje schrapen. Bij langsdraaien heb ik nooit op de diameter gelet. Ik gebruik een 25mm
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De lelijkste happers van een vlakke beitel zijn die als de beitel met zijn punt in het hout komt. Een vlakke beitel ligt altijd aan de raaklijn van de cirkel die je aan het vormen bent. Hoe groter de cirkel des te dichter komt de punt van de vlakke beitel in de buurt van het hout en hoe groter dus de kans op een happer. Om die reden wordt bij hout met een diameter van meer dan 10 cm meestal een scherp (kleine slijphoek) geslepen vormguts gebruikt om vlak te draaien. Mijn grootste vlakke beitel is een Gläser van 75 mm. Leuk maar erg duur. Ik zou gewoon de vormguts nemen als ik jou was...
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Bedankt voor de info het is misschien inderdaad het verstandigste om een vorm guts te gebruiken.

Die happers gaan hard.
 

tuoh

Oud hout
Als het met de platte beitel niet echt vlot gaat door kruisdraad of zo grijp ik altijd naar een grote spindelguts (35mm) Deze geeft een perfect glad oppervlak, ook bij kruisdraad, en bij gelijk welke diameter.

De middelste guts op de foto is de "ware":p

CIMG5030.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dit zijn mijn platte beitels.
HBM ovaal 30 mm
Gläser 30 mm
4x Kirschen 42 - 6 mm
Hamlet 20 mm
3x Noname

IMG_20160223_115250.jpg

En hier de 6 bubinga bodies voor de pepermolens met een 25 mm boor met MC2 en een Woodcut (heet dit kotterboor of zoiets?) met 2 beiteltjes erop om een ruimte van 38 mm en een van 44 mm te maken.
Het 25 mm gat wordt eerst 18 cm diep geboord en daarna met de Woodcut opgeruimd.

IMG_20160223_115258.jpg
 

tuoh

Oud hout
Andre, die linker en middelste zijn feitelijk toch gelijke gutsen (zelfde dwarsprofiel), alleen anders geslepen?

Inderdaad dezelfde doorsnede, maar door de andere snedevorm geeft ie een veel gladder oppervlak. DE guts ook voor het profileren van grote diameters (trappalen en dergelijke) Dit is met "met grote stappen snel thuis";) De machine moet dan wel voldoende power hebben om te kunnen volgen:p

Hier is duidelijk het verschil te zien tussen een afruwguts en een spindelguts, twee verschillende draaibeitels uit éénzelfde basisvorm.
CIMG5032.jpg
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik was op internet aan het zoeken naar een spindelguts 32 mm maak kan deze niet vinden.
Is dit een afruwguts rond geslepen of een profileerguts german ??
En waar is deze eventueel te koop.

mvgr hans
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Eigenlijk best stom

Alle beitels die jullie voorstelde heb ik aan het schap hangen.
Vandaag de klus geklaard met een profiel guts 20 mm ( eerst uiteraard geslepen ) een beetje meer schuurwerk maar geen gevaarlijke hapers.

Was zo gefixeerd om het in een keer glad te maken met de schaafbeitel dat ik vergeten was dat het ook anders kon. Eigenlijk best stom.

Het is misschien verstandig om de schaafbeitel wat minder te gaan gebruiken voor mijn eigen veiligheid maar het wordt zo mooi glad.

mvgr hans
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hans ik heb van de week nadat ik van redelijk wat kanten commentaar heb gehad op de mogelijke aanschaf van een bepaald beitelsetje, mijn beitels nog eens bekeken en daarna wat verschillende filmpjes op internet wat men zoal met deze beitels doet. Niet alles op internet is goed, sterker nog, veel is fout, maar toch, ik moet meer uit mijn huidige materiaal kunnen halen. Wellicht voor jou ook een leuke stap.

Pak de beitels welke je zelden gebruikt maar welke wel kwaliteit zijn. Ga dan opnieuw info er over zoeken, het heeft mij geholpen en van het weekend ga ik hte in de praktijk proberen. Ik heb vandaag heel even staan werken met de Spindlemaster en maakte daar nu veel mooiere cuts mee dan ik vorig jaar toen ik hem nieuw had mee kon maken.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Dat is dus ook het probleem, de uitdaging en de verslaving van het houtdraaien.
- De techniek , kennis in onbegrensd en je blijft leren.
- Heb nog een lange weg te gaan, maar heb hier ook nog vele jaren voor.

Ook jij succes met je verslaving.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
32 mm guts is er o.a. van crown nr 2332
Ik denk dat forum lid ronald Kanne van de houtdraaierij hem wel kan bestellen. Je kan ook kijken bij wiedemann werkzeuge
 

tuoh

Oud hout
De eerste guts welke ik kocht was een spindle guts maar die zag er anders uit... Soms zijn de benamingen best verwarrend. Linkje

Bekijk bijlage 43968

Sorry noemt dat ding een "spindelmaster" is in feite een gemodificeerde platte beitel, gemodificeerd in die zin dat men hier getracht heeft de "min"punten van de echte platte beitel wat af te zwakken. Maar wat je met deze beitel kan gaat ook makkelijk met een goed aangeslepen guts:p

Die grote (32mm) spindelguts is een exemplaar van Sorby, weet niet of die nog in hun gamma zit, maar een afruwguts herslijper gaat even goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.