Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013

welke breedte platte schaafbeitel

Ik ben al enige tijd in het bezit van een platte schuine beitel 32 mm werkt prima en snijd als boter. Oppervlak zo glad.
    Maar nu komt het.
    Ik draai met regelmaat diameter 60 a 80 mm en hoe groter de diameter hoe moeilijker het wordt om snijdend te draaien.

Ik heb het vermoede dat hoe breder de platte schaafbeitel hoe makkelijker het wordt bij een grotere diameter. (uiteraard met limiet ).

Om gelijk een beitel van 70 mm breed te kopen lijkt mij wat overdreven.

Maar is hier een bepaalde verhouding voor of heeft iemand hier ervaring mee en is de oplossing om gelijk een beitel van 70 mm te kopen.

Met vriendelijk hans.

Ik heb altijd geleerd om boven de 80 å 100mm geen platte beitel meer te gebruiken.
    Behalve dan voor V-cuts e.d.
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 22-02-16 om 20:05.

Ik heb vandaag 6 balkjes 250x80x80 bubinga rondgedraaid. Met de afruwguts (model dakgoot) ging dit prima. Daarna de platte beitel erbij om de boel glad te maken.
    Hoewel ik vrij veel met de platte beitel doe viel dit enorm tegen. Ik heb diverse breedtes en allemaal geslepen op 30 graden. Het hout is prachtig mooi maar hier en daar warrig/kruisdradig met als gevolg dat er plaatselijk stukjes uitvlogen (tear-out). De beitel was vlijmscherp en net geslepen en gewet. Toen maar een andere (platte ovale) geslepen en gewet op 50 graden. Deze sneed helemaal niet meer.
    Waar ik normaliter goed met de platte beitel overweg kan lukte het hier nauwelijks.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Hallo Peter bedankt voor je reactie.
    Maar welke breedte van platte beitel gebruik jij dan Veel .

Ik ken de regel van 8-10 cm niet maar heb wel de ervaring dat ik de skew niet bij schalen gebruik. Wel voor detail werkzaamheden en af en toe een beetje schrapen. Bij langsdraaien heb ik nooit op de diameter gelet. Ik gebruik een 25mm

De lelijkste happers van een vlakke beitel zijn die als de beitel met zijn punt in het hout komt. Een vlakke beitel ligt altijd aan de raaklijn van de cirkel die je aan het vormen bent. Hoe groter de cirkel des te dichter komt de punt van de vlakke beitel in de buurt van het hout en hoe groter dus de kans op een happer. Om die reden wordt bij hout met een diameter van meer dan 10 cm meestal een scherp (kleine slijphoek) geslepen vormguts gebruikt om vlak te draaien. Mijn grootste vlakke beitel is een Gläser van 75 mm. Leuk maar erg duur. Ik zou gewoon de vormguts nemen als ik jou was...
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Bedankt voor de info het is misschien inderdaad het verstandigste om een vorm guts te gebruiken.

Die happers gaan hard.

+1 Wellicht zelfs een 'scherp' geslepen afruwguts? Of een andere brede guts - b.v een grote spindelguts.

Als het met de platte beitel niet echt vlot gaat door kruisdraad of zo grijp ik altijd naar een grote spindelguts (35mm) Deze geeft een perfect glad oppervlak, ook bij kruisdraad, en bij gelijk welke diameter.

De middelste guts op de foto is de "ware"

CIMG5030.jpg

Andre, die linker en middelste zijn feitelijk toch gelijke gutsen (zelfde dwarsprofiel), alleen anders geslepen?

Forum Rechten