Wie weet welk hout ik hier heb?

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hierbij wat foto's van een stuk "coniferenwortel".
Dat is was alles wat de houtzager waar ik zaterdag was over de houtsoort wist te vertellen.
Hij had dit wortelstuk al een aantal jaren droog liggen en de man is zoveel hout-liefhebber dat hij het maar niet weg wilde gooien.
De rode verkleuring in het hout was me daar niet opgevallen.
Maar toen ik het stuk vanmorgen op de lintzaag wat in model had gebracht kwam een hele mooie rode kleur te voorschijn.
Ik heb dit volgens mij wel eens gezien bij Jeneverbes.
Niet vergeten te melden dat het hout erg lekker en vooral heel sterk ruikt.
Ik ga er een schaaltje van draaien waarbij ik zoveel mogelijk van de rode kleur wil behouden.
Dit zal mischien wel ten koste gaan van de vormgeving maar ik vind de kleur even belangrijker in dit geval.
Het zal wel een probleemwerkstuk worden want er zitten ook een paar vervelende scheuren in het hout.

P1090034.jpg

P1090036.jpg

Heel mooi wijn-rood
P1090037.jpg
 

Bijlagen

  • P1090033.jpg
    P1090033.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 203

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat is Juniper hout (Jeneverbes) en wat je toont is het gewone boven de grond hout/schors, blijkbaar wettelijk beschermt in Nederland.

Er zijn nogal wat verschillende soorten, de meest voorkomende hier is de Common Juniper (Juniperus virginiana) , word nogal wat gebruikt voor kasten en kisten waar wol in bewaard word (deken kist) meestal als een dun plank laagje.

Ik had verschillende plantjes verplant naar waar Ik woonde in London Canada,

Het hout is zacht en ruikt lekker (in mijn smaak) en de krullen werden altijd bewaard en werden in huis in een pot/potje geplaatst, de reuk verdwijnt langzaam.

Het hout krijgt makkelijk barstjes en de mooie rode kleur van het harthout verdwijnt na een jaar of zo, soms sneller, hangt af van hoe light het staat, maar zelfs in het vrij donker blijft het niet rood.

Hier zijn enkele stammetjes van de Juniper die Ik geplant had en omviel met de natte winter en een zware lading sneeuw er op dat jaar.

Juniper stammetjes.jpg

Bij mijn zoon in de Ottawa area groeit deze soort Juniper, die planten blijven laag en de naalden zijn best scherp.

Laagbleivende Juniper.jpg

Een schaaltje van een verwrongen Juniper fundatie plant die een van mijn buren verwijderde.

Verwrongen Juniper plant.jpg

Vaasjes en een kandelaar ven Juniper hout

Juniper vaases.jpg Juniper kandelaar.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.