Deur kozijn schel?

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Je kan het kozijn controleren door te zichten je kijkt langs de ene stijl naar de andere stijl als de spleet die je dan ziet ongelijk is dan zit het in het kozijn je kan dit oom met de deur doen door erlangs te kijken
2 mm kan je nog overbruggen door in jouw geval het onderste scharnier 2 mm naar buiten te stellen en het middenste 1 mm
Bij jouw is het verschil al te groot en dien je de stijl aan de sluitzijde met een boorschaaf of een neusschaafje af te schaven
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Genoeg stof tot nadenken, maar niet een geheel onoverkomelijk probleem. Er zijn wel wat mogelijkheden om de nieuwe deur beter sluitend te krijgen dan nu het geval is. Helemaal 100% zal het wss niet worden, maar dat is dan weer de charme van een oud pand zeggen ze dan....:p
 

tuoh

Oud hout
@WR1944, het kozijn is voor zover ik weet het oorspronkelijke kozijn. Ik denk dat het bij de bouw van de woning al mis is gegaan. Ik ben in de loop van de jaren wel vaker dingen tegen gekomen waarvan ik dacht 'hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen?'

Die "rare" Nederlandse manier van bouwen helpt ook niet veel;) Eerst een hoop kozijnen stellen op een bouwplaats en dan pas gaan metselen:confused: Rare jongens die noorderburen:p
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Had ook zo'n voordeurkozijn. Het nieuwe kozijn keurig waterpas gezet. Na een paar jaar tijdelijke deur de originele deur teruggehangen bleek dat deze even krom was als het oude kozijn :rolleyes:

Bij het op maat maken van de sponning, even op letten dat er genoeg hout over blijft. Evt. opdikken.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Drie deuren geplaatst vorige week, ben best tevreden met het resultaat al zeg ik het zelf.
Een kozijn behoorlijk wat moeten aanpassen, maar daar was de afwijking dan ook het grootst. Resultaat een mooi sluitende deur, die niet vanzelf open of dicht valt.
Nu nog 'even' afwerken en weer een vinkje op m'n lijstje........
Het antieke ijsbloemen glas uit de oude deuren is door de plaatselijke schilder (lees ambachtsman) op maat gesneden.

Oud
20160222_140938.jpg

Nieuw,

20160321_172845.jpg
 
P

Pel

Guest
Kijk eens aan Scirocco, mooi sluitend afgehangen, dat ziet er veel beter uit, het is trouwens mooi glas wat in die deuren zit.

Groet Pel.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Dank je Pel, de schilder had wel even zijn twijfels of hij zo'n mooi groot stuk ijsbloemenglas in kleine stukjes moest snijden.
Op een van de foto's zie je nog net een stukje van de voordeur, hier zit ook een stuk van dat ijsbloemenglas in, de schilder heeft dit ook op maat gesneden en verwerkt in thermopane glas.
 
P

Pel

Guest
Ik wist niet dat het mogelijk was om daar thermopane van te maken?

Groet Pel.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Wist ik ook niet, maar heb het gewoon voorgelegd aan de schilder en die is er mee aan de slag gegaan.
Boven de voordeur zit een valraam met thermopane met daarin glas-lood-raam verwerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.