Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Onderwerp: Deur kozijn schel?

Deur kozijn schel?

Ik (wij) willen nieuwe deuren in onze woning plaatsen, maar een van de deurkozijnen is schel (scheluw?) De stijl aan de sluitzijde staat ongeveer 5 mm uit het lood en de stijl aan de scharnierzijde ongeveer 3mm maar dan in de tegenovergestelde richting.(Dus als je voor de deur staat, in de breedte staan de stijlen wel parallel) Het resultaat is dus dat de deur nooit goed sluit, onder sluit de deur aan maar bovenin blijft een opening. Hoop dat het een beetje duidelijk verwoord is.

Is dit op te lossen door bijvoorbeeld de sponning van de stijl aan de slotzijde van boven naar beneden iets waterpas te schaven/ frezen?
    Helemaal goed zal het waarschijnlijk niet worden, maar zoals het nu zit staat me ook niet aan.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik zou inderdaad de sponning aan de sluitzijde uitfrezen of met de boorschaaf die halve centimeter eruit schaven. Je moet dan wel de sluitplaat verzetten. Wie heeft dat kozijn gesteld, was hij of zij soms dronken?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

De netste oplossing zou zijn om het kozijn opnieuw te plaatsen/stellen.

Als dit geen optie is, is je eigen voorstel een mogelijkheid. Houd er wel rekening mee dat je de deur uiteindelijk wel waterpas wilt hebben, anders gaat hij uit zichzelf open of dicht (en loopt hij in het ergste geval aan op de vloer)

Je zult ook rekening moeten houden met de scharnieren. Als je "plaatscharnieren" hebt, kunnen deze nauwelijks verder dicht dan 0 graden, met als gevolg dat de situatie kan ontstaan dat niet de sluitzijde van je kozijn de deur tegenhoudt bij het dichtgaan, maar het scharnier. Met inbouwpaumelles heb je dit probleem niet. Dit laatste kan je voorkomen door eerst een lat op je kozijn te bevestigen, en deze vervolgens parallel te frezen met de scharnierzijde.

PS. Weet je wel zeker dat het probleem door je kozijn, en niet door je deur wordt veroorzaakt?

Kom ik heel vaak tegen. Zoals je al aangeeft, wat in de weg zit weghalen, daarna je slotplaat verzetten. Ik sla het eruit met een 50mm beitel. Daarna loop ik het na met een klein schaafje.

@Pel, Geen idee wie het kozijn heeft gesteld, het huis stamt uit 1929. Ik denk dat in die tijd een waterpas nog niet zo accuraat was, of ze hebben dit kozijn op maandagmorgen gesteld.

@TomTom, het probleem zit in het kozijn, ik heb een deur uit een ander kozijn genomen die wel goed sluit, en dit geeft het zelfde resultaat. (kozijn vervangen is idd gene optie)

@Bobmartin, ik wist niet precies wat ik bedoelde, vandaar dat ik het op deze manier heb omschreven.

Als je deur niet arm geschaafd is aan de scharnierkant en de scharnieren zitten parallel aan het kozijn, moet je inderdaad de scharniergaten even verdiepen aan de achterzijde. Als de deur met knieren zit, kan je vaak genoeg hout van de deur afhalen. Heb ook vaak dat er een nieuwe oude paneeldeur geplaatst moet worden , die dan ook scheluw is, maar uiteraard precies tegengesteld aan het kozijn. Bobmartin oude deuren zijn vaak een combinatie van de door u opgegeven mogelijkheden. De deuren hangen ook nog vaak. Oude huizen hebben zich in de loop der jaren vaak gezet, waardoor er overal afwijkingen zijn ontstaan.

Foto en tekening, misschien dat het dan duidelijker is wat ik bedoel.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20160222_140938.jpg
Bekeken:   331
Grootte:   86,7 KB
ID:        43812

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20160222_161340.jpg
Bekeken:   329
Grootte:   94,3 KB
ID:        43811
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails 20160222_140938.jpg  

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Ik zou inderdaad de sponning aan de sluitzijde uitfrezen of met de boorschaaf die halve centimeter eruit schaven. Je moet dan wel de sluitplaat verzetten. Wie heeft dat kozijn gesteld, was hij of zij soms dronken?

Groet Pel.
    Het stormde aan de draad
    Groeten, Eric

De deur is niet scheluw ??
    Groeten, Eric

Forum Rechten