Eiken tafel met stalen onderstel

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
2de project dat ik voorstel. Ik wil graag volgende tafel namaken:

Massief-eiken-houten-balken-tafel-met-stalen-poten-hier-3-30x1m.1354124664-van-franksonnemans.jpeg


- Ik vind echter niet onmiddellijk de juiste afmetingen om zo'n tafel te maken. Onze leefruimte is 5,5m breed, dus plaats genoeg om 8 of 10 personen aan deze tafel te krijgen. Hoe lang maak ik hem dan? Hoe breed?

- Ik vermoed dat ik 3 personen tussen de poten wil krijgen langs elke kant, en dan telkens nog 1 naast de poten. Op welke afstand plaats ik dan mijn poten?

- Ik weet dat ik sleufgaten moet maken in de stalen poten (worden kolommen en bovenkant een plaat). Hoeveel sleufgaten maak je dan?
360x1000x0_foto13.jpg


- Moet er iets ondernomen worden om het krommen van de tafel tegen te gaan? Zo ja, heeft iemand een prent van de onderkant van zo'n tafelblad en hoe je dit juist oplost. Ik weet dat je om en om moet verlijmen om de meeste spanning er al uit te krijgen, maar ik vermoed dat dit een zeer zware tafel gaat worden (4cm dik blad, wisselende breedtes van planken, rustiek) en die sleep ik na enkele maanden liever niet terug naar mijn werkplaats.

Bedankt om mee na te denken!
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
De breedtemaat van de stoelen bepalen ook de afstand van de poten . Weet niet of je die al hebt .
Ga anders eens langs een meubel winkel en meet de gemiddelde maat op en dan keer het aantal stoelen .

Succes Willem
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
2de project dat ik voorstel. Ik wil graag volgende tafel namaken:
-1) Ik vind echter niet onmiddellijk de juiste afmetingen om zo'n tafel te maken.
-2) Ik vermoed dat ik 3 personen tussen de poten wil krijgen langs elke kant, en dan telkens nog 1 naast de poten. Op welke afstand plaats ik dan mijn poten?
-3) Ik weet dat ik sleufgaten moet maken in de stalen poten (worden kolommen en bovenkant een plaat). Hoeveel sleufgaten maak je dan?
-4) Moet er iets ondernomen worden om het krommen van de tafel tegen te gaan?
1) De afmetingen worden bepaald aan de hand van antwoord onder 2)
2) De afmetingen van de tafel, beter gezegd de tussenruimte tussen de poten, worden uiteraard bepaald door het aantal stoelen: Plaats drie stoelen met de gewenste tussenruimte (minstens zo'n twintig centimeter) naast elkaar en u hebt de tussenruimte tussen de poten. Vergeet niet ook enige ruimte tussen tafelpoot en stoel. Voor de stoelen aan de kopse kant van de tafel geldt hetzelfde. De afmetingen van het tafelblad volgen uit de gevonden afstand tussen de tafelpoten. Als u een en ander hebt, even kijken of het geheel in de kamer past en of er dan ook nog voldoende ruimte overblijft om de stoelen naar achteren te schuiven. De afbeelding die u meestuurt maakt het vanwege de balk op de vloer overigens lastig om de stoel aan de kopse kant gemakkelijk onder tafel te schuiven. De voorste twee poten dienen even opgelicht te worden. Wellicht een punt van overweging om in het ontwerp mee te nemen.
3) sleufgaten? Ik weet niet precies wat u bedoelt, maar dit is dan natuurlijk ook een houtbewerkersforum:)
4) Om en om goed uitgewerkt hardhout gebruiken. Hoe breder de eiken delen, hoe meer kans op werken. Anders een dwarsbalk onder het tafelblad aanbrengen, het mooiste natuurlijk met zo'n lange, doorlopende zwaluwstaartverbinding in de langsrichting van de dwarsbalk. Maar u hebt het in uw omschrijving over 'rustiek.' Dan is een spiegelglad tafeloppervlak misschien niet de eerste optie.
Rob
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bij punt 3, sleufgaten wordt denk ik bedoelt als de gaten waarin hij het het blad aan de poten vastzet. In plaats van een rond gat maakt meneer een "sleuf" waardoor de tafel het werken van het blad kan opvangen.


Zelf heb ik een tafel waarvan het blad binnen de poten 2m is, daar staan 3 stoelen per kant aan.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Bedankt al voor de antwoorden. Ik dacht dat er ergens wel 'standaardmaten' voor tafels bestonden met grote afmetingen. Ik zoek geen stoelen te zetten op de kopse kant van de tafel, 5 langs elke kant dus.
Op deze manier: Stoel /poot/ Stoel Stoel Stoel /poot/ Stoel.

Eik rustiek bedoel ik vooral de kwaliteit van het aangekochte hout. Met wat knopen, maar alles vlakgeschaafd en dichtgewerkt.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
mij is altijd gezegd dat je per persoon aan tafel 60cm breedte moet aanhouden om comfortabel te kunnen zitten. Dan zit je al met een lengte van 3m.
20cm tussenruimte is inderdaad een zeer aangename afstand, al moet je wel opletten dat je niet te ver uit elkaar komt te zitten. Als je de mensen op de uiteindes ook nog 5cm geeft, kom je op 90cm tussenruimte of in totaal 3m90 lange tafel, wat een flinke "knoepert" is. Dan heb je ook al een flinke oversteek, al weet ik niet of dat een probleem is/wordt met een bladdikte van 4cm...
En afhankelijk hoe je hem zet, heb je dan nog juist 50 cm in jouw leefruimte om langs te lopen aan de kopse kanten...ook wat aan de krappe kant.

Persoonlijk zou ik hem misschien ergens rond 3,5 meter proberen te houden, dan is er telkens 55 cm zitruimte (breedte) en 15cm tussenruimte, voor 5 stoelen aan elke kant.
Het nadeel bij zo'n tafel vind ik persoonlijk wel dat de twee buitenste mensen al moeilijk met elkaar kunnen babbelen wegen te ver weg.
Omdat ik ronde tafels altijd gezelliger vind, zou ik daarom maar max 4 mensen aan één kant zetten en toch één op elke kop. Alleen al om de interactie!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je zeg even de tafel zo'n 3,5 meter lang maakt zou ik 'm in ieder geval 1 m breed of iets meer maken voor de verhouding, maak eventueel een schets zodat je de verhouding ziet.
Sleuf- of slobgaten heb je nodig tegen het werken en bij zo'n lengte zou ik in de lengte tussen de poten aan de onderkant twee sleuven freezen waar je een metalen strip in schroeft want met zo'n lengte kan de tafel wel iets steun gebruiken tegen doorzakken in het midden.
Ik zou het blad eerst een maandje of 2 los op de steunen leggen want als het blad gaat acclamatiseren is er altijd de kans dat het nog iets hol/bol trekt en dan pas vastmaken aan de steunen.
Het is beter het blad zo vlak mogelijk te krijgen dan dat je probeert het met schroeven vlak te houden met kans op scheuren.
Als het blad vlak blijft of weer wat gevlakt is dan is in principe 3 schroeven per steun genoeg, 1 in het midden en de andere 2 wat aan de zijkant.
Leg het hout een paar weken in de ruimte waar de tafel komt dan heb je de minste kans op werking achteraf, dit is de beste voorbereiding en laat de tijd tussen bewerken en plaatsen zo kort mogelijk zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.