Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 52

Afzuigunit met cycloon en automatische filterreiniging.

Na lang zoeken, lezen, tekenen en kopen is vandaag eindelijk mijn afzuiginstalatie klaar.
    Hij zal in ons nieuw huis op de zolder van de werkschuur geplaatst gaan worden.
    Het is een ruimte van 4.75x2.70 193 hoog met schuin dak.

Het was dus een hele puzzel om alles onder het schuine dak te krijgen.
    Maar nu past alles wel lekker op zolder zodat ik meer werkruimte heb.

Het systeem bestaat uit een 1500watt afzuigmotor een Cycloonfilter een HBM microfilter en automatische filter reiniging.

Tekening om te zien of het past.
    sketchup.jpg

Rek voor de motorunit
    20160220_131053.jpg

Berkenplex plaat om motor op te monteren erop gebout
    20160220_141032.jpg

Steun van de motor afgehaald zodat hij aan rubber dempers kan hangen.
    20160220_111624.jpg

Dempers
    20160220_111631.jpg

20160220_112638.jpg

Nieuw gekocht vat met cycloon erop om de hoogte ff uit te meten.
    Vat is 60cm dia en 42 hoog. 120 liter.
    20160220_113805.jpg

Motor aan het rek gemonteerd
    20160220_152139.jpg

Het geheel geplaatst om even te testen of de dempers goed werken.
    het gat moet nog in de ton maar dat komt bij het plaatsen pas.
    20160220_153407.jpg

Toen was de HBM microfilter aan de beurt.

Ruitenwissermotor van Golf 1 van marktplaats.
    De rotor was een beetje vastgeroest.
    Dus ff de motor open en losgemaakt en gesmeerd en contactspray op de koolborstels.
    Draait weer als een zonnetje
    Stand 1 de langzaamste stand was precies goed.
    20160220_202536.jpg

De handmatige bedieningsarm van de filterunit afgehaald.
    En de as op de motor aangesloten.
    aan de binnenkant van de filterunit 1 van de borstels verwijderd en de andere wat bijgebogen zodat ie niet zo zwaar loopt.
    20160221_170704.jpg

Nu nog een computervoeding zoeken zodat ik het geheel na het afzuigen met 1 druk op de knop even kan schoonborstelen zonder dat ik helemaal naar de zolder moet klimmen.
    De afzuiger wordt met afstandsbediening ingeschakeld.

https://www.youtube.com/watch?v=UX6M...ature=youtu.be
    Laatst gewijzigd door 3dmazter; 21-02-16 om 18:11. Reden: gepruts met uploaden filmpje
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Wow...lekker bezig, gaaf hoor !
    Met een hamer past alles...

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 3dmazter Bekijk Berichten
    zodat ik het geheel na het afzuigen met 1 druk op de knop even kan schoonborstelen zonder dat ik helemaal naar de zolder moet klimmen.
    [/URL]
    Het vat komt toch ook op zolder? Dan zal je sowieso vaak die kant op moeten klimmen, want met een beetje zaag/schaafwerk zit zo'n vat zo vol zou ik denken.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Goed bezig! Ben benieuwd naar het resultaat. Ik ga een soort gelijk iets bouwen. Cycloon heb ik al, fijnstof filter heb ik ook in huis en een vat kan ik om de hoek halen. Ik ben alleen nog op zoek naar een motor. En dat valt niet mee, mede om dat ik eigenlijk een minimaal 2pk 220v motor zoek. Ik heb wel krachtstroom in de werkplaats, maar ik wil 220 zodat ik hem met afstandsbeding kan schakelen zoals jij ook noemt. Dat gaat met 400v niet lukken, althans die ben ik nog niet tegengekomen.
    Wat voor vermogen heeft jouw motor/afzuiger?

Mijn afzuiger is 2pk 1500 watt. 220v
    gewoon elke dag op marktplaats kijken daar komt genoeg voorbij.
    Ik heb een zoekopdracht op marktplaats opgeslagen zo dat ik elke dag mail kreeg met de nieuwste advertenties.

De ton komt inderdaad ook op zolder maar met 120 liter duurt het wel even voor hij vol is
    tenzij ik de vlakvandiktebank veel gebruik want die maakt veel zaagsel
    Maar legen is een kwestie van ton loshalen zak eruit , nieuwe zak erin ton weer vast zetten en gaan.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

@ Avos: 400 volt schakelen mbv een 230 volt relais werkt ook
    sometimes you just need a bigger hammer

Mooi werk,

Houdt ons op de hoogte van de ontwikkelingen, heel interessant! graag foto's enne suc6!

Inderdaad goed bezig. Ik heb zelf een Metabo afzuiger met microfilter (bijna nieuw en gekregen) en wil e.e.a. ook nog wegbouwen zodat het uit mijn werk(hobby)ruimte is. Dat gaat allemaal geen probleem worden. Ik vraag me alleen wel af hoe het zit met het schoonmaken van dat filter. Dit is blijkbaar noodzakelijk, maar hoe doe je dat, en in geval van jouw situatie: kun je iets duidelijker zijn over de ruitenwissermotor, hoe doe je dat precies.

Groet, Paul

Een microfilter mag je NIET met perslucht of een stofzuiger schoonmaken.
    Als je dit doet maak je kleine perforaties in de filter waardoor de werking teniet gedaan wordt.
    Daarom zit er in het filter in het midden een as van boven naar beneden met daaraan strippen welke verbonden zijn aan een borstelstrip.
    Af fabriek zat er een grote beugel op met handgrepem zodat je de borstel handmatig kon draaien.
    Die greep is er af en op het uitstekende stukje as heb ik een motor gemaakt welke met een voeding aangestuurd wordt.
    Die voeding wordt met een drukknop 1×aan(uit) geschakeld.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Helemaal duidelijk, dank!

Groet Paul

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten