Afzuigunit met cycloon en automatische filterreiniging.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Roland L. Ik dacht gelezen te hebben dat je dat fijnstoffilter niet met perslucht/hoge druk mocht schoon blazen. Ik probeerde iets te bedenken en te verwoorden waardoor je makkelijker het filter zou kunnen reinigen en deze op een gegeven moment niet verstopt raakt. Omdat volgens mij die borstel een "verzadiging/verstopping van het filter niet kan voorkomen. Zelf zou ik ook wel zo'n filter willen hebben en kunnen gebruiken, maar ze zijn zo verd.md prijzig. (Het lijkt mij dat je makkelijk het losgeborstelde houtstof kunt wegnemen?)
Ik wens je in ieder geval veel plezier met het fijnstoffilter en ik bewaar dit topic op mijn lijstje van wensen. ;)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Klopt, je mag de filter niet schoonblazen met perslucht, dan worden de gaatjes in de filter te groot is mij verteld.

Filter schoonkloppen werkt prima met dit zelfbouw mechanisme. En af en toe van binnenuit met de stofzuiger de vouwen schoonzuigen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hallo,

om in te haken op het wel of niet schoonblazen, voor ik wilde gaan zelfbouwen heb ik mij georiënteerd op Laguna c flux stofafzuigen.
De c flux is er in 2 varianten, 1 met een fijnstof filter en handmatige klopper en 1 met hepa filter zonder klopper.
In de gebruiksaanwijzing staat dat je die met hepa filter met perslucht moet schoonblazen, nu weet ik niet of dat met een 1mu filter niet mag of dat je met een lage druk moet werken.

gr. John
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
HEPA filters kunnen met perslucht gereinigd worden.
Maar.... niet zomaar met een luchtpistool, want dan wordt de plaatselijke druk te hoog en blaas je het filtermedium stuk.
Hiervoor zijn pulse jet systemen bedacht waarbij een kort stoot lucht door het gehele filter wordt gebracht. Google maar een op pulse jet cartridge filter
Ik pas de volgende truc toe bij mijn HEPA cartridge filter op de Scheppach afzuiger:
Ik bind een grote plastic zak om het filter en laat heel kort de afzuiger draaien, zodat de zak opgeblazen wordt.
Dan wacht ik tot de ventilator niet meer draait en druk zo snel mogelijk de opgeblazen zak leeg.
Veel stof valt dan terug in de opvangzak.
Dit herhaal ik een paar keer, voordat het stof door de buizen terugkomt in de machine.
Ooit nog eens een cycloon tussen plaatsen staat in de planning.

Groet,
Kor
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Heb je, na een half jaar gebruik, nog andere aspecten die je zou aanpassen of anders zou doen aan het ontwerp van de filter klopper?

Ik ben van plan er ook één te maken, dus extra tips en ervaringen zijn zeer welkom!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ervoor zorgen dat je de borstels na kunt stellen. Ik heb een oude tochtborstel van een voordeur gebruikt en inmiddels raakt deze niet meer goed overal de filter. En een nieuwe borstel gebruiken.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Bedankt, daar zal ik rekening mee houden. Zijn de tochtborstels op zich lang genoeg en niet zo hard dat ze de filter beschadigen?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vandaag de borstels verstelbaar gemaakt middels een slobgat. Ze zitten nu vast met een M4 boutje ipv een popnagel. Ze staan nu wat verder naar buiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.