Afzuigunit met cycloon en automatische filterreiniging.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Toch maar even een update voor geintereseerden.
Wat werkt dit ding goed zeg!
Alles stof wordt keurig afgezogen.
De blauwe ton is bij mij 3x per jaar vol (alleen zaag en freestafel).
Legen is heel simpel.
cycloon los, ton eronder vandaan, deksel open, zak eruit en nieuwe erin.
Dan de cycloon, in de beschrijving stond 99,9% effectief.
Nou daar is niks van gelogen.
In de 2 jaar dat hij nu draait heb ik in de plastic opvangzak onder de filter 1/2e eetlepel aan reststof opgevangen wat niet afgescheiden is door de cycloon.
Dat had ik nooit verwacht.
De zak heb ik ook een stuk kleiner gemaakt want er komt toch niks in en hoef ik mischien 1x per 25 jaar te legen.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Beste 3dmatzer,

bedankt voor je update. Zelf hoop ik ooit in mijn kleine schuur het afzuigprobleem op te lossen. Nu een Kärcher met een cycloon maar dat is om vele redenen geen succes. Veel herrie, te weinig kracht, kleine slang enz.

ik ben benieuwd of jou oplossing iets kan zijn voor mij. Zou je kunnen vertellen hoe groot de voetafdruk van het totale systeem is? Maakt deze ook veel herrie?

groet jens
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Nog even wat leesvoer over PVC en afzuiging (in het Engels)

http://www.woodcentral.com/articles/shop/articles_221.shtml erg uitgebreid
http://www.thewoodnerd.com/articles/dustExplosion.html iets simpeler
De hoeveelheden stof die nodig zijn voor een explosie in de leiding zijn groter dan je zou denken.
Een 3pk afzuiger doet >2000 cfm, dus voor een explosie zou je dan van een stuk hout van 12"x12" (30x30 cm) 1.5" (3.8 cm) per minuut af moeten schuren. Tenzij je een beestachtige breedbandschuurmachine hebt, komt je daar volgens mij niet bij in de buurt.

Nav de link "iets simpeler" vond ik deze website:

http://www.thewoodnerd.com/reviews.html

Hoewel zo'n 8 jaar oud voor mij smullen wat betreft z'n benadering der dingen.....
Reviews, tips, inrichten werkplaats (waar ik nog steeds middenin zit).
Ga er dit weekend even voor zitten en misschien rede voor een nieuw Topic.
Groet, Hendrick
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Beste 3dmatzer,

bedankt voor je update. Zelf hoop ik ooit in mijn kleine schuur het afzuigprobleem op te lossen. Nu een Kärcher met een cycloon maar dat is om vele redenen geen succes. Veel herrie, te weinig kracht, kleine slang enz.

ik ben benieuwd of jou oplossing iets kan zijn voor mij. Zou je kunnen vertellen hoe groot de voetafdruk van het totale systeem is? Maakt deze ook veel herrie?

groet jens

De voetafdruk van wat ik nu heb is ongeveer 60cm x130.
Het zou nog iets compacter kunnen.
Kwa geluid kun je er zonder gehoorbescherming naast staan maar aangezien ik hem op zolder heb hoor ik er weinig van.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hoe zit het met de restanten in de buis? ik kan me voorstellen dat je wat kracht verliest ivm de opvoerhoogte.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
opvoerhoogte is ongeveer 3 meter.
met deze afzuiger geen probleem.
Zelfd blokjes hout 2x2x4cm zuigt ie nog keurig weg.
Uiteraard blijft er wel wat stof in de buizen liggen maar afentoe even klep open en weg is het.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Ik heb ongeveer eenzelfde systeem gemaakt. Ik heb ook dankzij 3DMazter de cycloon op aliexpress besteld. Werkt prima! Aan zuigkracht echt geen gebrek. Ik gebruik alleen HBM 2PK 400 volt afzuiger. Deze is aangesloten op een inschakelautomaat en gaat dus automatisch aan als ik mijn zaagtafel aanzet. Dat werkt echt heel fijn. De kleppen zijn makkelijk zelf te maken.
Hier de link naar mijn werkplaats, waar ik nog volop mee bezig ben:

https://www.woodworking.nl/showthre...ten-tot-werkplaats&highlight=nieuwbouw+garage
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoe ziet dat schoonborstel mechanisme eruit?
In mijn filter zit er geen en ik wilde kijken of ik zelf wat kon maken. Op het www 1 doorsnede gevonden, maar daar kom ik niet mee uit.FP-Zarge-Zeichnung-DE-e30290b0.b6a02004.jpg.
Moet de borstel niet over de gehele hoogte zitten, al dan niet in een paar delen?
Hoe zit de as aan de onderzijde vast?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De as zit onderaan vast aan een metalen strip wat dwars in de filter vast zit.
daarij zit een gat voor de as.
De borstels zijn inderdaad van boven naar beneden over de gehele lengte van de filter.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bovenzijde
stof_01.jpg
Onderste geleider
stof_02.jpg
De borstels
stof_03.jpg
Versie 1.0 van een klop mechanisme.
Een stukje dunwandig verwarmingsbuis, binnenmaat 12 mm, 3 sleuven erin geslepen en daar een strip doorheen gestoken. Deze vastgehecht. De borstels zitten met popnagels aan de strippen vast.
Aan de bovenzijde van de buis een moer in de buis vastgezet.
Een gat van 12 mm in de bovenkant van de filter geboord. Hier een slotbout doorheen gestoken met een dubbele moer en carrosserie ring tegen de binnenzijde van de filter aan. Tegen deze moer het binnenwerk aangedraaid. Haaks op de kop van de slotbout een stukje buis vastgezet. Geleider aan de onderzijde is een stukje aluminium U profiel met een bout M12. Op zicht werkt dit prima, de filter lekt niet door het gat van de bout aan de bovenzijde. Wel vergeten een keer rond te draaien voordat ik de foto's maakte.
Wat zou ik de volgende keer anders doen:
Een dikwandige buis gebruiken. Daar kan ik draad in tappen zodat de strips en dus de borstels verstelbaar zijn. In het midden moeten dan wel 2 strippen komen. En eventueel een lager aan de onderzijde van de buis, maar het geheel draait soepel genoeg.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Sorry dat ik nu pas reageer. Het ziet er allemaal goed uit en als het goed werkt, is het doel bereikt.
Zoals zo vaak heb ik wel een vraagje. Werkt het fijnstof-filter ook andersom? Nu wordt al het fijnstof van binnenuit naar "buiten" geblazen. Maar werkt het andersom ook nog zo goed? Dan zou je zo'n filter (met blower/afzuiger) ook als fijnstof-filter in een "gesloten" werkruimte kunnen gebruiken, dan verlies je niet zoveel warmte tijdens koude dagen.
En met een "kleine aanpassing" zou het mogelijk moeten zijn om makkelijker te zien/controleren of het filter "geborsteld" moet worden. Ik zat te denken aan een grote ton met het fijnstoffilter daarin geplaatst. (Lastig om ideeen alleen in woorden om te zetten.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.