Hout lijmen/vullen en olien

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Daar ik nieuw ben in de wereld van houtbewerking (beginnende doe-het-zelver) en mijn naden zodoende nog niet altijd even netjes sluiten ben ik op zoek naar het juiste product voor het volgende probleem:

Ik probeer twee platen (12mm) in verstek aan elkaar te lijmen. (beide 45 graden gezaagd) Op enkele plekken is een kier ontstaan welke ik graag wil vullen.
Voor extra stevigheid zou een vuller die tevens als lijm functioneert ideaal zijn.
Ik ben van plan het geheel af te werken met danish oil, enigszins de juist kleur is dus wel wenselijk.

Wat kan ik hier het best voor gebruiken?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Als een naad niet helemaal naar m'n zin sluit, gebruik ik Bison Constructie Bruislijm. Tijdens het droogproces zwelt de lijm en vult op die manier de naad. Na droging snijd ik de lijm die naar buiten is geperst met een beitel voorzichtig weg.
Uiteraard zijn er ook andere merken, maar Bison is bij ons goed verkrijgbaar.
(overigens ga ik ervan uit dat je die 45 graden naad over de volledige lengte gaat ondersteunen en de twee delen niet uitsluitend met dat randje lijm verbindt, want dan acht ik de lijmnaad geen lang leven beschoren)
Rob
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
De stevigheid twijfel ik nog over inderdaad, maar ik wil het eerst zonder proberen. als de volledige lengte is gelijmd zou het goed moeten gaan.
waar ik vooral mee zit is de netheid van de afwerking. ik kan me niet voorstellen dat bruislijm zich net zo mooi laat afwerken als (de juiste) hout vuller.
Maar ik laat me graag adviseren.

groet Paul.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als u nieuw bent in de wereld van doe het zelven, zou ik me eerst afvragen: kan dit beter?
Waarom lukt het verstek niet? Heeft u geduld, we kunnen helpen om het netjes te krijgen.
Bison kozijnlijm heeft een vullend vermogen.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Ik heb me ook zeker afgevraagd hoe ik het volgende keer anders kan doen, helaas zitten de meeste delen inmiddels gelijmd. Ik had gehoopt dat ik de kieren met houtlijm en goed klemmen wel dicht zou krijgen, maar helaas.
Geduld is een schone zaak, en net als precisie een van de vaardigheden die ik mij nog meester moet maken ;)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als u tips wilt dan horen we dat graag.
Het valt ook niet mee om met simpele middelen zuiver 45 graden in een plaat te zagen.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Het valt ook niet mee om met simpele middelen zuiver 45 graden in een plaat te zagen.
Uit de vraag blijkt niet of de 45 gradensnede met de hand of machinaal is gezaagd, noch over hoeveel centimeter het gaat. Toch durf ik te stellen dat een langere zaagsnede heel strak is te krijgen door deze met een goede, scherpe zaag en met geduld en concentratie te zagen.
Goed aftekenen met een vlijmscherp potlood (dunne lijn) en vervolgens strak langs de lijn zagen.
rob
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Rob van Rotterdam.

Dat weet ik ook niet en dat beweer ik ook niet.
U doet wel een bewering. Is dat praktijk of theorie.

Als u een 45 graden zaagsnede met een cirkelzaag langs een lijntje (dus zonder geleiding) zuiver strak krijgt, dan bent u voor mij een hele grote.
Dat vind ik zeer knap. Petje af.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
De lengte van de plaat is 60cm, gezaagd met een decoupeerzaag (bij gebrek aan beter).
de kier is hooguit 2mm, op het breedste punt. ik schat zo'n 10 tot 15 cm lang. de rest is wel gelijmd.

Stel dat ik de binnenkant van de hoek zou verstevigen, waardoor het vullen met lijm niet noodzakelijk is, welke vuller zouden jullie mij dan aanraden?
Zoals gezegd wil ik het geheel afwerken met olie.
 
Laatst bewerkt:

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
bobmartin;182007 Als u een 45 graden zaagsnede met een cirkelzaag langs een lijntje (dus zonder geleiding) zuiver strak krijgt zei:
Nee, een grote ben ik niet, en mijn ervaring met elektrisch gereedschap is van dien aard, dat ik uw stelling onderschrijf dat dit met een cirkelzaag niet eenvoudig is. Mijn reactie op de vraag van Paul Schermer was gedacht vanuit gebruik van een handzaag. Met een handzaag heb je meer controle, juist omdat de richting van de zaagsnede bij iedere zaagbeweging zo nodig is te corrigeren.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ah.Met een decoupeerzaag zal dat heel moeilijk worden.
Volgende keer langs een vastgeklemd latje proberen, maar dan nog?!
Gewoon een neutrale vuller uit zo'n oranje verpakking.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Beter gereedschap staat hoog op mn verlanglijstje ;-)
handzaag was niet mn eerste keus gezien mijn gebrek aan ervaring en het feit dat ik 8 x 60 cm moest zagen.
Volgende keer zal ik daar nog eens over na denken.

Voor nu, dank voor het meedenken!
Ik zal eens wat foto's maken als het project ergens op gaat lijken.

Fijne avond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.