"Vestiairekast" onder trap

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
In onze inkom hebben we een betonnen trap uitbekleed met natuursteen. De trap is volledig verdreven, er is dus slechts 1 trede, ongeveer in het midden van de trap die haaks op de muur staat (en de eerste 3 natuurlijk).
Onder de trap wil ik een 3-deurse kast maken om de vesten en schoenen in op te bergen, want zoals te zien op de foto is het een rommeltje.

Nadeel voor de kast : door de vorm van de trap zal boven de kast en helemaal rechts onder aan de trap wat moeten "opgevuld" worden. Ik kan maar moeilijk de "organische" vorm van de trap volgen.
Nog een minpunt : ik kan de kasten niet allemaal even breed maken (dat rechthoekig multiplex-plaatje dat te zien op de foto is de brievenbus), die moet dus binnen een kast vallen.

IMG_6470.jpg

Ik heb in paint een paar lijnen getrokken zodat een idee kan gevormd worden van wat ik bedoel. Niet zo mooi als al die sketchup tekening van jullie, maar hier stoppen mijn vaardigheden voor het tekenen met de computer.

Ik had graag jullie hulp voor volgende zaken:

De trap is 90cm diep. Ik zou de kast 70cm diep maken, want op 60cm diep is de kans groot dat ik mijn hoofd stoot tegen de trap als ik aan de kast wil. Op 90cm diep wil ik niet werken, want ik kan dan geen ladegeleiders ed kopen, of die zijn extreem duur.
-Hoe zou ik het probleem van de brievenbus aanpakken? Ik dacht aan een volledig uittrekbare lade van 70cm, die dan verderloopt tot in de brievenbus, zo kan ik de lade opentrekken en zit de post in een "aanhangsel" van de lade, die zou dan nog net binnen in de kast zijn.
-Voor de corpussen dacht ik aan mdf met eiken fineer, hier in de houthandel makkelijk te verkrijgen in 9mm en +-18mm. Dit zou ik dan vernissen. Of neem ik hiervoor beter een melamineplaat?
-Ik denk aan die gefineerde platen omdat ik dan nog makkelijker houten lades ed kan maken, in melamine lijkt het me moeilijker.

De linkse deur zou dienen voor de jassen, met een uittrekbaar systeem hiervoor. Onderaan een schoenenmand (Hettich).
Bij het openen van de middendeur zou je een lade hebben die je kan uittrekken waar op het einde de post zou invallen, eronder ook 1 of 2 schoenenmanden.
De rechte deur zou opengaan en je zou 1 of 2 grote lades zien die je kunt uittrekken, waar de tassen van de madam in kunnen (gezien de diepte en de toegankelijkheid van de kast wil ik zoveel mogelijk met lades werken)

De deuren zouden in eco-mdf zijn, om die te kunnen lakken in hetzelfde kleur van de muren (die nu nog niet geschilderd zijn). Ik zou gaan voor verticale groeven in de deuren, geen paneeldeuren, en ik zou de groeven zodanig verdelen over de deuren dat het niet teveel opvalt dat deuren verschillende breedtes hebben.

Opmerkingen en advies zijn heel erg welkom!!!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Het kost wat moeite maar ik zou de organische vorm proberen te volgen als je een kast maakt. Moet met MDF geen probleem zijn. Als ik met deze ruimte geconfronteerd zou worden dan is mijn voorstel om geen kast te maken maar de klerenhanger van de muur af te laten en er een schoenenkast onder/ achter. Tot net onder de postbus zodat de post op de kast landt.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@jaap : ik heb al eerder gehoord dat het in Nederland verplicht is om een trapleuning te hebben, hier word het toch wel vaker zo gelaten, een "open" trap noemen ze dat dan. Doch is het wel de bedoeling bij het afwerken een "ballustrade" aan de muur te bevestigen om je te kunnen vasthouden.

@vurenhout: tussen de corpussen en de trap zal ik zowiezo de vorm volgen om de "spleet" op te vullen met een stuk mdf, maar ik dacht eraan de deurtjes recht te maken, lijkt me een beetje raar om die vorm in deurtjes over te brengen?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Zouden jullie de corpussen in zo'n fineer maken, of zou dit niet sterk genoeg zijn? (naar slijtage dan bedoel ik)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik zou de ronde vorm toch proberen te volgen. Niet gemakkelijk, wel mooier. Circa 100mm terugliggend. Dat de corpussen daar weer recht achter zitten, zie je dan toch niet. Ik zou geen deuren maken, maar lades.
En die brievenbus? Opheffen. Welkom in het digitale tijdperk en voor de enkele brief etc. Gewoon even buitenom.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Doch is het wel de bedoeling bij het afwerken een "ballustrade" aan de muur te bevestigen om je te kunnen vasthouden.

Alternatief is om je front van de kast door te steken en gelijk als balustrade van de trap te laten fungeren. Ik kan alleen niet helemaal goed zien hoe dat bij de deur uitkomt. Anderzijds loop je toch aan de buitenzijde van de trap en is aan de binnenzijde die leuning niet per sé nodig.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zie met de lade voor de brievenbus nog een (klein) probleem: Wat als er iets in de brievenbus wordt gegooid als je de lade net hebt uitgetrokken? Waar blijft die post dan, en kan je er dan nog bij?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
In de omschrijving staan twee schoenenmanden onder de lade, zijn die dan ook 70cm diep?

Ik denk dat die enkel te verkrijgen zijn in 60cm diep, dan zit er gewoon 10cm "ruimte achter"

@Joris: neen, zoals je de brievenbus nu ziet is die eigenlijk al zo'n 25cm diep, dus als de lade open is en er komt post in, tja, dan moet je de lade eruit haken om erbij te kunnen... kans is natuurlijk klein, maar het is idd wel een probleem...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik zou de ronde vorm toch proberen te volgen. Niet gemakkelijk, wel mooier. Circa 100mm terugliggend. Dat de corpussen daar weer recht achter zitten, zie je dan toch niet. Ik zou geen deuren maken, maar lades.
En die brievenbus? Opheffen. Welkom in het digitale tijdperk en voor de enkele brief etc. Gewoon even buitenom.

Zou ik dan niet beter de corpussen maken en daar dan als het ware een mdf-plaat voor plaatsen (front), waar de deuren dan in vallen (inliggend ipv opliggend) en de groeven die in de deuren zitten dan laten doorlopen tot tegen de onderkant van de trap?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Zou ik dan niet beter de corpussen maken en daar dan als het ware een mdf-plaat voor plaatsen (front), waar de deuren dan in vallen (inliggend ipv opliggend) en de groeven die in de deuren zitten dan laten doorlopen tot tegen de onderkant van de trap?
Dat van de corpussen bedoelen we beide hetzelfde. De deuren is afhankelijk hoe je de aansluiting met de trap wil vormgeven. Ga je met een schaduwlat werken, al dan niet terugliggend om de trap nog wat los te laten komen, of niet. Als je de deuren zo min mogelijk wilt laten opvallen, zou ik deze door laten lopen met dan boven en onder (rondom) een terugliggende plint (schaduwlat).
heeft de trap ook nog een bovenkwart of alleen een onderkwart? Het is een beetje gissen hoe het bij de deur aansluit.....
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Dat van de corpussen bedoelen we beide hetzelfde. De deuren is afhankelijk hoe je de aansluiting met de trap wil vormgeven. Ga je met een schaduwlat werken, al dan niet terugliggend om de trap nog wat los te laten komen, of niet. Als je de deuren zo min mogelijk wilt laten opvallen, zou ik deze door laten lopen met dan boven en onder (rondom) een terugliggende plint (schaduwlat).
heeft de trap ook nog een bovenkwart of alleen een onderkwart? Het is een beetje gissen hoe het bij de deur aansluit.....

De trap heeft ook nog een bovenkwart.

"Ga je met een schaduwlat werken, al dan niet terugliggend om de trap nog wat los te laten komen, of niet. Als je de deuren zo min mogelijk wilt laten opvallen, zou ik deze door laten lopen met dan boven en onder (rondom) een terugliggende plint (schaduwlat)."

Sorry Hunto, je bent teveel in vaktaal bezig, ik begrijp niet wat je bedoelt met die schaduwlatten... Ik maak dingen in houten voor in ons huis, maar heb nooit geen opleiding schrijnwerken ofzo genoten, die schaduwlatten ken ik niet...
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Omdat een schets nu eenmaal meer zegt dan duizend woorden:

image.jpg

Link de oplossing die ik bedoel, rechts de oplossing die ik uit jouw verhaal begreep (en waarbij ik het finaal mis kan hebben).

Toelichting:
Grijs is de onderkant van de trap en de vloer.
Licht bruin de rompen en deur.
Oker is de pasregel tussen romp en trap / vloer.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.