Armeluis LR32 systeem

WR1944

Oud hout
Ik ben met een kast bezig waarin verstelbare planken moeten komen. Omdat het in de toekomst waarschijnlijk niet vaak meer gebruikt gaat worden wilde ik er natuurlijk niet enkele honderden dollars tegen aan smijten. Dus heb ik gekeken naar de onderdelen waar je eigenlijk niet om heen kon. Voor mij bleef de gaatjesrail over. In prijs maken de gaatjes niet zoveel uit dus is de aanschaf van zo'n LR32-rail meer een uitbreiding van je linealen verzameling met de gaatjes als bonus. Het onderdeel dat de frees aan de geleiderail verbond had ik al. Alleen het apparaatje dat een pen in de gaatjes laat vallen ontbrak. De afstandhouders om de rail langs de rand te positioneren alsmede de eindstoppen op de rail zijn alleen van belang als je een flinke productie gaat draaien.

Dus viste ik een restje maple uit de bak en maakte er een blokje van. Aan de zijkant twee gaten van 8 mm op een steek van 79 mm voor de geleidestangen. In de bovenkant kwam een gat van 6 mm voor de vergrendelpen. Omdat het boren in hout altijd een fractie verloopt moest ik het blokje een paar keer met de hand langs de draaiende boor rossen om de gaten ietsje te ruimen. Voor de pen vond ik een M6 bout met een gladde schacht van precies 6 mm. Ik vond nog een houten knop waar een 1/4" schroef in ging dus M6 paste keurig. Ik moest alleen de knop wat afdraaien omdat het druk was met duimbouten. Het geheel loopt soepel over de rail en het enige verschil met een "echte" is het veermechanisme die de pen weer in het gat drukt na een verplaatsing.

Ik moet alleen nog wachten op een 5 mm bitje en het steuntje voor de frees om het niet te laten kantelen.

P1010126q.jpg

P1010125q.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Veermechanisme is toch ook te maken?
Blokje in tweeen, ruimte voor veer met ringetje (laspikje) maken en weer op elkaar (schroeven).
 

WR1944

Oud hout
@Menno, ik had je constructie al gezien en eerlijk gezegd gaf dat de doorslag bij mij om het niet te kopen maar zelf te maken. Omdat ik het voorlopig maar voor één project ga gebruiken doe ik het zo simpel mogelijk. M'n ervaring met mijn huidige constructie zal bij een eventueel volgend project misschien een versjieking van het geheel opleveren. ;)
M'n opleiding en ervaring zijn voldoende om een goed werkende pennenwipper te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.