Eerst maar een schommel

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Heb me de afgelopen maanden bezig gehouden met het bouwen van een schommel voor de kids.
Heb er weer een hoop van geleerd.
Hierbij even de foto's
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Wou graag een T-schommel
Ben begonnen met een aantal 15 cm X 15cm douglas balken op maat te zagen.
Staander ±3,5 meter en een ligger van ±3 meter
Daarna de schoren op maat gemaakt.
De verbindingen wou ik graag zonder schroeven maken en ben vervolgens aan het haken, zagen en beitelen geraakt om de pen- en gat verbindingen te maken. Dit was voor mij de eerste keer.



IMG_1029.jpg
IMG_1032.jpg
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Heb alleen de pen over de hele breedte gedaan weet niet of dit juist is of dat deze juist kleiner moeten misschien dat iemand hier nog antwoord op kan geven voor de volgende keer ;-)

- - - Updated - - -

IMG_1030.jpg
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Heb ook de bovenste pen laten doorlopen dit zal ik de volgende keer ook niet doen moest er toch weer iets voor bovenop maken (regen regen regen)

IMG_1161.jpg
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Daarna toognagels besteld en een slangenboor en gaten boren maar.
Dat was toch niet zo makkelijk als ik dacht met het laten verspringen van de gaten. Het heeft me veel denkwerk gekost zittend op me krukje.
IMG_1192.jpg
IMG_1196.jpg
IMG_1195.jpg
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Flink in de beits gezet en op naar buiten, heb onderin nog 2 pennen betonstaal gestoken
Vervolgens gaatje graven schommel erin en storten maar
IMG_1207.jpg
IMG_1208.jpg

IMG_1210.jpg
IMG_1215.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_1216.jpg
    IMG_1216.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 388
Laatst bewerkt:

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Kinderen ook blij
Heb RVS beugels laten maken die ik om de ligger heen kan schuiven en hier hangt de schommel aan
IMG_1266.jpg
 

Ronnie3001

Actieve deelnemer
15 aug 2014
30
0
Wat me tegenviel was toch wel het zagen van de douglas balken heb dit gedaan met mijn decoupeerzaag met een extra lang zaagblad.
Achteraf de zaagtafel naar buiten gereden dit had ik eerder moeten doen.
Heb de gaten van de pennen eerst met een speedboor gemaakt en daarna lekker gebeiteld
De pennen heb ik ook eerst met de decoupeerzaag gemaakt en fijngetuned met de beitel.
tussen tijds veel passen en meten
Achteraf spijt dat ik de pennen over de gehele breedte heb gemaakt wist toen niet wat goed was, maar doe dit de volgende keer niet meer. Want er ontstaat dan toch bij de verbinding een kier waar water in kan lopen. Goede les geweest voor mij.
Ook dat ik de bovenste pen heb laten doorlopen is niet handig heb er daarom een blokje bovenop geplaatst (oplossing)
Daarna de gaten geboord voor de toognagels goed rekening houden dat ze versprongen zijn. Ik heb eerst de gaten van de ligger volledig door geboord en daarna alles in elkaar gezet.
Daarna alles aangetipt, alles weer uit elkaar gehaald en iets uit het stipje boren maar.
Daarna alles gebeitst en op naar buiten met dat ding.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Indrukwekkend gevaarte, zal ook niet eenvoudig zijn geweest om recht op te zetten?!
Het lijkt trouwens alsof de pennen vrij dun zijn? Dacht dat dit ruwweg 1/3 van de breedte van de balk moest zijn, dus zo'n 5cm?
In ieder geval, hoop dat je kinderen er veel plezier van hebben!
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Erg mooi al is het minder verstandig het hout in de grond te zetten. Hout in de grond behandeld of niet gaat vrij snel rotten aangezien het zijn vocht niet kwijt kan in het beton. Maar de kids zijn mischien in 10jr toch al te oud :)
 
P

Pel

Guest
Het maakt niets uit Ronnie, als hij gewoon in de grond zat werd hij ook rot, doordat hij in beton zit is zeker zo stevig. Af en toe over enkele jaren eens kijken of hij niet rot is, als hij breekt dan breekt hij iets onder aan de bovenkant van het beton af. Als je het had gemaakt met de paal boven het beton met ijzeren strippen in het beton gestort dan zou misschien wat langer mee gaan, maar dat is een iets zwakkere constructie.

Groet Pel.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooi gemaakt! Voor de beton: als je droge beton gebruikt ( 150kg cement/m³ maar slechts een beetje water in), en goed aandammen, dan is het geheel waterdoorlatend, gaat het minder snel rotten aan de rand van de beton.
Gelukkig heb je het hoedje voor de doorlopende pen niet langer gemaakt bovenaan, het zou op iets anders beginnen lijken...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Met dergelijke droge beton worden hier in België omheiningen ed geplaatst, gebruiken we ook om borduren te plaatsen en onderlaag voor opritten ed (de betere aannemers dan toch).
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dankzij of ondanks de leermomenten een leuk project. En tegen de tijd dat er iets gaat rotten, spelen de kinderen er toch niet meer mee. Dat is gelijk gemakkelijk bij het afbreken. ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuke schommel Ron, hij wordt meteen goed gebruikt.
Als je nou weer ns hout in de grond zet kan je bijv eerst even insmeren met teer (als het om zachthout gaat)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.