Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Eerst maar een schommel

Heb me de afgelopen maanden bezig gehouden met het bouwen van een schommel voor de kids.
    Heb er weer een hoop van geleerd.
    Hierbij even de foto's

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Dat is een heel nuttig project, maar foto's?

Wou graag een T-schommel
    Ben begonnen met een aantal 15 cm X 15cm douglas balken op maat te zagen.
    Staander ±3,5 meter en een ligger van ±3 meter
    Daarna de schoren op maat gemaakt.
    De verbindingen wou ik graag zonder schroeven maken en ben vervolgens aan het haken, zagen en beitelen geraakt om de pen- en gat verbindingen te maken. Dit was voor mij de eerste keer.

IMG_1029.jpg
    IMG_1032.jpg

Heb alleen de pen over de hele breedte gedaan weet niet of dit juist is of dat deze juist kleiner moeten misschien dat iemand hier nog antwoord op kan geven voor de volgende keer ;-)

- - - Updated - - -

IMG_1030.jpg

Heb ook de bovenste pen laten doorlopen dit zal ik de volgende keer ook niet doen moest er toch weer iets voor bovenop maken (regen regen regen)

IMG_1161.jpg

Daarna toognagels besteld en een slangenboor en gaten boren maar.
    Dat was toch niet zo makkelijk als ik dacht met het laten verspringen van de gaten. Het heeft me veel denkwerk gekost zittend op me krukje.
    IMG_1192.jpg
    IMG_1196.jpg
    IMG_1195.jpg

Flink in de beits gezet en op naar buiten, heb onderin nog 2 pennen betonstaal gestoken
    Vervolgens gaatje graven schommel erin en storten maar
    IMG_1207.jpg
    IMG_1208.jpg

IMG_1210.jpg
    IMG_1215.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Ronnie3001; 20-02-16 om 22:05.

Kinderen ook blij
    Heb RVS beugels laten maken die ik om de ligger heen kan schuiven en hier hangt de schommel aan
    IMG_1266.jpg

Wat me tegenviel was toch wel het zagen van de douglas balken heb dit gedaan met mijn decoupeerzaag met een extra lang zaagblad.
    Achteraf de zaagtafel naar buiten gereden dit had ik eerder moeten doen.
    Heb de gaten van de pennen eerst met een speedboor gemaakt en daarna lekker gebeiteld
    De pennen heb ik ook eerst met de decoupeerzaag gemaakt en fijngetuned met de beitel.
    tussen tijds veel passen en meten
    Achteraf spijt dat ik de pennen over de gehele breedte heb gemaakt wist toen niet wat goed was, maar doe dit de volgende keer niet meer. Want er ontstaat dan toch bij de verbinding een kier waar water in kan lopen. Goede les geweest voor mij.
    Ook dat ik de bovenste pen heb laten doorlopen is niet handig heb er daarom een blokje bovenop geplaatst (oplossing)
    Daarna de gaten geboord voor de toognagels goed rekening houden dat ze versprongen zijn. Ik heb eerst de gaten van de ligger volledig door geboord en daarna alles in elkaar gezet.
    Daarna alles aangetipt, alles weer uit elkaar gehaald en iets uit het stipje boren maar.
    Daarna alles gebeitst en op naar buiten met dat ding.

Mooi geworden, pen- en gat ziet er strak uit. Niet gek voor de eerste keer.

Forum Rechten