bijtels slijpen

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Beste allemaal

Graag wilde ik wat over het slijpen van beitels vragen.
Hoe belangrijk is het om met het handmatig slijpen/wetten je beitel van voor naar achter te bewegen over steen.ik bedoel dus
Naar je toe te bewegen. In plaats van overdwars of rondjes draaien over de steen. Zelf heb ik gisteren dit set besteld bij baptist

https://www.baptist.nl/m/houtbewerk...tig-slijpen-en-wetten/baptist-slijpset-deluxe

maar ik zag vanmorgen bij gereedschappro dit.
http://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/pss1-b-dc-sharpening-system-bundle-startersbundel/18232

dat zag er voor een kneusje als ik ook wel handig uit. Maar wat adviseren jullie.
Alvast hartelijk bedankt

Gr peter
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Enigste wat ik kan zeggen over de manier van bewegen is dat van voor na achter bewegen minder wegneemt van het staal als in 8 figuur. Dus in feite als je 8tjes zou maken zou het slijpen sneller kunnen gaan. Maar verder is er geen verschil.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Belangrijk is dat je de hele steen tracht te gebruiken. Dus ook in de hoeken. Dit voorkomt snel hol worden van de steen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Die wetsteen heb ik ook van baptist. De opdruk van de korrelgrit klopte bij mij niet, ik begon op een gegeven moment echt te twijfelen wat nou wat was, had ook nog geen ervaring met wetten toen. Was dus omgedraaid bleek achteraf, heeft voor veel frustratie gezorgd. Krijg wel een scherp resultaat nu maar ik kan deze steen echt niet meer met goed fatsoen aanraden, als je 'm dan toch koopt zou ik heel goed controleren of alles klopt. De 1000 grit is ook erg zacht, moet vaak gevlakt worden.
Die tweede set ziet er best leuk uit, maar vraag me af of het echt goed werkt. Ander nadeel is dat je niet de achterkant van beitels kan vlakken ermee.

De manier van afwetten is erg persoonlijk, ik heb allerlei manieren uitgeprobeerd, in halen van voor naar achter geeft bij mij het beste resultaat, vaak lichtelijk schuin ten opzichte van de steen zodat je minder weerstand hebt. Niet de snelste manier maar wel nauwkeurig. Soms ook parallel op de steen, als ik de vouw wat wil bijwerken. Experimenteer zou ik zeggen, er is niet één juiste manier dus probeer gewoon uit wat werkt voor jou. Laatst bij Toolstation 3 diamantplaatjes gekocht voor 7 euro, erg handig en niet zo duur. Goede wetsteen erbij, strop maken van leer met wat Flexcut (ook bij baptist te koop) en je krijgt alles perfect scherp. Slijphulpstuk is een overweging als je net begint, zonder lukt het uiteindelijk ook wel maar dan duurt het wat langer voor je het onder controle hebt.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Hartelijk bedankt voor de tips
Ik ben benieuwd de bestelling van baptist is al onderweg zal het goed controleren.
het nadeel van de 2 e set is ook dat je de diamant plaatjes altijd op 1 plaats gebruikt. Nu slijt dat misschien niet zo snel als een wetsteen.

Gr peter
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik vind die ruler trick zoals in het filmpje te zien is echt waardeloos, zo help je alle achterkanten vakkundig naar de klote. Denk daar goed over na, want vlak krijg je ze daarna niet meer, of je moet er veel vanaf slijpen. Een microbevel vinden sommigen wel fijn, ik niet maar uitproberen kan geen kwaad. Als het niet bevalt kan je ze altijd opnieuw slijpen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat lijkt me wat sterk geformuleerd. Ik ben ook niet zo van de "ruler trick". Maar het belangrijkste is dat hij scherp wordt, En dat lukt wel met die truc. Dat hij er dan er dan geometrisch gezien minder ideaal uitziet lijkt me meer een kwestie van smaak.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Seek, ik heb het misschien wat sterk geformuleerd, daar heb je gelijk in ;) Iedereen heeft zo zijn eigen manier en dat is helemaal prima, je moet vooral doen waar je je prettig bij voelt :)
Bij steekbeitels lijkt mij een vlakke achterkant gewenst, bij schaafbeitels zal het behalve cosmetisch niet zo veel uitmaken als je de ruler trick doet.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het grappige is dat je nauwelijks een oude beitel op marktplaats vinden kunt met een vlakke achterkant. Zijn die allemaal van prutsers geweest of vond de vakman vroeger een vlakke achtergrond niet zo belangrijk? Kijk, dat zijn nou levensvragen waar ik best een tijdje over broeden kan. ;)
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Zijn die allemaal van prutsers geweest of vond de vakman vroeger een vlakke achtergrond niet zo belangrijk?
vroeger hoorde je er niet over, maar sinds het internet kunnen allerlei lepe amerikanen ons makkelijk wat wijs maken.
bv met dure hulpstukjes om beitels te slijpen, wat je met een beetje oefening ook met de hand kunt doen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zijn die allemaal van prutsers geweest of vond de vakman vroeger een vlakke achtergrond niet zo belangrijk? Kijk, dat zijn nou levensvragen waar ik best een tijdje over broeden kan. ;)

Mijn vader is 40 jaar bouw-timmerman geweest met nog een ouderwetse ambachtschool opleiding.
Bijna hetzelfde geldt voor mijn schoonvader. En zo ken ik er nog een paar.
Die vinden een vlakke achterkant op een beitel (steek, hak of schaaf) erg belangrijk.

Maar ze hebben allemaal geleerd om het snel te doen. Even een paar keer over een op het oog ingestelde geleider op de bankslijper, en dan met wat spuug afwetten op een steentje.
De achterkant was wel vlak, maar ook niet meer dan nodig is. Een halve cm ofzo.

Hoe dat met de oude meubelmakers was, 100 jaar geleden, geen idee.
Maar hun beitels zijn inmiddels vergaan of in de bouw misbruikt.
 
P

Pel

Guest
Tegenwoordig hoor je vaak termen van 400 grid, 1000 grid 5000 grid 10000 grid, uit de commerciële hoek, terwijl wij vroeger in de bouw alleen een Belgische brok Coticule, in de kist hadden liggen waar het gereedschap scherp mee hielden. Wat de meubelmakers hadden weet ik niet misschien dat die een olie steen extra erbij hadden?

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo'n coticule is behoorlijk fijn. Die hoeft zich niet te schamen tussen alle nieuwerwetse super stenen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
vroeger hoorde je er niet over, maar sinds het internet kunnen allerlei lepe amerikanen ons makkelijk wat wijs maken.
bv met dure hulpstukjes om beitels te slijpen, wat je met een beetje oefening ook met de hand kunt doen.


Brede beitels stabiel houden met afwetten is niet zo'n punt maar een 6 mm beitel is niet zo makkelijk stabiel te houden en dan is zo'n slijphulp toch wel handig vind ik.
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Hallo luitjes,

mijn eerste post hier. Thymen, 57 jaar jong en sinds een paar maanden druk bezig met 'hout'. Zit nog in de gereedschaps-aanschaf, tijdens de kortings-weken bij de bouwmarkten als wat spul met een snoertje aangeschaft. Maar.. handgereedschap moet er ook komen.

Om de beitels die ik van mijn Opa heb geerfd te slijpen op zoek geweest naar slijphulpjes, en gisteren ook precies zo'n setje als Peterl aangeschaft. Eerst oefenen op een goedkope beitel, en daarna moest Opa's 'Goldenberg' beitel er aan geloven. En dat ging prima! Mooie nieuwe vouw, en vlijmscherp.

Maar.. Baptist heeft zulk mooi spul, en ik kon het niet laten om onderstaand setje ook mee te nemen. Kirsch, mooie beitels, hoogglans gepolijst en in de lak gezet.

Maar de eerste beitel (26mm) wilde niet goed lukken. De eerste vouw zat in het begin een beetje scheef, maar na de beitel weer te hebben rechtgezet was dat goed. Bij het wisselen van steen was het weer een beetje scheef. Het blijkt dat die Veritas MKII slijphulp de beitel niet goed vasthoudt. Als je niet heel er oppast, verdraaid deze vrij snel. Zeker bij gladde beitels, en met de lak er nog op. Stevig aandraaien maakt geen indruk. Opa's 100 jaar oude beitel is vrij stroef, dus die bleef goed hangen.

Iemand hier daar ervaring mee, en mogelijk een tip om de beitel op zijn plek te houden? Met geregeld controle van de haaksheid gaat het verder redelijk goed, maar is het doel van die slijphulp nou niet juist om de beitel goed vast te houden? Dat moet beter kunnen...

Thymen


20160305_141639.jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, dat is het nadeel van hoog op gepolijste beitels, deze zijn spiegelglad, ik zou gewoon uit de hand proberen te wetten, begin met de breedste beitel die is het makkelijks te wetten.

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb wel eens gelezen dat iemand een stukje schuurpapier in die Veritas had gelijmd om de beitels op hun plek te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.