Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 40

Onderwerp: bijtels slijpen

bijtels slijpen

Beste allemaal

Graag wilde ik wat over het slijpen van beitels vragen.
    Hoe belangrijk is het om met het handmatig slijpen/wetten je beitel van voor naar achter te bewegen over steen.ik bedoel dus
    Naar je toe te bewegen. In plaats van overdwars of rondjes draaien over de steen. Zelf heb ik gisteren dit set besteld bij baptist

https://www.baptist.nl/m/houtbewerke...lijpset-deluxe

maar ik zag vanmorgen bij gereedschappro dit.
    http://www.gereedschappro.nl/handger...rsbundel/18232

dat zag er voor een kneusje als ik ook wel handig uit. Maar wat adviseren jullie.
    Alvast hartelijk bedankt

Gr peter

Enigste wat ik kan zeggen over de manier van bewegen is dat van voor na achter bewegen minder wegneemt van het staal als in 8 figuur. Dus in feite als je 8tjes zou maken zou het slijpen sneller kunnen gaan. Maar verder is er geen verschil.

Belangrijk is dat je de hele steen tracht te gebruiken. Dus ook in de hoeken. Dit voorkomt snel hol worden van de steen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Die wetsteen heb ik ook van baptist. De opdruk van de korrelgrit klopte bij mij niet, ik begon op een gegeven moment echt te twijfelen wat nou wat was, had ook nog geen ervaring met wetten toen. Was dus omgedraaid bleek achteraf, heeft voor veel frustratie gezorgd. Krijg wel een scherp resultaat nu maar ik kan deze steen echt niet meer met goed fatsoen aanraden, als je 'm dan toch koopt zou ik heel goed controleren of alles klopt. De 1000 grit is ook erg zacht, moet vaak gevlakt worden.
    Die tweede set ziet er best leuk uit, maar vraag me af of het echt goed werkt. Ander nadeel is dat je niet de achterkant van beitels kan vlakken ermee.

De manier van afwetten is erg persoonlijk, ik heb allerlei manieren uitgeprobeerd, in halen van voor naar achter geeft bij mij het beste resultaat, vaak lichtelijk schuin ten opzichte van de steen zodat je minder weerstand hebt. Niet de snelste manier maar wel nauwkeurig. Soms ook parallel op de steen, als ik de vouw wat wil bijwerken. Experimenteer zou ik zeggen, er is niet één juiste manier dus probeer gewoon uit wat werkt voor jou. Laatst bij Toolstation 3 diamantplaatjes gekocht voor 7 euro, erg handig en niet zo duur. Goede wetsteen erbij, strop maken van leer met wat Flexcut (ook bij baptist te koop) en je krijgt alles perfect scherp. Slijphulpstuk is een overweging als je net begint, zonder lukt het uiteindelijk ook wel maar dan duurt het wat langer voor je het onder controle hebt.

Hartelijk bedankt voor de tips
    Ik ben benieuwd de bestelling van baptist is al onderweg zal het goed controleren.
    het nadeel van de 2 e set is ook dat je de diamant plaatjes altijd op 1 plaats gebruikt. Nu slijt dat misschien niet zo snel als een wetsteen.

Gr peter

Voor de 25 graden hoek maakt het niet zo veel uit. Je hebt veel aan onderstaande YT:
    https://www.youtube.com/watch?v=1F7q5WGb4ZA
    en
    https://www.youtube.com/watch?v=yogRewlMWrc

Ik vind die ruler trick zoals in het filmpje te zien is echt waardeloos, zo help je alle achterkanten vakkundig naar de klote. Denk daar goed over na, want vlak krijg je ze daarna niet meer, of je moet er veel vanaf slijpen. Een microbevel vinden sommigen wel fijn, ik niet maar uitproberen kan geen kwaad. Als het niet bevalt kan je ze altijd opnieuw slijpen.

Dat lijkt me wat sterk geformuleerd. Ik ben ook niet zo van de "ruler trick". Maar het belangrijkste is dat hij scherp wordt, En dat lukt wel met die truc. Dat hij er dan er dan geometrisch gezien minder ideaal uitziet lijkt me meer een kwestie van smaak.

@Seek, ik heb het misschien wat sterk geformuleerd, daar heb je gelijk in Iedereen heeft zo zijn eigen manier en dat is helemaal prima, je moet vooral doen waar je je prettig bij voelt
    Bij steekbeitels lijkt mij een vlakke achterkant gewenst, bij schaafbeitels zal het behalve cosmetisch niet zo veel uitmaken als je de ruler trick doet.

Het grappige is dat je nauwelijks een oude beitel op marktplaats vinden kunt met een vlakke achterkant. Zijn die allemaal van prutsers geweest of vond de vakman vroeger een vlakke achtergrond niet zo belangrijk? Kijk, dat zijn nou levensvragen waar ik best een tijdje over broeden kan.

Forum Rechten