Hulp gevraagd: waar vind ik een meetklok in inch?

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Hallo,

Door een onoplettendheid heb ik de meetklok beschadigd van mijn "oneway multi gauge". De "oneway multi gauge" komt uit Canada en heeft een boring voor een meetklok in inch. De schacht van de meetklok is 3/8 inch (9.55mm). Metrische meetklokken hebben een schacht van 8 mm en passen niet in de "oneway multi gauge".

Waar vind ik een goede meetklok in inch met een schacht van 3/8 inch, een meetbereik van 1 inch (25.4 mm) en een nauwkeurigheid van 0.001 inch (liefst met een vlakke meetpunt)?

(De huidige lijkt van het merk ATS)

Alvast bedankt voor de hulp! Johan
 
P

Pel

Guest
@Bruinebeer, misschien zeg ik iets heel doms maar je kunt de meter van HBM 8 mm schacht er toch in zetten en met het schroefje vastzetten, of er een busje inzetten?

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik werk zelf in de metaal en klokken met een inch schacht heb ik nog nooit gezien. De grote merken leveren dit niet.

Volgens mij heb je twee opties:
1 Je vraagt een metaalbewerker om een busje van 9,5mm(3/8") naar 8mm te maken. Dan kun je elke meetklok gebruiken.
2 Vraag Ronald Kanne van De Houtdraaierij. Die levert de Oneway draaibanken en kan vast ook de klok leveren.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
@Bruinebeer, misschien zeg ik iets heel doms maar je kunt de meter van HBM 8 mm schacht er toch in zetten en met het schroefje vastzetten, of er een busje inzetten?
Groet Pel.

Dat is niet dom. Een schroefje lukt wel niet. Als ik een busje zou vinden met een buitendiameter van 3/8 en een binnendiameter van 8 mm, is het probleem opgelost en kan ik een metrische meetklok gebruiken :). Bij http://www.trend-nl.nl/nl/1704-spanbussen-verloopassen vond ik busjes maar de juiste maat heb ik nog niet gevonden.

Hieronder zie je hoe het er uit ziet als ik een metrische meetklok met een schacht van 8 mm gebruik.

IMG_4653.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als je nu een buisje van 8 mm inwendig neemt en over de meter schuift. Als het de dik is kun je er wat af vijlen desnoods een een zaagsnede over de lengte zodat hij klemt.

Groet Pel.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zou voor Joop zijn oplossing gaan met alutape.Als dat er vouw- en kreukelvrij omheen wordt gewikkeld is het overal even dik, behalve op de plaats van de overlap. Dat is niet erg, dat beïnvloedt alleen de centrering in het gat. Als de schacht zowel boven als onder evenveel uit het centrum ligt beïnvloedt dat de metingen niet. Voordeel, je kan ook al je aflezingen metrisch doen.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Mitutoyo levert ook verloopbussen 3/8-8mm. 21jaa316 maar deze zijn nogal duur! +/- €20,00 Andere mogelijkheid die al door andere forumleden gegeven is : digitale 3/8 meetklok bij alibaba. Deze kan je instellen op inches of mm.

Groeten, Ernie
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Dank je voor alle suggesties!

Ik ga kijken of ik de Mitutoyo verloopbus hier ergens kan vastkrijgen (dank je Ernie!)

De digitale meetklokken van Aliexpress spreken met ook aan maar deze hebben meestal een 8mm schacht.

Ik had nooit gehoord van de alu-tape, dus daar ga ik eens achter aan!

En dank je Willem1958 voor de link! Ik had die niet gevonden.

Genoeg mogelijkheden dus :). Ik hou jullie op de hoogte wat het geworden is!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@bruine beer: Ik hoorde dat ik geroepen werd?
Ik heb de draad niet woordelijk gelezen en het lijkt erop dat er al wat opties zijn, maar mocht je toch via Noorwegen moeten, ik help met liefde.
Kan proberen de winkel naar jou te laten sturen, of naar mij sturen en doorsturen. ( laatste optie is niet snel want ik kom niet vaak van mijn bergje af, er zit ook nog iemand op schroeven te wachten:rolleyes: )
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Tussenstand: ;-).

Ik heb de suggestie van houtenklaas gevolgd en ik heb de verdeler in UK gecontacteerd: Toolpost
Toolpost had geen meetklokken in stock en die verwees me door naar Oneway Europa in Duitsland: Dinsdag betaald en gisteren (vrijdag) geleverd (5 euro leveringskosten via DHL) :).
@lemen: blijf dus gerust op je bergje zitten ;-)

Ondertussen blijf ik de alternatieven bekijken, voor het geval ik hem nog eens laat sneuvelen:
- de Mitutoyo verloopbus 21jaa316 blijkt moeilijker te vinden hier (voorlopig enkel via http://www.nvvanmaele.be/ gevonden). Een alternatief zou de Mitutoyo bus 02AZC291 zijn voor 9 euro (snelste gevonden levertijd nu eind mei 2016).
- @Ernie: ik vind de digitale meetklokjes met 3/8 inch schacht niet op Aliexpress. Heb jij aub een link voor me? Dank je!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
LOL, ben toevallig vandaag van mijn berg geweest! Nou kom ik wel van mijn berg, maar ga dan niet richting bewoonde wereld / dorp.
Maar vandaag moesten we echt. Er was al veel op, maar nu was 't gist ook op, en je wilt niet weten wat we allemaal bedacht hebben om maar niet naar de winkel te hoeven :cool:
Mijn vrouw was al aan het zoeken naar alternatieven, maar om nou naan als ontbijt te eten, is ook niet de beste optie. Ik: Pannekoeken! zij: nee we hebben geen eieren en melk meer.
Zo ging het een half uurtje, toen heb ik toch de auto maar even uitgegraven :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.