Draaibank technieken, les 1

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vandaag de grondbeginselen van het draaien onderwezen gekregen van Jan Pranger
Met de aankoop van een wat serieuzere draaibank dan dat ik voorheen had moest het er eens van komen om de draaitechnieken eigen te maken

Met het eea aan mailwisselingen, pb en gesprekken kreeg ik van de grootmeester himself (Jan Pranger) een uitnodiging om bij hem eens op de koffie te komen en daar mijn eerste draailes te krijgen
Gelukkig was ik niet de enige, en van elkaars vragen/fouten leer je net zo veel als van hoe het wel moet, dus dubbel blij.

Les 1 bestond uit: hoe de draaibeitel te hanteren en positioneren, verschil tussen schrapen/snijden, positie achter de draaibank en het maken van een cilinder

Jan, bedankt voor de heldere uitleg, gauw naar ronald voor beitels en dan maar eerdaags eens een start maken
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Veel sucses Toxiq
en heel veel krullen en draaiplezier toegewenst eens je gebeten bent door het draai virus is er geen houden meer aan :)
erg fijn dat je bij Jan terechtkan
dingen onmiddelijk tegoei leren kan je veel frustratie besparen

ik ben deze week op bezoek geweest bij roestige spijker en kwam erachter dat mijn leunspaan al een jaar dik 2 cm te hoog staat om veilig en comfortabel te werken :(
Het draaien gaat nu in 1 keer 100x beter
en van wat ik gelezen had dacht ik toch echt dat ik goed bezich was lol
dat is het grote voordeel als je les kan volgen
of geluk hebt dat een andere draaier je wst laat zien
mvg tom
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
En daarom ook lid worden van Radius en een regionale afdeling daarvan.
De 700 leden van Radius willen je met alle plezier helpen (net als Jan P.). Je moet dingen ook 'live' zien en ervaren en dat haal je niet van een forum. boek of filmpje
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gaat zeker gebeuren
Half maar is er een bijeenkomst van Radius in mijn woonplaats, daar ga ik zeker eens sfeer snuiven en dan zal ik daar vast en zeker wel vaker komen :)
 

MaartenN

Nieuw lid
3 okt 2013
12
0
Ook ik mocht vanochtend meekijken bij Jan en Toxiq! Erg gaaf om te zien met welk gemak Jan bezig is!

Ik ga snel mijn beitels slijpen en beginnen met de eerste stappen!!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
:p

Ronald ik duik even in de agenda en dan laat ik je weten wanneer ik jouw kant op kom voor de spullen (chuck enzo)
Ik denk dat het zo rond de 29e wordt
 

MaartenN

Nieuw lid
3 okt 2013
12
0
Sorry Toxiq, had nooit iets bijzonders te melden :)

IMG_3365[1].jpg

Het begin is er! Stelt misschien nog niet veel voor maar toch..
 
Laatst bewerkt:

MaartenN

Nieuw lid
3 okt 2013
12
0
Bedankt Pieter, toch fijn om te horen dat ik op de goede weg ben!

Ja klopt! Ik heb een complete houtdraai set gekregen van een vriend/ collega die helaas in december is overleden. Een groot en mooi cadeau van een bijzondere man. Vandaar al het mooie gereedschap, nu mag ik het allemaal gaan ontdekken!
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dan geef je die collega en zijn spullen een mooie eer door bij Jan in de leer te gaan.

Die kandelaar ziet er overigens top uit.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Dat ziet er goed uit....... mijn eerste werkje zag er net iets anders uit hahahahaha ;)

Ook ik heb ooit eens een stuk gereedschap georven van een dierbare vakman.
Goed gereedschap is voor mij heilig.... maar dit stuk koester ik toch net iets meer.

Heel veel draaiplezier.
 

MaartenN

Nieuw lid
3 okt 2013
12
0
Vanochtend kon ik eindelijk weer draaien, heerlijk buiten gestaan ;). Ik begrijp steeds beter hoe je de verschillende beitels moet gebruiken. Ik moet nog veel leren maar we komen steeds verder :)

Oefening 1.jpgOefening 2.jpg

Tips zijn welkom!!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.