afwerkingslaag rubberwood

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo,

Ik heb een badkamermeubel gemaakt in Rubberwood en zou graag de originele bleke kleur behouden en toch een anti-kraslaagje erop willen.

Tevens zij ik kleine voegjes willen bijwerken met houtpasta.
Alleen vraag ik me af of dit na de behandeling niet extra naar voor gaat komen.

Iemand ervaring of tips?

Thanks
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Lakken met 1 component watergedragen lak en kleine voegjes vullen met dezelfde lak en schuurstof.
Bij kleine onvolkomenheden, gewoon met schuurpapier 120 in de natte lak het hout schuren en de pap die ontstaat met een plamuurmes het oppervlak vullen en afmessen.

Laat je zien hoe het wordt?

jaap
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Bedankt Jaap.
Ik zou de tekening en de huidige bleke kleur willen behouden. Als ik de tekening wil behouden denk ik dat lakken uitgesloten is, toch?
Het is een badkamermeubel , ik vraag me af of ik dan beter olie of poriënvuller gebruik?

Dien ik ook daarna een vernislaag aan te brengen of is het beter dit niet te doen gezien het houd in een vochtige omgeving staat en ik het dan denk ik niet potdicht moet maken?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bedankt Jaap.
Ik zou de tekening en de huidige bleke kleur willen behouden. Als ik de tekening wil behouden denk ik dat lakken uitgesloten is, toch?
Het is een badkamermeubel , ik vraag me af of ik dan beter olie of poriënvuller gebruik?

Dien ik ook daarna een vernislaag aan te brengen of is het beter dit niet te doen gezien het houd in een vochtige omgeving staat en ik het dan denk ik niet potdicht moet maken?

Als je de bleke kleur wilt behouden, is blanke watergedragen lak (zoals b.v. Skylt) de enige optie. Met olie etc verkleurt het altijd naar geel/bruin donkerder. Misschien dat parafine olie nog het bleekst blijft, maar dat is geen oplossing in de badkamer. Met een matte lak is het effect nog beter, maar die is ook weer moeilijker schoon te houden. Het droogt ook snel, je kunt met gemak 3 lagen op een dag aanbrengen. De hoogglans versie is na een paar dagen doorharden ook prima te polijsten voor nog meer glans en voor het verwijderen van stofinsluitingen etc.
Wel rondom aflakken in een vochtige omgeving om het werken van het hout zo veel mogelijk te beperken.

Heb ons wastafelblad indertijd in de glans epoxy gezet.

jaap
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarom een nieuw topic?
Was die andere niet goed? Gaat over hetzelfde meubel.
Geen foto's van de vorderingen?
Ik zou er een 2 componenten lak opsmeren.

traelyx.jpg
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Bedankt voor de tips. Ik ga Skylt eens proberen. Vooral de matte en onbewerkte look lijken me interessant. De foto's van met skylt gelakte meubels die op het forum te vinden zijn zijn super.
Ik zal ook foto's plaatsen van voor en na. Allé van het blad toch.
Want als ik het goed begrijp, gezien het in een badkamer komt te staan, kan ik pas in mekaar steken nadat ik alle stukken apart 'geskylt' heb aan alle zijden om het werken tegen te gaan?
Indien dit niet nodig is let me know.

Als alles af is en op zijn plaats staat, zal ik ook foto's posten.
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Misschien nog een vraagje over de lades.
Ik ga deze in wit meubelpaneel van 1,8cm maken, met een een rubberwood randje vanboven. zie tekening.

Mijn onderblad is 8mm wit meubelpaneel. Ik wou de zijkanten aan de binnenkant uitvrezen zodat de bodem er inpast.
Ik vraag me af of na het vrezen het meubelpaneel randje van de buitenkant sterk genoeg zal zijn.

Wat denken jullie? Is er een betere manier buiten werken met ander materiaal?

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.