Blad bevestigen aan onderstel

robbie

Nieuw lid
21 jul 2014
1
0
Goedemiddag,

Na al lang meekijken op dit forum toch een keer een vraag van mijn kant.
Ik ben bezig een massief eiken tafel aan het maken, maar weet niet precies hoe ik het blad het beste aan het onderstel kan gaan bevestigen.
Iemand een idee hoe ik dit kan gaan doen? op de foto's is te zien hoe het onderstel is, en bij de 2e foto met het blad er los op.

BVD,
Robbie
 

Bijlagen

  • 20160217_144440.jpg
    20160217_144440.jpg
    64,2 KB · Weergaven: 263
  • 20160219_114433.jpg
    20160219_114433.jpg
    56 KB · Weergaven: 261

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Vin_d, dat lijkt mij in dit geval niet zo'n goede oplossing, de ligger is in het midden geplaatst dus je blijft de bladwervels dan zien.

Ik zou voor de oplossing van bobmartin gaan, wel de gaten flink groter boren en de bouten met een grote ring vastzetten. Dan geef je het blad de ruimte om te kunnen werken. De ring en de bout kan je netjes verzinken in de liggers (met een forstnerboor bijvoorbeeld).

Sleufgaten zoals wijk0983 voorstelt zijn ook goed natuurlijk.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Als het mijn project was, zou ik het oplossen met een metalen bevestigingsplaat. Dan wel met een slobgat voor de schroeven die in het tafelblad gaan. Stevig en onopvallend.
Laat je ons weten welke oplossing je gekozen hebt? Zou mooi zijn.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
@toxic: dit was om de tafel in bedwang te houden terwijl hij op zijn zij lag. :)

@unv: ik zou deze wervels alleen maar aan de poten bevestigen. Eventueel enkel aan de binnenkant.
ten 2e: die wervels zijn best wel mooi (over smaak valt natuurlijk te discuteren), en ze zitten ver onder de rand van de tafel dus moet je al op je knieën gaan zitten om ze te zien.
 

Vin

Actieve deelnemer
9 jan 2015
39
0
In dit geval zou je simpelweg een gat en houtdraadbouten kunnen gebruiken op de middelste ligger, daar is geen slotgat nodig. Als je de 4 hoeken ook vast wil zetten dan is daar wel een slotgat nodig.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou het blad eerst 'n een maandje los op het onderstel leggen.
Als het blad gaat acclamatiseren, misschien nog wat hol of bol trekt kan je het na die maand in ieder geval makkelijk oppakken en even vlakken en het voordeel is dan dat het blad zich ook niet lostrekt van de bevestiging dus geen scheuren.
Na één of twee maanden als het wat tot rust gekomen is en vlak op de liggers rust denk ik dat het voldoende is om zowel voor als achter twee hoekijzers/stoelhoeken van 60 bij 40 te plaatsen tegen de middelste ligger aan maar ze aan de voor en achterligger bevestigen. (dus aan de binnenkant van het frame)
Zo zie je er het minste van als je dan onder de tafel door kijkt.
Eventueel vijl je de gaten die tegen het blad aan rusten iets op zodat het hout kan werken maar omdat je al bijna in het midden zit hoeft dat maar heel weinig te zijn.
Wil je de tafel makkelijker kunnen verplaatsen en aan het blad wegtrekken/optillen dan kan je beter de stoelhoeken meer naar de zijkanten richting de poten verplaatsen ivm het gewicht en zal je de gaten meer als sleuf moeten vijlen omdat je meer werking krijgt op dat punt van bevestiging.
Blijft de tafel vooral op z'n plek dan volstaat de eerste optie en bij verhuizen moet je dan het blad even losmaken of oppakken bij de poten maar dat is wel wat onhandiger.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.