Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Blad bevestigen aan onderstel

Goedemiddag,

Na al lang meekijken op dit forum toch een keer een vraag van mijn kant.
    Ik ben bezig een massief eiken tafel aan het maken, maar weet niet precies hoe ik het blad het beste aan het onderstel kan gaan bevestigen.
    Iemand een idee hoe ik dit kan gaan doen? op de foto's is te zien hoe het onderstel is, en bij de 2e foto met het blad er los op.

BVD,
    Robbie
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Gaten boren in langs en dwarsliggers en RVS houtdraadbouten erin.

... sleufgaten... boren voor het verschil in werking tussen blad en onderstel.

Zo,
    image.jpg
    Om werking van het blad op te vangen

Klopt die foto van vin_D
    Zie je vaker bij een massief houten tafel.
    festool and hettich fan

Wat voor functie hebben die kleine frummeltenen, is dat extraa ondersteuning van de liggers ?
    Met een hamer past alles...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vin_d Bekijk Berichten
    Zo,
    image.jpg
    Om werking van het blad op te vangen
    !00% mee eens.

@Vin_d, dat lijkt mij in dit geval niet zo'n goede oplossing, de ligger is in het midden geplaatst dus je blijft de bladwervels dan zien.

Ik zou voor de oplossing van bobmartin gaan, wel de gaten flink groter boren en de bouten met een grote ring vastzetten. Dan geef je het blad de ruimte om te kunnen werken. De ring en de bout kan je netjes verzinken in de liggers (met een forstnerboor bijvoorbeeld).

Sleufgaten zoals wijk0983 voorstelt zijn ook goed natuurlijk.

Als het mijn project was, zou ik het oplossen met een metalen bevestigingsplaat. Dan wel met een slobgat voor de schroeven die in het tafelblad gaan. Stevig en onopvallend.
    Laat je ons weten welke oplossing je gekozen hebt? Zou mooi zijn.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

@toxic: dit was om de tafel in bedwang te houden terwijl hij op zijn zij lag. :-)

@unv: ik zou deze wervels alleen maar aan de poten bevestigen. Eventueel enkel aan de binnenkant.
    ten 2e: die wervels zijn best wel mooi (over smaak valt natuurlijk te discuteren), en ze zitten ver onder de rand van de tafel dus moet je al op je knieën gaan zitten om ze te zien.

Forum Rechten