Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Welke afkortzaagmachine?

Beste,

Als carrosseriebouwer zagen wij regelmatig hardhouten planken (cumaru, tali, ... ) en ook aluminium profielen met onze afkortzaag.
    We plannen een nieuwe aankoop, maar hadden nu graag een grotere zaag (305?) en een sterkere machine.
    Welke machine is hiervoor geschikt?
    Ik keek naar de Makita ls1216lb, maar die had maar 1600 watt, is dit voldoende?

Alvast bedankt voor de info!
    Mvg, Nick.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Van deze Makita heb ik al slechte verhalen gelezen (geleiders, nauwkeurigheid, ...).
    Ikzelf heb een Kapex (zaagblad 260mm) en ben hier zéér tevreden over.
    Als je een groot zaagblad wil dan kan je altijd eens kijken naar de Dewalt DWS780.

Ik heb na lang zoeken gekozen voor de Bosch gcm 12 jl.
    Deze is zeer goed uit de test gekomen van het magazine finewoodworking.
    Heeft een uitmuntende stofafzuiging.
    Beter als alle andere zagen en gelijk aan de kapex.
    Kan 100x100 zagen en 75x200.
    Doordat de machine niet kan uitschuiven is hij ook enorm acuraat.
    Laatst gewijzigd door 3dmazter; 19-02-16 om 09:25.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Je mist wel wat zaagbereik doordat de zaag niet kan uitschuiven. De zaagcapaciteit bij 0° is "maar" 200 mm bij de Bosch, terwijl andere zagen met een 305 mm blad (zoals de Dewalt DWS780) tot ongeveer 300 - 310 mm gaan. Ook de Kapex met het kleinere blad gaat tot 305 mm.

Heb lang zitten kijken naar de Kapex, de zaag van 260 is ook goed voor onze toepassingen,
    Ik moet wel een plank van 40 x 300 kunnen doorzagen.
    Maar is deze krachtig genoeg voor hardhout?

Alvast bedankt voor de reacties!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Hoi Nick,
    Zo lang je een goed en scherp zaagblad gebruikt zul je niet snel om vermogen verlegen zitten.
    Ik zou deze eigenschap dan ook niet als selectiecriterium gebruiken.

Heb je aan Graule gedacht? Als je professioneel bezig bent zou ik die zeker niet overslaan.

Je kan ook 'ns denken aan een radiaalzaag, da's echt voor bedrijfsmatige omgevingen.
    deWalt en Maggi maken hele goede en dan heb je lengte genoeg.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2015
    We hebben bij ons op het werk altijd Hitachi gehad voor dit soort klussen, Robuust en sterk!
    Daar zagen we ook de hardhouten planken die in de diepladers zitten mee(Basralocus)
    Groeten... Eric

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Lijkt me dat het bij jullie werk niet op de halve graad nauwkeurig moet toch? Dan is een Festool echt overdreven (dat is meer iets voor meubelmakers) en zal elk A-merk zaag voldoen. Als jullie verder altijd op de zelfde plek zagen (de zaag hoeft niet mobiel te zijn), dan zou ik ook een kijken naar een radiaalzaag, dat heeft veel meer capaciteit.
    Verder is inderdaad een goed zaagblad minstens zo belangrijk als het vermogen van de zaag.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Forum Rechten