elektrische/pneumatische kitspuit

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb die rechtsonder. Ik kit af en toe. Het grote voordeel is dat je de kitsnelheid goed kunt instellen en een constante dosering hebt en je niet continue hard hoeft te knijpen. Laatst beglazingskit gedaan, maar dat had ik toch beter kunnen afplakken. Wat een troep is dat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.569
Gaanderen
IK heb o.a. een spuit op lucht van den braven dacht ik. zeer fijn te regelen. In de praktijk gebruik ik hem bijna niet. Voor een tube vind ik het te veel werk om de compressor en spuit te zoeken. Ik heb ook de HK45 en die bevalt prima. Moest wel even wennen dat je de knijphandel naar voren moet doen om alle druk er van af te krijgen. Deze kit zonder probleem beglazingskitten en lijmkitten zonder dat je spierpijn in je onderarmen krijgt.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
215
50
Grönnen
Een lucht kitspuit is nmi een heel simpel maar zeer effectief stukje gereedschap.

Dit schreef ik onlangs aan collega klusser, beroepsgedeformeerde, wat dan ook :


Ik was zowaar weer eens aan het kitten, niet mijn "ding" of hobby.
Taaie kit ook, krijg een lamme vlerk cq de (goedkope) kitspuit overleeft het niet.
Dus de lucht kitspuit weer van stal gehaald, na wat lekkerij te hebben opgelost gaat dat perfect !
Nu kan ik zelfs redelijk netjes kitten (voor mijn doen).
 

kittop

Nieuw lid
26 jul 2021
3
4
Huizen
Wat ik hier voorbij zie komen zijn allemaal verschillende facetten.

kit je met zware polymeren of dunne acrylaten of ben je aan het verlijmen.
Sta je met dikwandige kokers, dunwandig of 400ml worsten of zelfs 600ml.
Ben je fabrieksmatig bezig, panelen aan het verlijmen op een bouwplaats of ben je aan het hobbieën in de garage.
Ben je glaszetter, schilder, kitter, timmerman of sta je in een fabriek en/of op een (rol)steiger.

Als hobbyist kan je al goed weg met een Irion XP open regaal van een 35 euro.
Wil je de beste handspuit die je leven lang meegaat dan pak je de H40, echter in mijn geval gaat deze na een half jaar er uit en geef ik hem aan een timmerman die alsnog zijn werkende leven ermee doet.
Als ik siliconenkokers in badkamers leeg aan het rammen ben, dan pak ik de Milwauky M12 open regaal. Deze machine is op snelheid zeer goed in te stellen waarbij de handschakelaar ook regelbaar is. Deze machine kan dus heel snel, maar ook heel langzaam lopen. De M12 ligt neutraal in de hand en als je deze in positie draait krijg je geen ruk aan je pols als bij loeizware andere 18 volt machines.
Sta ik in het nette werk, dan pak ik de H40, omdat de reactiesnelheid hoger is dan die zowel van een elektrische als een luchtspuit. Indien je elektrisch of pneumatisch gaat werken zal je merken dat je over het algemeen meer/teveel product verspuit. Dit is vaak niet handig waardoor de kosten aanzienlijk kunnen oplopen. Ik sprak laatst een meubelmaker die sinds hij pneumatiek gebruikte bijna 2x zoveel lijm kocht.
Ik met hem de verwerking doorgenomen, maar hij gebruikte veel te veel lijm op zijn werkstukken. Hierdoor hardde de polymeerlijm ook nog eens slecht uit door de te dikke massa en de hechting er ook niet beter op werd.

Als glaszetter ga je voor een 18volt machine en prefereer je 600ml worsten
Een glaszetter hoeft niet veel kleuren te wisselen en heeft vaak de ruimte om een machine te manoeuvreren.
Door een dun afgesneden tuit wordt er veel druk gevraagd, maar minder snelheid. Hierdoor zijn worsten efficiënt omdat een kitmachine niet zo snel de koker opblaast en het materiaal achter de plunjer perst.

Als je moeite hebt met het verspuiten van je materiaal met een handspuit, dan hoef je je heil niet te zoeken bij een lucht en/of elektrisch aangedreven machine. Het verwerken van een materiaal heeft meer te maken met de kit/lijm producten die je aanschaft en de toepasbaarheid daarvan. Want als het met de handspuit niet lukt, dan kan je beter kijken of je een beter geschikt product kan verkrijgen, daar wordt je over het algemeen minder teleurgesteld van. Kijk eens naar producten waar een houdbaarheidsdatum op staat. Kijk ook eens naar de fabrikanten of waar de producten geproduceerd worden. Polyurethanen heeft Sika een behoorlijke range, met polymeren is Bostik(elf) al een tijd mee bezig en heeft een boel ervaring. Siliconen is Otto-Chemie toonaangevend. Soudal is sterk met schuimen en acrylaten/pasta schildersartikelen. Moet het overschilderbare MSP's aan de gang, waar ik overigens geen voorstander van ben, dan kan je het beste bij Hollandse fabrikanten kijken zoals Cees den Braven of Bloem. Kijk vooral eens bij de fabriekswebsites en niet alleen bij de leverancierwebsites.

Lucht gaat uit de mode want als je met lucht gaat werken heb je last van slangen en snoeren. En eer dat de boel aangesloten en op druk staat, is het werkstuk met de handspuit al gedaan.

Een luchtspuit met gesloten buis/regaal waar de koker mooi strak in past heeft als voordeel dat je niet zo snel bang hoeft te zijn dat het materiaal aan de achterzijde van de koker uit geperst wordt. Dit komt doordat de koker beter in model gehouden wordt indien er druk op gezet wordt. Het nadeel is wel als er vervuiling in de regaal komt waardoor de koker niet lekker de spuit uit wil komen.

Maar in de regel geld:
- kunststof veert
- plaatijzer buigt
- gietijzer is zwaar, maar blijft langer heel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.