Nieuw miniatuur houtsnijwerkje: een icoon uit de jaren '80

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wow....erg indrukwekkend. Dit is echt zo'n stuk van mijn jeugd dat ik terwijl ik naar jouw houtsnijwerk kijk ik gelijk allerlei spannende middagen herbeleef van epische gevechten tussen skelator en he-man..... Echt tof !!
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wow....erg indrukwekkend. Dit is echt zo'n stuk van mijn jeugd dat ik terwijl ik naar jouw houtsnijwerk kijk ik gelijk allerlei spannende middagen herbeleef van epische gevechten tussen skelator en he-man..... Echt tof !!

We kunnen natuurlijk in een groepje gaan snijden en dan deze epische gevechten naspelen :)
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@wimmel. thanks!. Skeletor komt zeker mee. Ik ben ook van plan zaterdag verder te werken aan zijn handen en staf.

@rick: zo'n jeugd heb ik ook gehad. Ik ben ook van plan heel wat meer snijwerkjes uit MOTU te maken. En misschien een Castle Greyskull of Snake Mountain. :)
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Super tof werk meron, ben ook benieuwd om het kunstwerk zaterdag live te mogen aanschouwen.
Ik doe niet mee met een groepje snijden of het moet in het ziekenhuis plaatsvinden zo dat ik gelijk gehecht kan worden. :)
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De arm, hand en staf zijn wat meer op dikte gebracht. Vooral de staf moet nog dunner, maar het is lastig te bepalen hoe dun. Hij heeft dikte nodig voor de stevigheid, maar voor het uiterlijk moet hij weer dun zijn. En ergens daartussen ligt het evenwicht wat ik hoop te vinden.

Een ander punt zijn de horens. Hiervoor heb ik van notenfineer kleine kokertjes gerold en deze in elkaar gelijmd. Zo hebben de houtvezels dezelfde kromming als de horens zelf. En zo hebben ze maximale stevigheid. De eerste horen heeft zijn basisvorm, dus ik kan met de tweede aan de slag.

20160821_082428.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jeetje Meron, het gaat er erg goed uitzien.
Je had ook horlogemaker/hersteller kunnen worden, zoveel gevoel voor al die kleine details.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb het live gezien bij Masave in Zwolle tijdens de opendag (28 mei '16) en het was toen al schitterende miniatuur.
Het zal zeer mooi worden Meron.
Hopelijk mag ik het afgewerkt bewonderen in Zutphen.
Chapeau man.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@willem1958: Bedankt voor de reactie. Ik ben nog zeker de ambitie om een keer een horloge van hout te maken; Of in ieder geval een klein klokje.

@Edwin: Bedankt! Ik ben van de Partij in Zutphen. Leuk om elkaar eens te spreken.

@SirJacobs: Dank! Het lijkt er inderdaad op dat ik hem af ga krijgen voor 2 oktober. Dan neem ik hem zeker mee. Tot dan!
 
D

Dulcimer

Guest
Knap werk, ik ken het figuur niet maar je weet het detailwerk goed te beheersen. Respect hiervoor.
Groet,
Frans
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Op de horens van de ram na, is het figuurtje nu wel af. De staf zou vast nog dunner kunnen, maar ik ben wat bang dat het dan ergens misgaat. En daarbij ben ik er ook wel aan toe om aan een nieuw werkje te gaan beginnen. Hierbij twee foto's vanuit verschillende hoeken.

20160913_115328.jpg
20160913_115317.jpg

De twee horens zijn in de basis af en heb ik op een tandenstoker gelijmd. Hiervan maak ik dunnen pennetjes die in de voorgeboorde gaten passen. Het mooi symmetrisch maken van de twee horens komt daarna en doe ik met schuurpapier.

20160913_115554.jpg
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Wauw!!! Die is echt goed gelukt! Zoiets hoop ik ook te kunnen maken ooit.
Misschien is het al eerder gevraagd, maar kan het niet terugvinden; Aan de onderkant is een laag donkerdere kleur. Is dat een verkleuring is het stuk hout of iets dat je eronder hebt gelijmd?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Wauw!!! Die is echt goed gelukt! Zoiets hoop ik ook te kunnen maken ooit.
Misschien is het al eerder gevraagd, maar kan het niet terugvinden; Aan de onderkant is een laag donkerdere kleur. Is dat een verkleuring is het stuk hout of iets dat je eronder hebt gelijmd?

Bedankt voor het compliment, ik doe het al een tijdje en heb ook een leercurve doorgemaakt.

Het donkere hout onderop is een stuk fineer dat ik erop heb gelijmd. Eerst een klein gaatje geboord en daar een magneet in gedaan. Daarna een stuk fineer eroverheen. Dat is vooral handig bij kleine werkstukjes, die makkelijk omvallen en kwijtraken.
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Oké, weer wat geleerd, goed idee van die magneet. Welke maat gebruik je daarvoor? Ik neem aan dat het zo'n plat rond magneetje moet zijn?
Staan er verder nog meer van dit soort werkstukken van jou op het forum?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
P

Pel

Guest
@meron, ik had deze miniatuurtjes van buxus nog niet eerder gezien, ze zijn prachtig, ik sta er versteld van dat je al die details in dat kleine miniatuurtje krijgt.

Groet Pel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
En toen was hij klaar!

20160929_155339.jpg

Ik ben er erg tevreden over. Het detailwerk is weer wat beter dan bij het vorige miniatuurtje en de houding is zeker geslaagd. Ook de combinatie met notenfineer geeft een leuk effect en opent de deuren voor een miniatuurtje uit verschillende soorten hout.
Dit was de eerste keer dat ik iets van een gezicht heb gemaakt. Het was dan wel een schedel, en daardoor aanmerkelijk simpeler dan een volledig gezicht, maar het was al leerzaam en interessant. Als ik dit beter onder de knie heb, kan ik de "kleine dame met wapperde jurk" eindelijk een behoorlijk gezicht geven.

Maar eerst verder met een kistje. Dat is ook altijd leuk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.