Nieuw miniatuur houtsnijwerkje: een icoon uit de jaren '80

P

Pel

Guest
@Meron, als je een houtsnijwerk te ver gaat door voeren, ik bedoel als je steeds voor jou inzicht kleine mankementen blijft corrigeren, wordt het snijwerk daar meestal niet beter van. Op een bepaald moment moet je tegen jezelf zeggen het is goed, je hebt grote kans dat je de expressie die in nu het beeld zit, eruit haalt, en dat zou jammer zijn?

Groet Pel.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@Meron, als je een houtsnijwerk te ver gaat door voeren, ik bedoel als je steeds voor jou inzicht kleine mankementen blijft corrigeren, wordt het snijwerk daar meestal niet beter van. Op een bepaald moment moet je tegen jezelf zeggen het is goed, je hebt grote kans dat je de expressie die in nu het beeld zit, eruit haalt, en dat zou jammer zijn?

Ja, dat is een lastig punt. Tot nu toe hou ik aan dat wanneer het in de olie staat, het af is...
Ik werk er vooral in de avonduren aan en er komt vast een avond dat ik de fles olie pak. Het enige is dat ik hem hopelijk niet verpest voordat het zover is.
 
P

Pel

Guest
Dat bedoel ik, een steek met een gutsje kan fataal zijn, ik praat uit ervaring, dan krijg je het vaak niet meer goed, hoe meer je er aan zit te klooien om het weer goed te krijgen, hoe erger het dan wordt.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb toch nog wat extra energie in gezicht gestopt. Hierna de hoodie op maat gebracht en wat eerste stappen gezet met de staf.

Voor de foto heb ik er een legopoppetje bij gezet. Dat geeft een goed beeld van de grootte.
20160323_130212~2.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Top man! En wat zal dat legomannetje zich groot voelen :). Vraagje, hoe voelt dat snijden nou? Ik heb namelijk wel eens met een scherp mes in een stuk lindenhout gesneden maar dat voelde als keihard en ik had na een uur de blaren op mijn vingers...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Top man! En wat zal dat legomannetje zich groot voelen :). Vraagje, hoe voelt dat snijden nou? Ik heb namelijk wel eens met een scherp mes in een stuk lindenhout gesneden maar dat voelde als keihard en ik had na een uur de blaren op mijn vingers...

Ik werk voornamelijk met een beitel, dus dan druk je met je handpalm. Van blaren heb ik geen last, maar ik merk wel dat ik soms mijn eleboog voel.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Heel apart en mooi! Heb je daar speciale beitels voor of hoe moet ik dat begrijpen? En hoe hou je controle over die beitel? Ik bedoel: hoe zorg je dat je niet uitschiet?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik gebruik voornamelijk een beitel (6mm), een smallere van 2mm en een houtsnijmesje van Veritas. Sinds kort heb ik ook een setje tandarts-schrapers. Die zijn prettig om in de diepe holtes te komen.

Controle houden doe ik niet op een bijzondere manier. Gewoon zorgen dat de spullen erg scherp zijn en dan snijdt het lekker door het hout heen. Wel is het soms even zoeken hoe ik het werkstukje vast houd, zonder dat het kapot gaat als ik er druk op zet.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Meron, ik vind dat ie heel netjes gaat worden.
En over het op tijd stoppen; da's het allermoeilijkste vind ik.
Ik heb vroeger wel 'ns een beeld of een schilderij verknald door het steeds maar weer perfekter te willen maken tot je te ver doorgaat.
Nu kan ik wat makkelijker tevreden zijn.
Ik weet niet hoe het met jou is maar toen ik heel wat jaren geleden een éénkamer appartement had dan zat ik 's avonds na het eten te kijken naar m'n vorderingen en voor ik het wist was ik weer bezig....
Ik kreeg geen rust op die manier en zette het werkstuk dan maar in de kast zodat ik er niet naar kon kijken.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Er is al eerder gevraagd hoe ik dit houtsnijwerkje vasthoud en hoe ik dan zorg dat ik niet uitschiet en toch druk kan zetten. Het is soms wat gepruts met mijn vingerposities, maar meestal lukt dat prima. Soms echter niet en dan heb ik mijzelf aangeleerd om het werkje los te laten, zodat de kans kleiner is dat de beitel in mijn hand eindigt.

Ook dat lukt meestal aardig, met als voornaamste probleem dat het werkje kapot kan vallen. Helaas is dit met skeletor gebeurd. ouch...

skeletor-horns-kaput.jpg

Gelukkig betreft het alleen maar een horen van de ram-schedel. Nu had ik toch al het idee om een werkje te maken uit verschillende soorten hout. Dus ik heb beide horens er helemaal afgesneden en zal ze vervangen door nieuwe, mooiere en van een ander soort hout. Ze moeten wat lichter worden qua kleur, dus ik denk dat het lindehout gaat worden. Dat wordt ook de eerste keer dat ik iets met lindehout doe, dus het lijkt mij leuk om daarmee aan de slag te gaan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Oh zonde zeg van die hoorn, jammer!
Je zou het eventueel wel kunnen lijmen, soms is dat bijna niet te zien.
Als je toch van plan bent met 2 houtsoorten te werken dan zou een donkere soort als hoorn niet misstaan denk ik.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De handen hebben hun eerste slag gekregen en de staf is alweer wat dunner. De ramkop is af en het geheel moet nog gepolijst worden.

Vooral de hand bij de staf heeft nog de nodige aandacht nodig. Aangezien dat erg voorzichtig moet, kan dat makkelijk een maand duren.

En dan als laatste de horens van de ram.

20160522_084611~3.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dude, wat ben jij een topper! Waag het eens om deze aanstaande zaterdag niet bij je te hebben :).

Zoals dat licht door die cape heen valt, de details van het armor, de schoen welke onder het gewaad uitkomt, helemaal fantastisch....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.