2de Project : Van garage tot werkplaats

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Die blastgates heb ik bij Axminster vandaan. Als je op de website zoekt naar 63mm blastgates dan staan ze bovenaan. Dat kassie heb ik een beetje nagemaakt van een filmpje die hier ook op het forum stond. Op Youtube heette hij Dusthub geloof ik. Ik heb alleen niet de optie met schakelaars gedaan, zoals die meneer heeft. Onder de afkortzaag komt gewoon een stekkerdoosje voor de Kapex en de zaagtafel.

edit:

De blast gates
http://www.axminster.co.uk/blast-gate-for-63mm-dust-extraction-kit-410067

De Dusthub
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Eindelijk wat kunnen doen in de schuur na een hectisch weekje.

De koppelmoffen voor me slangen binnen en gemonteerd.
Tevens een nieuwe slang gehaald om de zaagtafel van afzuiging te voorzien.

Voor de aansluiting van de zaagtafel had ik nog een rubberen adapter liggen van Baptist.
Deze paste niet helemaal lekker, maar door het geheel te verwarmen slipte hij mooi over de aansluiting heen.
De slangmof past hier nu met een beetje druk perfect in.



Ook de Dusthub is nu volledig werkend.
Dmv een stekkerdoos de zaagtafel en Kapex aan de stofzuiger gehangen.
Deze kan nu gewoon op AUTO blijven staan. Ik hoef alleen maar de desbetreffende blastgate open te doen om afzuiging op een apparaat te krijgen.





En EINDELIJK begonnen met de frontjes van de lades.
Ik ben nog een beetje aan het experimenteren met de handvatten.
Opzich zou ik daar gewoon low profile handvatten op willen hebben in dezelfde stijl als de trim stukken.
Maar ik heb nog genoeg multiplex stukje liggen dat ik daar getracht heb iets van te maken.
Voor een eerste probeersel werkt het prima, maar daar ga ik nog even verder over brainstormen.
(Je ziet hier ook de stekkerdoos onder de Kapex hangen.

 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nu het weer (even) wat warmer is, dat wil zeggen, +5*C
De frontjes zijn klaar en de handvaten zitten er ook op.
Niet alles zit 100% recht en de naden zijn niet 100% gelijk, maar het is er al beter uitgekomen dan dat ik gehoopt had.

De handvaten heb ik gemaakt door 18mm rest stukken te verlijmen en af te hoeken.
Misschien niet het mooiste, maar het werkt en het was gratis.

Tevens wat aan de inrichting gedaan ;)



 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Niet alles zit 100% recht en de naden zijn niet 100% gelijk, maar het is er al beter uitgekomen dan dat ik gehoopt had.

Het ziet er goed uit Viepert, en hier en daar misschien een paar mm verschil da's toch geen probleem?
Natuurlijk als meubelmaker/houtbewerker streef je altijd naar een mooi resultaat maar voor een zaagstation en werkkast vind ik het netjes hoor.
Je werkruimte/mancave gaat er bij elkaar heel goed uitzien!

Groetjes Willem
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ziet er goed uit hoor, maar vind dat er door deze opstelling maar weinig plaats overblijft op de werkbank zelf.
Tenzij jij ook een mobiele werkbank heb of ga maken,;).
Mvg,:).
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Jazeker Willem, het is relatief. Mooi genoeg voor een werkplaats, maar als ik het had gedaan voor in de keuken oid dan zou ik ze nog een keer nalopen ;)
Boven mijn verwachting is het goed gelukt.

Ik heb een verrijdbare outfeedtable waar men zaagtafel op staat. Die gebruik ik ook voor assemblage en dergelijke. Zaagstation is puur voor opbergruimte en de afkortzaag.

20160718_154206.jpg
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Gewone schroeven gaan niet werken, het systeem is gebaseerd op wat de ami's 'panhead' schroeven noemen. Het flensje is nodig, want drukt op de overgang van grotere naar kleinere diameter van het gat.
De Wolfcraftmal is ten eerste van mindere kwaliteit en ten tweede beperkter in functionaliteit dan een K4 of K5 van Kreg -- die hebben instelmogelijkheden voor verschillende maten schroeven en materiaal. Er zijn ook jigs van andere fabrikanten, zoals Rockler en UJK, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Misschien late reactie, maar er is geen verschil in functie tussen kreg en wolfcraft. Beide zijn gewoon in te stellen. Je hoeft alleen de kreg te pakken als je graag de werkbank steun wilt.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Eindelijk, weer een update.
Deze lag al een tijdje in de kast, maar door omstandigheden niks kunnen uploaden.

Om een lang verhaal kort te maken, DE DEUREN ZIJN KLAAR!!

Sommige zullen dit "hoofdstuk" misschien niks vinden, want mijn oplossing voor de deuren wellicht wat aparts.
Maar dat hoor ik vanzelf wel in de comments ;)

Door omstandigheden werd het budget een stuk lager om de werkplaats af te maken.
Die hardhoutendeuren moesten dus plaatsmaken voor wat betaalbaarders.
In het fietsenschuurtje in mijn allereerste woning hadden mijn vader en ik een deur gemaakt van vuren frame en bekleed met multiplex.
Deze heeft daar 9jaar ingezeten met alleen 1 laag grondverf. Tijdens de verhuizing zat ik die deur nog eens te bekijken en die zag er eigenlijk nog prima uit.
Ja, de grondlaag was iets vervaagt, maar hij was niet krom getrokken en nergens schimmel of wat dan ook te bekennen.

Dus besloten om deze deuren in een soortgelijke methode te maken, maar dan iets uitgebreider.
Begonnen met een Douglas frame te maken en deze te bekleden met 9mm multiplex.







Hierna eerst de sleuven gefreesd om de deur een "oud boeren" uitstraling te geven.
Met behulp van een V-bit de groeven erin gezet. En ja, dit ging nog wel eens fout....







De deuren hebben natuurlijk een diagonaal erin zitten tegen het doorzakken.
Nadat dit allemaal gedaan was begonnen met de scharnieren.
Dit was de eerste keer dat ik scharnieren gezet had in deur en kozijn.
Dus het was even afwachten of alles wel goed uitgelijnd was.







Van het monteren van de deuren in de kozijnen helaas geen foto's. En voordat dit gebeurde had ik alles ook alvast 4 lagen Wyzonol gegeven.
Volgende foto is genomen in het donker en als iemand het wil kan ik nog wel een foto in daglicht maken.







Hierna even een aantal dagen rust genomen. Het waren 3 lange dagen :(
Het multiplex voor de binnenkant lag al klaar dus enige wat nog reste was de isolatie.





Enige wat nu nog gedaan moet worden is de deuren schilderen.
Waar ik geen foto's van heb is de vloer.
De laatste halve meter heb ik nu ook afgemaakt met isolatie en underlayment.
Alleen nog ff beitsen, maar daar zie ik tegenop. Dan kan ik weer alles gaan verhuizen wat er nu instaat pfff

Op een andere noot, even wat projecten opgepakt die ik al even wilde doen.
Een zero-clearance gemaakt voor de Kapex. En een stand voor mijn el-cheapo kolomboor.
MX-Power van €25 van marktplaats af. Wilde al een tijdje een kolomboor hebben,
maar eerst deze gehaald om te kijken of een kolomboor wel handig is in mijn shop.
En tot nu toe zou ik niet anders willen.







Waar jullie mij misschien mee kunnen helpen, waar zal ik mijn houtopslag gaan maken.
Klein spul hardhout etc gaat de lades in. Die zijn toch nog lang niet vol.
Maar platen en lange planken zijn moeilijk op te bergen.
Eerst had ik het idee om een soort van hangers te maken van het plafond.
Maar ik sta eigenlijk overal in de garage en dan blijft er weinig ruimte over voor mijn hoofdje ;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dat ziet er allemaal gelikt uit Viepert!

Vraag: ( vast een domme vraag maar ik stel 'm toch) wat is het voordeel van die nul tolerance in die zaag?

Tip: ( moet me nergens mee bemoeien maar doe het toch) Je hebt die klampjes op de deuren, ik neem aan tegen inbraak. Je kan beter een lat over de hele breedte nemen. Je moet dan steunen hebben die van boven open zijn, dan leg je die balk er zo in. Dat is sterker tegen inbraak. Mocht er hier of daar speling op die deuren zitten ( wat ik eigenlijk niet verwacht) dan kan je die balk klem zetten met een wig. Elke vorm van speling geeft ruimte voor een koevoet o.i.d.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Die zero clearance is zodat je geen uitbreek krijgt aan de onderzijde (al was dat al niet veel)
maar voornamelijk is het om er voor te zorgen dat er niks in die gleuf kan vallen.
Aan de achterkant komt ook nog zo'n strip. Een betje zoals Benchworks dat ook gedaan heeft.

Yep, er komt nog een grote balk voor. Al is dat niet eens nodig denk ik.
Die schuiven zitten zo strak dat ik ze bijna met een hamer moet loshalen.
Dus die halen ze er niet zomaar uit. Meer voor de gemoedsrust van me vrouw ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ruimte voor je hout zou alleen kunnen als je een gedeelte wat aan de muur hangt eventueel naar de andere kant verhuist en opnieuw wat efficiënter indeelt zodat je aan één kant van de garage een redelijk stuk vrij krijgt, daar dragers bevestigt en daar je planken op dragers legt.
En je hebt boven de deuren nog wat plek, daar kan je ook een paar dragers plaatsen en dan kan je boven de deur nog wat kwijt.
Ik heb 't zelf ook boven m'n hoofd en aan de zijkant van de muur.
Je zal wel moeten omdat je ruimte beperkt is.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat was ook mijn eerste idee Willem.
Ik moet het nog even aankijken denk ik.
Nu sta ik behoorlijk veel aan de rechterkant, maar in die hoek komt ook nog een draaibank ;)
Dus dan kan ik daar wel wat maken als ik er toch niet meer kan staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.