2de Project : Van garage tot werkplaats

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zo, zware dag tillen maar het asbest is weg.
Nou ja, niet alles. In 1 hoek konden we het niet weghalen omdat het geklemd zat tussen de 2 wandframes.
Hier dus oppassen in de toekomst dat ik daar niks groots kan hangen.
Al met al niet zo'n hele moeilijke klus. Alleen waren somige platen aardig aan formaat en dus zwaar.
Alles zonder moeite bij GP Groot kunnen brengen die het vervolgens gewoon in de algemene bak gooide.... :rolleyes:

Maar nu wordt het opbouwen geblazen.
Te beginnen met het elektra en de audio kabels.
Ik had nog een setje auto boxen en MP3 radio liggen die nooit in de oude auto van me vrouw zijn ingebouwd.
Dan kunnen we die mooi inbouwen in de garage. Hoeft geen bioscoop geluid te zijn. Zolang ik maar een deuntje heb.

De garage helemaal kaal





Morgen zal ik nog wat foto's maken hoe het kozijn van de kanteldeur eruit ziet.
Ik ben van neiging dit ook gelijk aan te pakken, maar mijn pa zegt dat het nog prima is.
Daar zou ik graag jullie advies van willen horen.

En nog even bezig geweest met de tekening van de werkbank.
Nog niet helemaal over uit of ik lades, kastjes of (sommige) open wil hebben.
Helemaal open lijkt mij niet ideaal omdat het dan stofnesten gaan worden.
De ruimte links van de afvoerpijp komt het "speciale" kastje waar de radio en touch screen in komt te zitten.
Oja, had ik al verteld dat ik ook veel doe met pc's... Er komt dus een touchscreen of laptop in die hoek zodat ik altijd mijn tekeningen
kan raadplegen zonder helemaal naar boven te gaan.



Dit was het even voor nu.
Morgen zal ik wat foto's plaatsen van het kozijn.
Dan snappen jullie wat ik bedoel.

Laters
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Tof project! Benieuwd naar je vorderingen! Slim met dat touchscreen zodat je tekeningen kan raadplegen :cool:

Succes met de bouw!
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Je hebt nu één kans: kan je die ((regenwater?)afvoer?)buis echt niet herleggen, idealiter binnen het raamwerk, en als dat niet lukt, dan alleszins in de hoek?

De getekende werkbank is nu in weze een afkortstation, er is geen resterend werkblad. Komt dat nog elders?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Viepert; de garagedeur zal in de zomer prima voldoen maar in de winter een metalen deur?
Ik denk dat dit om de ruimte warm te houden niet ideaal is.
Ik zou nu het nog een rommeltje is en er nog geen machines staan ook alvast die twee deuren erin zetten, je bent toch al bezig.
Of als je geld wilt uitsparen kan je een cm of 30 voor de garagedeur een harmonicadeur plaatsen die je in de zomer aan de zijkant laat en als het koud wordt klap je 'm dicht over de breedte van de garage, dan heb je een soort dubbele deur met lucht ertussen als isolator.
Eventueel als de garagedeur onder niet afsluit tegen de grond nog een tochtflap eraan maken.
Deze oplossing kost heel weinig en ben je snel klaar.

Wat Jimbo al zegt; je hebt nog geen werkbank.
Heb je eventueel een werkbank met kapex erin geïntegreerd (als fliptop) misschien overwogen?
Dan plaats je een los stuk blad in je bank gelijk met de rest en als je wilt afkorten haal je het blad weg en draai je de Kapex zodat die gelijk aan je blad ligt.
Dan heb je een doorlopend blad en als je die kastjes hoger hangt heb je meteen een werkbank ook.
Of je kan ook de Kapex lager plaatsen en een los stuk blad erin schuiven met er iets onder uitsparingen om het blad iets lager te plaatsen als je wilt afkorten zodat de kapex gelijk aan je werkblad komt en zet je je afzuiging eronder.
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Je hebt nu één kans: kan je die ((regenwater?)afvoer?)buis echt niet herleggen, idealiter binnen het raamwerk, en als dat niet lukt, dan alleszins in de hoek?
De getekende werkbank is nu in weze een afkortstation, er is geen resterend werkblad. Komt dat nog elders?

Nee, helaas, de regenpijp kan niet verplaatst worden in de muur. Daar hebben we ook al naar gekeken.
De muur is te dun om er een pijp doorheen te steken. De onderkant van de pijp zit vast in een stuk beton.
Zelfs als we hem zouden verleggen naar de hoek komt hij aan de onderkant weer naar buiten.
Of we moeten dat blok beton gaan weghalen. Maar dan nog zit je met een pijp in de hoek.
We hebben ook al nagedacht om de pijp op de kopsekant van de 2 garages aan de voorkant te maken.
Maar het dak helt af naar het huis toe en naar binnen. Scheeld zo'n 10cm hoogteverschil van de buitenmuur en de tussenmuur.

Er komt nog een verrolbare werktafel bij. Zodra er een zaagtafel komt ga ik daar een outfeed table voor maken waar ook de zaag op komt.
Er is geloof ik al iemand op het forum die ook zoiets gedaan heeft. Kan zijn topic zo snel even niet vinden.
Die doet ook gelijk dienst als werktafel.

Viepert; de garagedeur zal in de zomer prima voldoen maar in de winter een metalen deur?........Wat Jimbo al zegt; je hebt nog geen werkbank.

Deuren komen er zowiezo gelijk in. Ik moet alleen nog beslissen hoe ik het precies ga doen.
Het verwijderen van de wanden heeft weer wat "leuks" naar voren laten komen.
Maar omdat ik nog niet precies weet wat te doen met de deuren betekend niet dat de rest stil ligt.
Morgen gaat me pa alle electra spullen halen en dan gaan we daar mee beginnen.
Isoleren en beginnen met de wanden kan dan ook al gebeuren.
Als we, zeg een meter, voor de grote deur stoppen dan hebben we nog genoeg ruimte om de deuren aan te pakken.
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nu even een probleempje.

Het "kozijn" waar de kanteldeur tegenaan kwam is nou niet een technisch hoogstandje.
Aan de ene kant leunt hij op de betonnen fundering en de andere kant steekt hij er ver overheen.
Ik zeg "kozijn" want in feite doet het ding helemaal niks. Het is er alleen om de kopse kanten van de muren af te dekken.
Het dak steunt er niet op. De dakspanten liggen op de zijmuren, maar niet op dit "kozijn"
Tevens zijn deze balken niet in al te beste staat. (39jaar oud)
Het is nog niet rot, maar nieuw is het zeker niet meer.

Nou kan ik 2 dingen doen.
1. Het kozijn opknappen (schuren,schilderen) en het stukje beton wat er mist opvullen en dan het nieuwe kozijn erin. Of..
2. Het oude kozijn eruit halen. De kant waar het voorbij het beton komt inkorten. Nieuwe balken rondom. En dan het nieuwe kozijn erin.

Optie 2. is zeker meer werk, maar die paar balken zijn de kosten niet. En je hebt dan een vers gat waar het nieuwe kozijn in kan komen.
Optie 1. is wellicht wat minder werk, maar dan zit je nog steeds met het oude en dan krijg ik een beetje het gevoel alsof het een lapjesdeken is.
(beton opvullen, niet al te best hout meer)

Wat denken jullie? Enige tips.

En wat foto's om de situatie wat duidelijker te maken. Eerste 2 foto's zie je wat ik bedoel dat het oude kozijn voorbij het beton komt.
Door die muur te versmallen komt het nieuwe kozijn recht tussen de betonnen fundering te staan.
Foto 5, zie je wel al de beginselen van rot komen.















 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Voor iets wat bijna 40 jaar oud is, ziet het er niet slecht uit... Scheelt dat het een stukje boven de vloer ophoudt : )

Is wel wat iel voor echte deuren, maar dat kan je opvangen door het goed op te dikken. Aan de linkerkant ziet dat er wat problematischer uit dan rechts. Ik zou een flinke breedte gebruiken om de sponning te maken (van binnen uit erop dus), echt wat overgedimensioneerd naar buiten toe, dan kun je ook de aansluiting met de wand mooi krijgen. Het luchtledige onder kun je simpel aanwerken.

Je hebt wat weinig afschot naar buiten toe, is wel een punt van aandacht, want anders stroomt je het water naar binnen…
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Denk dat je hem niet snapt, of ik heb het verkeerd uitgelegt natuurlijk. De deuren komen zowiezo niet aan het oude kozijn te hangen. Vraag is alleen of ik het oude weghaal en dan alles vers zodat het nieuwe kozijn erin kan. Of alles laten zitten, enigzins opknappen en dan het nieuwe kozijn erin. Er komt dus zowiezo een nieuw kozijn in.
Maar waarom het oude laten zitten. Zoals iemand anders al zei, nu is alles nog open. Dan liever gelijk goed als "half" of oplap werk doen.
Gister ook nog voor advies naar de timmerfabriek geweest en die zeiden ook dat een kunstof onderdorpel beter is ivm het weinige afschot.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zie ik het goed links op een foto dat je nu bij de buren in de garage kan kijken?
Ik zie daar ook nog allemaal asbest zitten klopt dat?
Heb je nagezocht of je de wanden weer met brandvertragende materialen moet bekleden als de ruimte weer als garage wordt gebruikt.
Mvg,:).
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Dat is volgens mij niet verplicht Spaander. De buurman heeft nog een gedeelte asbest zitten. Een groot stuk heeft hij ook al weggehaald en met steenwol gevuld. Ik kan het nu gewoon opvullen met steenwol en dan kan de buurman zelf bekijken wanneer hij verder gaat met het verwijderen van de asbest.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou de snelle methode kiezen want er is genoeg te doen.
Dus klein randje beton bijstorten, 2 componenten spul om de rotte plekken op te vullen (valt mee zo te zien), schuren, schilderen en je kan weer tig jaar door.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik zou de snelle methode kiezen want er is genoeg te doen.
Dus klein randje beton bijstorten, 2 componenten spul om de rotte plekken op te vullen (valt mee zo te zien), schuren, schilderen en je kan weer tig jaar door.

Ja, ik zit nog heel erg te dubben welke route ik zal nemen. Mss dan toch maar gewoon opknappen en verder met de rest. Zoals je al zegt, er is nog genoeg te doen.

Hoe het er nu voor staat.
Me pa heeft alle elektra spullen gehaald en daar gaan we volgende week donderdag en vrijdag mee beginnen.
In de tussentijd kan ik beginnen met de isolatie matten te plaatsen. Tenminste, daar waar geen bedrading komt.
Volgende week zal dus ook de eerste partij OSB worden aangekocht.

Inmiddels heb ik ook een offerte binnen van de zagerij.
Mijn idee was om de gereedschappen te kopen en dan de deuren zelf te gaan maken.
Hun aanbod is :
Frans Eiken ruig 2 stuks 52x190x3300 gedroogd en ¾ zijdig foutvrij € 197.67
Daar kan ik dan de 4 stijlen en liggers van de 2 deuren van maken.
Ben niet op de hoogte van ruw hout prijzen, kan iemand vertellen of dat een schappelijke prijs is?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Sodeju, wat een zware dag. Na 3 uur slaap uit de nachtdienst stond me pa alweer om 10.00 op de stoep.
Maar.... we hebben aardig wat kunnen doen.

Het elektra zit er nagenoeg in. De draden zijn allemaal getrokken en nu rest dus alleen nog het koppelen in de diverse dozen.
Dan kan je toch zien dat die ouwe dat wel vaker gedaan heb ;)
Ook ik heb aardig wat kunnen doen, ondanks de vermoeidheid.
De grootste delen van het isoleer zitten erin en morgen kunnen we beginnen met het plafond erin te maken en de lichten aan te sluiten.

Qua elektra heeft me pa de verlichting en machines gescheiden gehouden.
Er komen 3 lichtschakelaars om de verschillende rijen aan/uit te zetten (C1)
Wat betrefd de stopcontacten. Deze gaan aalemaal door een grote vergrendelbare schakelaar (C2).
Bij ons op werk heet dat een werk- of zone-schakelaar maar hoe dat in de rest van NL heet weet ik niet.
Misschien dat jullie wel vinden dat dat paranoïde is, maar het geeft mij een veiliger gevoel dat ik weet dat ik alle machines met een schakelaar kan beveiligen.
Dat heb ik waarschijnlijk overgenomen van me werk (Tata Steel)

Stopcontacten A1/A2 zijn voor de "speciale" dingen, radio, laptop, stofzuiger en compressor.
De rest is voor algemeen gebruik en zit op circa 1,20m van de grond af.

Morgen wordt weer een drukke dag.
Eerst vroeg op om een nieuw filter voor de MIDI te halen en dan kunnen we het materiaal gaan halen voor het plafond.
Als alles dus meezit zal er morgen een update zijn over de verlichting.

En natuurlijk de plaatjes bij het verhaal.







Tot morgen !!
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Ziet er goed uit plaatsgenoot! Ik kan niet ontkennen enige mate van jaloezie te voelen ;) . Ik zit zelf (helaas) in een niet geïsoleerde vrijstaande garage. Verre van ideaal, maar dingen zijn zoals ze zijn. Het ziet er erg professioneel uit zo. Ik zal dit topic met plezier volgen. Succes!

Als ik je met iets kan helpen geef je maar een gil, ik woon toch vlakbij :D
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Voorlopig niet denk ik, Cut.
Mss als het tijd wordt om de muren en plafond te witten. Maar denk dat dat ook niet zoveel tijd in beslag neemt.
Maar als je eens wilt komen kijken geef maar een PM.
Die vrijstaande garage kan je makkelijk isoleren. Moet er alleen de tijd (en financiën) voor hebben.
Als je hulp nodig heb kan je altijd roepen.
Nu eerst ff naar Heemskerk om een filter te halen.

Tot vanavond iedereen ;)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En daar zijn we weer, helaas weer niet zo opgeschoten als dat ik wilde.
Maar we zijn goed onderweg.

Het plafond zit er nagenoeg in. Enkel een paar kleine stukjes, maar de moeilijke stukken met bekabeling zijn gedaan.
De verlichting moet nog wat verder wachten. Ook omdat ik een redelijk belangrijke stap vergeten ben.
Het spul moet nog gewit worden natuurlijk.

Morgen gaan we dus eerst het plafond afmaken en dan aan de muren beginnen.
Zodra dat gedaan is kunnen we gaan witten.

Misschien dat ik het vergeten ben te vertellen, maar het plafond is 9mm en de muren zijn 18mm OSB.
Het plafond is maar 9mm omdat het toch niks hoeft te dragen. Enkel alleen de lampen en 2 speakertjes.



 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja Viepert; zodra de muren en het plafond gewit zijn begint het meteen al wat meer een werkplaats te worden, het schiet lekker op zo.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Zeker, zeker!
Heb nog wat meer gedaan vandaag, plafond is af en de eerste muuplaten zitten erop.
Degene bij de afvoerpijp (de moeilijkste) was ik ongeveer een uur mee bezig.
De rest is redelijk recht toe recht aan, alleen soms een gat voor de stroom.
Ik hoop dat ik dat morgen afkrijg zodat ik tussen mijn ochtend en middag diensten door kan witten.
Dan heeft het genoeg tijd om te drogen.

Heb wel foto's maar die laat ik morgen wel zien ;)
Vroeg te bed, weer een lange dag morgen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nou, helaas niet alles afgekregen, maar weer een eind opgeschoten vandaag.
Nagenoeg alle wandplaten zitten ertegen aan. Moest het helaas zonder me pa doen vandaag.
En dan valt het erg tegen die zware platen. Maargoed het schiet op.

Er komt nog wel een trim stukje langs de hoeken aan de bovenkant.
Het is niet te doen om en de bovenkant en de onderkant helemaal strak te krijgen.
De betonnen fundering is alles behalve recht om maar niet te spreken over de dakspanten.







 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.