Inca 260 aangekocht met tlc

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Dag iedereen, ik ben sinds gisteren trotse eigenaar van een Inca 260 maar er is nog wel werk aan om hem in zijn originele staat te herstellen. Ik heb al een aantal dingen zelf gevonden die ontbreken of vervangen dienen te worden, maar op basis van de exploded view in de manual is niet duidelijk wat er bijkomend nog ontbreekt. Ik vroeg me dus af of een andere Inca bezitter eens kon laten zien hoe dat een complete versie er ongeveer uit zou moeten zien.

Alvast bedankt
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hallo langezwap,
Ik heb inmiddels enkele tientallen van deze Inca's gereviseerd en op dit mooie forum weer verkocht.
Laat even weten waar je probleem ligt middels foto's of (ik weet niet waar je woont) komt met de zaag even langs.
Op zich zijn alle onderdelen nog wel verkrijgbaar.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Dat zal ik vanmiddag als ik thuis kom eens doen, het zijn vooral knoppen, stofafzuiging, en geleiders die ontbreken? Maar ik post vanavond wel een update.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
geleider kan je bij Axminster kopen voor niet te veel, is niet origineel maar voldoet zeer goed
knoppen, bakkelier ?? adresje via 3Dmazter: www.verpas.nl
Stofafzuiging had ik ook niet, ik klemde de slang onder in de uitsparing (voorzijde) werkt zeer goed
Als je daar iets maakt dat goed blijft zitten heb je een prima afzuiging
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
WP_20160218_17_00_24_Pro.jpgWP_20160218_17_01_40_Pro_LI.jpgWP_20160218_17_02_02_Pro_LI.jpgWP_20160218_17_04_31_Pro_LI.jpg
De verschillende kanten van de machine, ik ga denk ik zoals Toxiq hier aangaf de knoppen bij verpas bestellen, ik heb al gekeken bij de zwiterse verdeler maar 8 euro voor een knopje is het nu toch weer niet waard. :) Voor de rest lijkt hij toch wel grotendeels in orde, ik ga denk ik wel een alu plaatje voorzien aan de voorkant waar ik dan de afzuiging aan kan bevestigen, want daar is nu toch al een stuk uit.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Zier er vanaf deze foto's niet echt slecht uit. Ik kan alleen de onder- en bovengeleiding niet beoordelen.
Zoals al door Toxiq genoemd een langsgeleider van Axminster erop zetten: http://www.axminster.co.uk/small-bandsaw-rip-fence-100257.
Gebruik niet teveel van die WD40 of olie. Het zaagmeel gaat eraan plakken en moet je straks losbikken.
Let ook goed op de stroomkabel. Van de meeste machines die ik heb gehad was deze aardig vergaan en moest vervangen.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Er zit voor zover ik merk geen speling op.dus ik denk dat het inderdaad ook meevalt, ja WD40 is handig om vastgeroeste zaken los te krijgen, maar was inderdaad vergeten dat het graag zaagsel verzamelt :). Momenteel is die axminster niet in voorraad, maar voor dat geld wacht ik nog wel even, want de andere prijzen die ik zie zijn minimaal het drievoudige. Ik zal dan morgen best buiten alleen een stekker ook wat draad meenemen, want die stekker gaat hier echt niet in een Belgische stopcontact. Alvast bedankt voor de tips
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik was idd ook een van de bieders, geen idee dat het er 33 waren, toch populair zo'n inca en deze stond redelijk in de buurt. Veel plezier ermee.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Dat was wat de verkoopster mij toch vertelde, ik was al een tijdje de tweedehandssites aan het aan afschuimen voor een leuke tweedehands lintzaag, en voor een keertje op tijd gereageerd. Voor mij was het toch een klein uurtje rijden, ik woon dan ook in Zuid Limburg
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Je kunt een aantal dingen doen:

-een aantal dagen de bout met WD40 nat houden.
-een moer aan de kop van de bout lassen (binnenzijde moer dus) en proberen met een passende sleutel los te draaien
-een gaatje in de bout boren waarin een linksdraaiende tap zich vastvreet en de bout losdraait.

maar waarschijnlijk gaat de kop van de bout afbreken. Dan zou je met een dunne boor het hart uit de bout moeten boren en eventueel met linkse tap eruit draaien. Als de bout eruit is en je draad beschadigd kun je nieuw draad tappen en een overmaats bout indraaien..

Ik zou eerst de tijd nemen om de WD40 te laten werken.

Groeten Willem
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Bedankt Willem, ga dan eerst de WD40 methode verder aanhouden, want daarachter zit het rollement dat ervoor zorgt dat je je lint niet te ver naar achter duwt.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
langezwap,

Pas heel erg op met een linkse tap! Gaat vaak fout en dan breekt de tap in de bout en dan ben je echt in de aap gelogeerd. Je krijgt hem er dan niet meer uit!
Ik spreek uit ervaring (en dan was dat spreekwoord met die ezel en zich stoten ook nog van toepassing :( ).

Probeer eerst eens de WD40 methode, beter een ander middel, een echte kruipolie (WD40 is van alles een beetje maar niks echt goed). Lukt dat niet dan kun je proberen het deel waar de bout in zit warm te stoken (warm, met een campinggasbrandertje, niet met de lastoorts). Vaak is het aluminium en metaal waartussen een laagje oxide ontstaat en dat moet je 'breken'. Door warmte wil dat meestal wel lukken. Bij het oplassen van een moer is het ook vaak de ingebrachte warmte die ervoor zorgt dat de boel loskomt.
En.... geduld is ook een voordeel, bij haast wordt je ongeduldig en dan gaat het mis (ervaring!).

Veel succes!

Gijs.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Het is geen bout maar een as waar een kogellager op geperst is dat je nog net kunt zien aan de andere kant.
Je moet eerst met een fijne inbussleutel het vastzetschroefje loshalen. Dat zit aan de linkerkant op deze foto.
Als dat los zit tik je zo het asje eruit.
Deze zelfde constructie zit ook onder het tafelblad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.