torderen houten lamellen buitengevel

tgeerlings

Nieuw lid
4 aug 2010
1
0
Beste forummers,


ik werk bij een architecten bureau en wij zijn op zoek naar mensen die ons kunnen helpen.
Voor een gevelbekleding van een woonark n amsterdam willen wij een horizontale lamel hout structuur toepassen. deze lamellen willen wij laten torderen in de langsrichting zodat er binnen een lichtspel ontstaat door de gedraaide lamellen van gesloten delen (daar waar de lamel 90 graden is gedraaid en naar open structuur ( daar waar de lamel niet (of 180 graden) is gedraaid

ik hoop dat iemand mij kan helpen
de lamel afmetin is 120 x 18 mm met een lengte van 2000 mm waarover hij 1 x tordeert.
 

tuoh

Oud hout
Veel gaat afhangen van de gekozen houtsoort, om een lamel van die maat te torsen zijn er maar twee opties.

Optie 1: hout stomen, gaat niet met elke houtsoort, maar met een geschikte houtsoort de snelste optie.

optie 2: hout verlijmen, 6 latten van 3mm dikte moet zeker kunnen. Nadeel is wel dat deze optie heel bewerkelijk is, voordeel is dat je elke houtsoort kan gebruiken.
Nog een nadeel is dat je de samengestelde lamellen heel moeilijk kan kalibreren door de torsing. Hier brengt enkel een geschikt CNC bewerkingscentrum uitkomst. ( niet elke firma heeft deze staan)

Eender welke optie je kiest, het gaat een aardige duit kosten. Niet elk bedrijf zal staan trappelen om hier aan te beginnen. Er is moeilijk een prijs op te kleven, daarvoor zullen er eerst enkele proeven moeten gedaan worden.

Vermoedelijk moeten ook alle lamellen mooi dezelfde torsing hebben? dat word niet gemakkelijk, omdat massief hout nu eenmaal niet uniform van samenstelling is kan het dus telkens op een andere plaats torderen, per lamel valt dit niet op, maar leg je er enkele tegen elkaar dan zie je het wel.

Er is ook enige discussie over de duurzaamheid van gestoomd hout, volgens sommigen verminderd het stomen de kwaliteit van het hout.
Nu heb ik hier persoonlijk een andere mening over, in de scheepsbouw stomen we regelmatig hout om het te kunnen plooien, en kwaliteitsverlies of collaps heb ik nog niet kunnen constateren.

Maar ik zie het al zo voor mij als het geplaatst is, het is in ieder geval een origineel ontwerp, succes met de zoektocht.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.