Welke boom zou dit zijn? En wat nu?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste meubelmakers..
Gister is er een boom bij ons in de straat om gewaaid. En door de gemeente in stukken gezaagd.
Ik heb geprobeerd wat in m`n bakfiets te krijgen.. haha beetje zwaar! Maar toch een stukkie te in kunnen laden en uiteindelijk achter m`n huis kunnen uitladen..(Bak omgekieperd)

Nu de vraag zoals de titel al voorspelde.. Kan iemand zeggen welke boomsoort dit is?
En heb ik er wat aan.. Hoe zou ik hem kunnen verzagen? Woont er toevallig iemand in de buurt van Rotterdam met een alaskan mill/mobiele zaag?

IMG_20160216_084017.jpg

IMG_20160216_082604.jpg

IMG_20160216_082611.jpg

IMG_20160216_082619.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi, je zit toch op het HMC? Kan je m daar niet langs een lintzaag halen?

Anders is kloven met 2 stalen wiggen een goede optie, beide helften vlakken op de vlakbank/electrische handschaaf. Daarna zagen naar keuze, op de tafelzaag/lintzaag oid. Dan heb je planken.
Je kan er vanalles mee, esdoorn is net hout:p, je kan ook een flinke serie pollelepels ervan snijden nu het nog nat is prima te doen, hoef je niet de moeite te nemen om er planken van te zagen. Spindels voor stoelen oid kan je ook goed uit vers hout halen en kan je de stap om er planken uit te halen overslaan. Ook heb je dan geen last van metaal alhoewel het een zijtak is geweest.

Met een alaskan mill heb je toch al snel een zaagsnede van 1cm, denk dat 1 zon blok voor een zagerij wat weinig is en wat kort.
In dat opzicht is splijten nog niet zon gek idee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.