Nieuwe vensterbanken

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
De vensterbanken in de keuken van onze Finse woning waren ons al jaren "een doorn in het oog". De aannemer had hiervoor indertijd standaard grenen planken van 18 mm dik en max. 20 cm breed gebruikt. Helaas nogal vochtig hout dat in de nogal droge woning later fors kromtrok en voor een vensterbank nogal smal. Tijd voor een upgrade dus!

Ik had nog wat planken Amerikaans Esdoorn uit een grotere partij achteruit gelegd en deze tot mooie brede platen van 29 cm. samengevoegd. Deze pasgemaakt en van een sponninkje voorzien in dezelfde stijl als de eettafel en het bovenblad van een keukenkast, daarna enkele malen goed in de parketlak gezet. De oude planken er uit gesloopt en de betimmeringen aangepast omdat het nieuwe blad 5 mm dikker is. Met wat polymeerkit de nieuwe vensterbanken zeker en vast er in gezet en de de randen afgekit met sileconenkit. Met hulp van mijn vriend Henk deze klus geklaard zodat het er weer prima uitziet! Hieronder wat foto's van het werk.

Fons

De oude vensterbanken

image.jpg

image.jpg

Slopen
image.jpg

Omdat de samenwerking tussen mijn IPad en de forumsoftware begint te haperen lukt het me niet meer foto's te plaatsen. Probeer dat in het volgende bericht te vervolgen
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Vervolg foto's

Het verlijmen van de planken, zonder lammello's
image.jpg

image.jpg

Ruimte maken voor de dikkere vensterbanken
image.jpg

De nieuwe vensterbanken geplaatst
image.jpg

image.jpg
 
P

Pel

Guest
Ziet er mooi strak uit Fons, een vakantie woning?

Groet Pel.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ziet er een stuk beter uit, die brede vensterbank! :) En je woont er zo te zien ook mooi ruim, dan je onder andere die spilfrees kwijt kan. ;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Als je in een Finse woning woont heb je op een gegeven moment al dat grenen wel gezien;) veel van onze meubels zijn in esdoorn uitgevoerd en dit past er daar goed bij. Is nu nog wat wit, maar over een jaar vergeelt het wel...

Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Onze eettafel heeft een blad met zo'n sponning, het blad van de er naast staande wandkast heeft ook dezelfde sponning gekregen, alles ook in Esdoorn. Uit "design-overwegingen" heb ik in de vensterbanken ook een sponning geslagen.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Jullie hadden nog een filmpje te goed van een aantal werkzaamheden voor dit topic, bij deze dus:

 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Fons, mag ik vragen wat voor een frees dat je hebt?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.