Lintzaag informatie gevraagd voor aanschaf

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi allen,

Er zijn al veel topics hier te vinden over gebruikers welke niet tevreden zijn over hun lintzaag en welke liever een iets beter model zouden hebben gekocht. Vaak word in deze topics de optie aangedragen om een Inca machine te kopen, ik meen de 260.

Nu wil ik waarschijnlijk over een maandje of 3 een lintzaag gaan kopen van een kleine bonus op de zaak en ik wil me gaan inlezen welke dat gaat worden. Het inlezen is vaak net zo leuk als het kopen/gebruiken, vind ik ;). Wellicht is er dan ergens een heel mooie 2ehands Inca te koop, maar zo niet, welke zou ik dan kunnen kopen volgens jullie? Ik wil er op termijn boxes etc mee kunnen maken zoals onderstaande. Oftewel er gaat best een diepte gezaagd worden en met bochtjes etc.

1c2ff8e64b8da4f58b9d2b0fadf57ad1.jpg 774b47028958472f50c721a13aba6c90.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Er staat nog een inca op marktplaats. Zaag is niet te duur, maar is wel een stukje sturen. Staat in neerpelt.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
De aanschaf gaat echt in mei (bonus op de zaak) pas plaatsvinden, ik heb mezelf beloofd geen grote aankopen qua hobby te doen voor die tijd boven de 150-200 euro. In mei heb ik er zo'n 500-600 voor over, wellicht iets meer zelfs maar ik heb nog wel wat aankoopjes in gedachten dan.

Maar bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Wimmel de incra's zijn alleen n nog gebruikt te krijgen. Je moet een paar dingen voor jezelf afvragen. Hoe dik wil ik zagen. Als je zaag 15 cm kann zagen wil dat nog niet zeggen dat hij bij die dikte ook recht zaagt. ? Even zoeken op ons forum naar de reeds bestaande onderwerpen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Kleine lintzagen van enige kwaliteit zijn dun gezaaid. Je komt nog wel eens een huvema tegen. Vergelijkbare modellen zie je vaak op amerikaanse fora. Die hebben 14 inch wielen. Jet heeft ook zo'n model. Hier op het forum zijn er een aantal inca gebruikers, daar lijkt iedereen wel tevreden mee, en heb je een probleem, dan is er een forumlid die er meer van weet en ieder met raad en daad bijstaat.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Wimmel de incra's zijn alleen n nog gebruikt te krijgen. Je moet een paar dingen voor jezelf afvragen. Hoe dik wil ik zagen. Als je zaag 15 cm kann zagen wil dat nog niet zeggen dat hij bij die dikte ook recht zaagt. ? Even zoeken op ons forum naar de reeds bestaande onderwerpen.

Dat is precies de kern van de zaak Wim, ik wil inderdaad een machine welke ook recht zaagt. Kan dat niet voor een dergelijk bedrag, dan begin ik er liever niet aan dan dat ik ga lopen rotzooien. Dus als de Inca's dit wel kunnen (10-20cm hardhout) met recht zagen, dan is het gewoon wachten tot die beschikbaar komen. Maar dan ben ik benieuwd naar welk type, ik weet dat we hier mensen hebben welke dit zullen weten en al gedaan hebben.

Maar tevens ben ik benieuwd naar merken welke nu nog wel verkocht worden.

Chevy, wat versta jij onder klein en groot?

Oh en Wim, ik heb redelijk wat oude onderwerpen gelezen, heerlijke leesstof, maar dit gaat vaak over oude machines maar dan word er of geen type genoemd, of het gaat om een Inca 260 welke door 4-6 cm hout moet, en ik ga net iets meer verlangen en weet niet of ze dat ook aankunnen. Of het gaat over de goedkopere HBM's etc en daarvan weet ik dat dit te heftig is, de middenklasse van HBM of soortgelijke merken is dan weer weinig over te vinden.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik reken een zaag met wielen van 35 cm nog tot de kleine machines. Deze maat is nog naar een zolder te transporteren. Ga je naar bv en meber met wielen van 40 cm, dan praat je ineens over een veel grotere en zwaardere machine. Ik had hetzelfde probleem, ik zocht een lintzaag die 21 cm hoog kon zagen, dit is de breedte van mijn vandiktebank, maar hij mocht niet meer dan 70 cm uit de muur komen, inc. de tafel. En hij mocht niet teveel kosten. Heb uiteindelijk een oude kirchner gekocht. Moest nieuwe bekleding op de wielen. Onderstel gemaakt, motor met schakelaar erop. Die had ik nog liggen van een zaagtafel. Ik heb nu een zaag die 25 cm hoog aan kan. 2 pk motor, loopt mooi rustig, zaagt recht en haaks, dankzij nieuwe zaagbladen van tuffsaws. Maar dat was wel zoeken en ik ben best handig met metaal. Ook deze zaag til je niet alleen naar zolder, zelfs niet als je hem helemaal demonteert. Dus succes met je keuze.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bedankt voor je informatie.

Ik ben totaal niet handig en zal dus gaan zoeken naar een gereviseerde of goed onderhouden 2e hands, of een nieuw beestje. :) Ik heb er ruim de tijd voor en zit al de hele avond oude topics te lezen, op marktplaats etc te spitten, specs te lezen over hoeveel watt, wielgrootte, etc etc. Gaat weer een wereld voor me open.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.