Tafeltje met zwevend blad van mahonie en beuk met slaap

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dank jullie wel voor alle positieve reacties!
De belangrijkste staat niet op dit forum, mijn pa (83 jaar) heeft namelijk geen computer o.i.d., maar is erg blij met het beuken wat in deze vorm terug is gekomen naar de plek waar hij 60 jaar geleden het boompje plantte.
Al jullie reacties geven energie om nog meer moois proberen te maken.

groeten, Kor
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooi ontwerp en een bijzonder smaakvolle combinatie van mahonie en beuk, heel geslaagd!
Ook leuk dat het hout allemaal uit de familiekring komt.
Kan me voorstellen dat deze tafel weer doorgegeven wordt aan weer een volgende generatie.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Kun je wat over de afwerking vertellen (wat/hoe etc) die is echt prachtig

Alles is verlijmd met D3 lijm van Frencken , type LERO van de action:)
In de verbindingen van het blad zitten in paar lamello's voor het vlak houden, dat doe ik meestal omdat het handig is met stapelen.
De rest is allemaal koud verlijmd tussen lijmtangen, telkens met plankjes/klosjes ertussen om beschadigingen te voorkomen.
Toen alles op zijn plek zat, het meeste met het schraapstaal (gemaakt van een oud Silky zaagblad) vlak/glad gemaakt.
De rest met korrel 400 schuurpad met de hand gepolijst.
Als afwerking heb ik gekozen voor OSMO hardwaxolie, kleurloos zijdemat.
eerst een dunne laag opzetten en na een kwartiertje met een schone doek nawrijven.
De volgende dag heel licht nogmaals met een schuurpad korrel 400 erover en tenslotte een tweede laag opgebracht
De olie hard prima uit bij 20 graden na 12 uur.
Een watergedragen lak geeft geen mooi resultaat op het mahonie en een oplosmiddel wil ik niet in huis. Vandaar de keuze voor olie.
het resultaat is mij prima naar de zin.

Als er nog meer vragen zijn hoor ik het graag.
Groeten Kor
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Heel mooi gemaakt, super. Alleen had ik zelf het lichte hout sysmetrisch verdeeld over de tafel i.p.v. 1 asymetrisch "plank".
Eigenlijk mag ik niks zeggen, want zoals jij dit gemaakt hebt is gewoon kunst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.