Tafeltje met zwevend blad van mahonie en beuk met slaap

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dit tafeltje van plm. 80 x 55 x 55 cm heb ik gemaakt voor mijn vader.
Het gebruikte hout is mahonie sipo, wat ik jaren gelden van mijn pa heb gekregen.
Het andere hout, de beuk met slaap is van de familiebeuk.http://www.woodworking.nl/showthread.php?1294-Familie-beuk&amp%3Bhighlight=familie+beuk
Ik ben begonnen met wat kantrechten van stukken, daarna schaven en op basis van een idee van een tafeltje met zwevend blad wat gaan schuiven met delen.
Hieruit is het blad ontstaan.
Ik werk meestal zonder tekening, zo nu ook weer. Het idee zit in mijn kop en al doende groeit het werkstuk.
Poten zijn drie lagen gelamineerd ( mahonie/beuk/mahonie) toen doormidden gezaagd en nogmaals hetzelfde trucje met drie lagen.
Op de vlakbank verjongd van af plm 10 cm van boven van 55 naar 35 mm.
Pen-en gat verbinding regelwerk met poten; gaten boren en uitsteken met de beitel pennen op de cirkelzaag.
Hier wat plaatjes van het eindresultaat. (ik neem helaas te weinig de tijd om van het proces foto's te maken, zal ik proberen volgende keer wel te doen)
IMG_0394.jpg
IMG_0392.jpg
IMG_0385.jpg
IMG_0401.jpg
IMG_0397.jpg

Groeten, Kor
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Prachtig Kor! Heel bijzonder hoe je de familiebeuk hierin hebt verwerkt. Dit lijkt me een heel troostvol werkstuk voor je vader, een tafel vol met liefde en herinneringen!!

Fons
 

GilVE

Nieuw lid
29 mrt 2015
17
0
Wauw!! Prachtig! Dat wil ik ook ooit kunnen hehe zal nog veel oefenen worden hehe
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.