Project werkplaats

hidu

Nieuw lid
14 feb 2016
3
0
Beste forumleden, ben een beetje nieuws, geregistreerd sinds 14-02-2016 :p. Keek bijna dagelijks op het forum, maar heb nu toch echt een beetje hulp nodig vandaar dat ik me ging registreren.

Heb vorig jaar een huis gekocht, nu helemaal opgeknapt echter wil ik de garage gaan doen. Echter die word later weer verbouwd circa over 5 jaar pas.
Maar wil alvast een werkplaats maken, Aan de muur waar nu de keuken zit, was de keuken die in het huis zat. Dit stuk zal intact blijven ook na de verbouwing.

Wat ik wil is een werkbank over de gehele breedte circa 4,20M en de volledige hoogte in circa 2,30M onderkant balk en de diepte tot zal ongeveer 2M zijn (ivm de toekomstige verbouwing), je ziet dat de vorige bewoners het netjes hebben afgewerkt :p

Maak namelijk ook meubels, vooral kleine meubels (salontafels stoelen, woonaccessoires) Het gaat steeds beter met me bedrijfje en heb nu goed genoeg gespaard om iig een plan te maken en te gaan uitvoeren. (op dit moment doe ik alles met de hand) en wil ook machines gaan kopen nu, Ga deze week dan me eerste goede bovenfrees kopen, wat ik op jullie forum heb gelezen zal het de Festool OF1400 worden. Daarna nog een radiaal afkortzaag KAPEX en een kolomboormachine, denk niet dat ik meer machines nodig heb, Omdat handwerk wel leuker blijft. En het hout wat ik bestel is via via al vaak op maat voor mij, werk enkel met eiken. En de meubels zijn vaak niet groot dus heb (gelukkig) ook niet veel ruimte nodig. Maar als iemand zegt, je moet echt deze machine ook hebben hoor ik dat graag :p

Maar om niet te diep in te gaan met wat ik allemaal maak en doe wil ik voordat ik begin even kijken of ik alles moet gaan isoleren?
De witte muur waar de keuken tegenaan staat is de muur ook van de buren. Moet ik dat gaan isoleren met steenwol? En de linker en rechterkant ook?

Ik dacht namelijk er latten tegen aan te doen en dan gelijk 18mm multiplex platen er tegen aan te gooien. Maar gaat dat rotten? Het is namelijk een vochtige ruimte (als in enkelsteenmuur). Maar heb het niet snel koud om het te gaan isoleren is voor mij niet nodig, maar ben bang dat het hout gaat rotten.

Om het verhaal dan maar kort te houden (is isoleren verplicht? tegen het rotten van het hout?) En welk hout adviseren jullie om tegen de wanden te plaatsen. ik dacht grenen multiplex, moet ik te gaan behandelen? Zodra ik dit weet kan ik de tekeningen gaan maken, en wat ik ook vaak lees, ik hou jullie helemaal op de hoogte :D

2qckm04.jpg
 

hidu

Nieuw lid
14 feb 2016
3
0
Meer info heb ik niet nodig. Maar ik kon dit niet vinden met de zoekfunctie? Naja super bedankt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Even over de bovenfrees; je hebt je goed ingelezen op het forum zeg je en Festool is een prima merk natuurlijk maar als je 'm ook onder een freestafel wilt hangen dan kan je op het forum lezen dat een Triton mof 1400 een prima keus is.
Als je veel kleine meubels maakt is op een tafel frezen veel stabieler dan uit de hand is mijn ervaring.
Als je alleen uit de hand freest is de Festool uitstekend.
 

hidu

Nieuw lid
14 feb 2016
3
0
Ik heb dat zeker ook gelezen Willem, Maar ga inderdaad alles uit de hand frezen :D, De triton is wel een toekomstplan voor mij. Maar nu we het over de machines hebben twijfel ik wel over de zaagtafel. Heb nu een Festool bovenfrees blijf dan ook merk gebonden. Welke zaagtafel raad jij me aan? van Festool dan. Het zijn vaak geen hele grote stukken hout en nooit dikker dan 7cm vaker vier cm. de prijzen variëren namelijk van ongeveer 800 tot 2500
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dan valt een Festool zaagtafel al af. De Cs 70 heeft een maximale zaaghoogte van 70 mm. Dus komt er bij 70mm zagen geen tand bovenuit.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mafell Erika is heel goed als je het geld hebt maar voor kleine meubels en een leuke prijs wordt hier op het forum de deWalt dw745 gezien als de beste keus die ook betaalbaar is. als we uitgaan van nieuw.
Die zaagt tot 77 mm.
Het grootste voordeel van een deWalt is dat hij een zijgeleider met tandheugel overbrenging heeft, deze is de enigste in deze prijsklasse die dat heeft, dat werkt behoorlijk precies en hij is heel handelbaar met 22 kg.
Er is ook nog een iets zwaardere van deWalt en ook de Bosch GTS wordt sterk aanbevolen.
Het beste kan je even op het forum kijken bijv bij; http://www.woodworking.nl/showthrea...zaagtafel-Bosch-vs-DeWalt&highlight=zaagtafel
Als je krachtstroom hebt en je kijkt bij tweedehands op marktplaats dan zie je vaak voor een schappelijk bedrag professionele zaagtafels(de zg cabinet saw) maar die nemen dan ook wel ruimte in.
En als je zaagtafel intoetst in het zoekvenster kom je nog meer tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.