Eiken tafelblad 52mm dik verlijmen

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Deze week heb ik een zware tafelpoot getekend en doorgestuurd naar een lasbedrijf, binnen 2 weken zou hij klaar moeten zijn.
Op de poot wil ik een zwaar tafelblad monteren van ongeveer 50mm dik. Het resultaat zou er zo moeten uitzien:
TekeningLiveedge.jpg
Ik zou hiervoor graag 1 schaaldeel eik willen kopen en enkele planken van 52mm dik met een vochtpercentage van 10 a 12% (dit is hetgeen de houthandel kan leveren).
Ik zou het schaaldeel doormidden zagen en beide delen als zijkant van het blad gebruiken, de geschaafde planken voor het midden. Ik wil domino's en grote lijmklemmen gebruiken bij het verlijmen van het blad.
TekeningLiveedgeblad.jpg
Ik heb eens een gelijkaardig blad gezien in een winkel, maar hier werden voor de middelste (geschaafde) planken telkens 2 op elkaar gelijmde planken gebruikt om ze zo dikker te doen lijken.

Tegen het kromtrekken zou ik aan de uiteinden een gleuf willen frezen in het ondervlak en daarin een metalen lat schroeven (eventueel met sleufgaten zodat het blad nog wat kan werken.

Is de methode die ik wil toepassen correct of hebben jullie nog opmerkingen/ideeën?



Groeten,
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Nog een kanttekening wat betreft het verlijmen, door de schuine kanten van de schaaldelen kun je de klemmen niet zondermeer gebruiken. Je zult daar jog een oplossing voor moeten vinden, bijv. Wat klossen maken die om het blad heenvallen en die je met een G-klem op het blad vastzet.

Succes! Fons
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Bedankt voor de antwoorden. Het blad zal 240x110cm groot zijn dus een schaaldeel van die grootte vinden zal moeilijk zijn. Ik wou eerst de middelste planken verlijmen en daarna de kanten, het klemmen zal inderdaad niet gemakkelijk zijn maar ik knutsel wel iets in elkaar.

Wat ik me ook nog afvraag: Als ik de planken niet perfect zonder kieren tegen elkaar krijg (door de 52mm dikte kan het misschien moeilijk zijn om alles perfect te doen aansluiten), kan ik dan houtplamuur gebruiken om de kieren op te vullen? PU Lijm + schuurstof heb ik ook al gelezen.
Hoe lossen jullie dit op?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Met een beetje zoeken is een dergelijke plaat wel te vinden hoor:
IMG-20160107-WA0005.jpg
1100 breed bij 2400 lang is sowieso behoorlijk breed voor de lengte
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
leg de delen tegen elkaar en haal een handcirkelzaag door de naad als ze niet goed aansluiten
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik heb inderdaad een houthandel gevonden die me het blad in 2 stukken kan leveren. Ik dacht dat ik dan meer kans zou hebben op kromtrekken. Ik zou aan de onderkant, aan de uiteinden, telkens een gleuf frezen en daarin een metalen lat vastmaken om kromtrekken tegen te gaaan.

Het uitzetten/krimpen van de planken zou ik willen opvangen door het blad in het midden vast te bevestigen en op de zijkanten met sleufgaten. Als ik de bouten aan de zijkanten niet muurvast zet is een beetje beweging dan nog altijd mogelijk.

Het zou er dan ongeveer zo moeten uitzien:
http://www.vanfeij.nl/wp-content/uploads/2015/05/MG_7588.jpg
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Ik denk dat het wel moet lukken. Ik heb laatst zelf ook een blad van 40 verlijmd, dit ging prima. Ik heb toen lamellos gebruikt om de boel uit te lijnen, en sergeant klemmen om het bij elkaar te klemmen. Dit ging prima, ook al was mijn rand ook niet recht.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bedankt voor de antwoorden. Het blad zal 240x110cm groot zijn dus een schaaldeel van die grootte vinden zal moeilijk zijn. Ik wou eerst de middelste planken verlijmen en daarna de kanten, het klemmen zal inderdaad niet gemakkelijk zijn maar ik knutsel wel iets in elkaar.

Wat ik me ook nog afvraag: Als ik de planken niet perfect zonder kieren tegen elkaar krijg (door de 52mm dikte kan het misschien moeilijk zijn om alles perfect te doen aansluiten), kan ik dan houtplamuur gebruiken om de kieren op te vullen? PU Lijm + schuurstof heb ik ook al gelezen.
Hoe lossen jullie dit op?
Als alles netjes vlak en haaks geschaafd is mogen er geen kieren meer zijn na het verlijmen. Opvullen van een lijmnaad is zonde want na het afwerken gaat dit nog harder opvallen omdat het vulsel anders reageert (kleurt) dan het hout.
 
P

Pel

Guest
@Bookwood, ben je nier bang dat de tafel gaat kiepen met zo,n poot er onder? Als iemand op de kop van de tafel zit en hij leunt wat zwaar op het blad dat hij dan uit zijn evenwicht gaat?

Groet Pel.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
@Bookwood, ben je nier bang dat de tafel gaat kiepen met zo,n poot er onder? Als iemand op de kop van de tafel zit en hij leunt wat zwaar op het blad dat hij dan uit zijn evenwicht gaat?

Groet Pel.

Nee hoor, de voet is zwaar genoeg om dit tegen te gaan.
 
P

Pel

Guest
De voet kan dan wel zwaar zijn, maar als het blad wat ver over steekt gaat hij, als er iemand op de kopse kant van de tafel gaat leunen hij kiepen. Met het gevolg dat wat er op de tafel staat omvalt, is het een drie of een vier poot die eronder komt?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
@Bookwood, ik hoop voor jou dat ze niet zal kiepen, maar je krijgt een soort van hefboom als je op de hoek van de tafel gaat leunen, je hebt een scharnierpunt in de driehoek van de poot. Het ligt er maar net aan hoe lang en breed je het blad maakt en hoe lang de poten zijn, maar als je het blad te lang maakt zal ze m.i. gaan kiepen?

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Dat is een flink massieve poot! Hopelijk (tenzij dat je bedoeling is) leidt het niet te veel de aandacht af van het blad.
Het kiepen zal wel meevallen, als de oversteek naar mijn schatting inderdaad ongeveer 1/6 van de totale lengte van de tafel is (gemeten vanaf onderkant voet) dan kun je pak 'm beet 3x zoveel gewicht op de tafel leunen als aan de andere kant van het scharnierpunt zet. Die massa is dus 5/6 tafelblad + zware poot..
 

epo

Nieuw lid
29 jul 2015
4
0
Delft
Ben zelf met gelijk formaat tafel goed weggekomen met gebruik zware spanbanden.
Let op deze niet om de tafel heen leggen want dan gaat het mis bij aantrekken. Maar dan aan boven en onderzijde elk een spanband.
En Fin je snapt het idee wel denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.