tear out voorkomen op de freestafel

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik wil aan de kopse kant van een paar mahonie plankes een rand frezen op de freestafel.
Als ik een zelfde soort bewerking doe met de frees, zonder de tafel dan klem ik een
plankje tegen de zijde waar de frees uitloopt om splinteren te voorkomen.

Op de freestafel is klemmen niet zo eenvoudig dus dacht ik een stukje tegen deze zijde te lijmen?

Is dat slim?

Gewone witte houtlijm en dan daarna afzagen/schaven of met een lijmpistool en dan los föhnen?

Graag hoor ik hoe jullie dat doen.
Groeten,
Duncan
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Je kunt eventueel al een kleine afschuining aan de uitloopkant maken, dan valt het splinteren erg mee. Ook mogelijk is om het plankje op een plaatje mdf leggen. Op dit mdf schroef of lijm je een opstaande rand. Dit randje zorgt ervoor dat de versplintering wordt tegengehouden.
Zoals jij het voor ogen hebt kan ook maar dan heb je veel werk met het verwijderen van de lijm.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Gewoon 2 stukken vasthouden en er langs trekken.
De eerste is de goede en de tweede is bv een reststuk.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zoals Bobmartin al zegt een stukje hout er tegen aan, je kan dit met goede tape even vastplakken.
Ik zelf frees nooit in één keer op diepte maar de laatste paar mm doe ik in enkele stappen dan breekt er niets uit.
En kijk naar de nerf als je aan meerdere kanten freest.
het dwars op de nerf doe je eerst en daarna met de nerf mee, als er dan iets uitbreekt dan neem je altijd nog met de nerf mee het laatste af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.