Schaven bouwen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou, als je een nieuwe schaaf maakt wil je hem toch wel netjes afleveren!
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Keurige schaaf geworden! En leuk om je blog hierover te lezen.
Ben benieuwd naar nummer 2, 3, 4... 5... ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja uiteindelijk best tevreden. Het was het eerste blok waar ik een gat in had gehakt, en daarbij was de beitel te ver naar de zijkant gewrongen. Met als gevolg dat aan 1 kant de borst waar de wig tegen aan duwt, flink beschadigt was. Maar ik heb gewoon een iets bredere beitel uit mijn voorraad op gedoken en zo kon ik hem als nog redden. De bek is nog wel erg aan de ruime kant.

Ik ben vandaag met een kleine "coffin smoother" begonnen, en tot nu toe gaat dat lekker. Maar niet te vroeg juichen, 1 keer verkeerd hakken en ik heb weer een gapende scheur in plaats van een preuts mondje.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Kees; een coffin smoother, je gaat toch niet je eigen dood voor bereiden, of ben je van plan begrafenisondernemer te worden?;):)
Leuk dat je zelf je eigen schaven bouwt.
Als je daar zo goed in bent ga je dan ook nog andere schaven bouwen zoals een sponningschaaf en een profielschaaf bijv.
Of misschien eentje met een mooie Japans gesmede beitel erin.
Lijkt me dan een leuke uitdaging.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ha ha, nee zo'n haast heb ik niet! Ik heb besloten om tot mijn wintersport vakantie eind maart een paar schaven te maken. Daarna wil ik met de badkamer kast gaan beginnen. Het hout daarvoor is dan wel in goed conditie.

De coffin smoother heb ik nu zover dat de beitel net niet door de bek heen piept. Ziet er veel belovend uit. Ik heb 1 Lie Nielsen float, de sidefloat en die gebruik ik ook als bed float. Heel bruikbaar stukje gereedschap!

1-fs.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bijna drie maanden schaven bouwen heeft dit opgeleverd, een collectie bankschaven van groot naar klein. Allemaal van beukenhout, beitels zijn meest oude Nooitgedagt met keerbeitel. Ik vind die oude Nooitgedagt's met gelamineerde beitel van zeer goede kwaliteit, dus het is mooi dat die zo makkelijk te vinden zijn hier in Nederland.

Schaven.jpg

Ze zijn allemaal gemaakt naar Engels model, wel met een paar kleine ouderwets Nederlandse details, zoals de versiering op de kop en de kont van de schaven. De slagknoppen op de lange schaven zijn ook typisch Nederlandse stalen slagknoppen.

De engelse benamingen en maten:
Jointer 27" en 2 1/2" beitel
Tryplane 21" en 2 1/4" beitel
Foreplane 16" en 2 1/8" beitel
Jackplane 14" en 2" beitel
Coffin smoother 7" en 2" beitel
Routerplane

Vertaling naar het Nederlands voor zover ik het weet. De jointer is een reischaaf. Ik weet niet of er een specifiek woord is voor de tryplane. Dit is een korte reischaaf, maar niet bedoeld voorde zijkantjes van een plank, maar meer om de plank zelf vlak te maken. De foreplane is een voorloper en de jackplane een roffel. Dit is eigenlijk hetzelfde soort schaaf, bedoeld voor het grove werk, een plank min of meer in vorm boetseren of op dikte te brengen, voordat de tryplane er aan te pas komt. En de coffin smoother is een zoetschaaf maar dan in een vorm die aan een lijkkist doet denken. De router is een grondschaaf.

Het was heel leuk werk, leerzaam ook. Ik moet nu aan serieuzere projecten gaan werken, maar dit zijn zeker niet de laatste schaven die ik ooit gemaakt heb!
 
P

Pel

Guest
Mooie selectie schaven Seek, gereedschap wat je zelf maakt, en het werkt naar behoren, geeft dat altijd weer voldoening als je er mee aan het werken bent. Ik zie dat je het grondschaafje donkerder hebt gemaakt of lijkt dat maar zo, is wel mooi die donkere tint?

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het is allemaal restanten beuken, wat ik maar had liggen. Zeker ook niet allemaal super kwaliteit. De grondschaaf is gewoon van een wat donkerder stukje beuken. Ik heb ze allemaal goed in de lijnolie gezet. Als ze nog wat droogtijd hebben gehad ga ik er nog met wat meubelwas overheen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.