Schaven bouwen

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zit even tussen twee projecten, het nieuwe hout moet drogen, en heb me op het schaven bouwen gestort. Ik ben nogal een fan van het antieke Engelse spul, dus zo'n modelletje moest het maar worden. Om er in te komen eerst maar eens een jack plane. gelukkig maar, want de bek is nogal een gapende scheur geworden. Maar goed, alles bij elkaar is het wel een bruikbaar geval geworden.

De feiten. 16"lang, beitel is 2 1/8" (sorry voor die rare inch maten, maar ja hij is Engels...). Ik zou het even na moeten meten maar hij zal zo'n 70 mm breed en 75 mm hoog zijn. Gemaakt van beuken, wat anders. Een mooie antieke beitel met keerbeitel uit Engeland, een Fulton.

foto 1.jpg

foto 2.jpg

foto 3.jpg

foto 4.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Sorry dat alle foto's weer gedraait zijn. Jaap, kan je daar niet wat aan doen? Ze staan echt goed op mijn laptop.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Een paar plaatjes van de bouw.

Het begin, een blok beuken en een schaafijzer met keerbeitel.



Ik heb een paar gaten van boven af geboord en ben gaan hakken.



Onder de boor kolom om de bek uit te boren.



De borsten uitzagen, daarna uithakken.



En zo wijd is de bek dus geworden. Echt elk foutje dat je maakt komt uiteindelijk hier terecht! Ik hoop bij een volgende schaaf hier wat beter resultaat te boeken.



De wig pas maken, veel testen en telkens weer een flintertje er af tot het mooi klem zit, vooral onderin.



Handvat maken. Voorbeeldje van Internet afgesnoept.



Het handvat vorm geven. Ik heb het uiteindelijk alleen maar met rasp en schraper gedaan. Aan de hele bouw van de schaaf komt geen schuurpapier te pas.



En even proefdraaien, op een blok beuken lekker dikke krullen maken. Hij doet het!

 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Oops, ik heb gejokt! Ik heb wel schuurpapier gebruikt, op een glazen plaat om de zool te vlakken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja ik heb plannen om er nog een paar te maken. Ik ben al bezig met nummer twee.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja Willem, dat is mijn naam stempel. Heel klein, net zoals de oude Hollandse schavenmakers in het Gilde tijdperk ze hadden. Ik zal eens een fotootje maken.

En filmpje? Natuurlijk, u vraagt, wij draaien :eek:


Hier had hij nog geen handvat, vandaar de handschoen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Altijd leuk om te zien als iemand zijn eigen gereedschap bouwt
Je ziet er niks van hoor dat je van engelse kwaliteit houdt :)
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Heel mooie schaaf deze wil ik ook gaan maken echter ik heb nog de volgende vragen.
Is er ook een tekening met maat voering beschikbaar,en onder welke hoek moet de schaafbeitel geplaatst worden.

Dank
Simon
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hallo Simon,

Ik heb geen tekening gebruikt, het is een beetje een mix van ideeen die ik overal zo opgepikt heb. Er staat een tekening van een jack plane met enkele beitel hier:

http://kapeldesigns.blogspot.nl/2013/10/free-wooden-jack-plane-plans-18th.html

Wil je een schaaf met dubbele beitel maken, dus met keerbeitel dan zit alles net een beetje anders in elkaar.

Als je zo'n schaaf met een enkele beitel wilt maken zou ik kiezen voor een 50 graden hoek. Bij een schaaf met dubbele beitel, dus inclusief keerbeitel is 45 graden gebruikelijk. Dat heb ik ook gekozen.
 
Laatst bewerkt:

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Hallo Seek,
Bedankt voor je informatie.
Ja ik wil een schaaf maken met keer beitel deze beitel heb ik een tijdje geleden gekregen.
Dus als iemand hier gegevens van heeft dan houd ik me aanbevolen.

Dank

Simon
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Toch weer een mooi stukje gereedschap
Je hebt zo'n beetje een kistje vol met eigen gemaakt gereedschap
Staat er nog meer op het programma om te maken Kees ? Mvg Leroy
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Leroy, ja ik ben al bezig met de tweede jackplane. Eigenlijk de eerste want hij was eerst mislukt, maar ik heb mijn mislukking kunnen redden. Daarna wil ik graag een zoetschaaf proberen om eens te kijken of ik ook een schaaf met redelijke nauwe bek kan maken (is me tot nu toe niet gelukt).

Simon, je kan prima de maten van van de schaaf uit die link die ik je heb gestuurd gebruiken. Wat er anders is is de vormgeving onder in bij de mond, uiteraard, want er moet plaats komen voor de keerbeitel. De borstlijn (waar de wig tegen aan drukt) kan je bij een schaaf met enkele beitel in een keer door zagen, maar bij de dubbele beitel komt die lijn uit in de wering. Dus je zaagt hem zo goed en zo kwaad als het gaat en de rest is uitsteken met een beitel.

Ik heb er even een schetsje van gemaakt.

Schetsje.jpg

En als je even niks te doen hebt kan ik de youtube serie van David Weaver aanraden. Als hij een politieke redevoering af gaat steken, gewoon door spoelen. Het staat verder tjokvol goede tips, maar het kost wat zitvlees om de hele serie uit te kijken. Hier begint het: https://www.youtube.com/watch?v=9qjHMwL-dj4
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey Kees

Maar je kunt toch ook gewoon een insert maken terplaatse van de schaaf mond dat deden ze vroeger ook toch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.