De nieuwste Festool Domino DF700 XXL.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Eindelijk heb ik even tijd om eindelijk weer eens iets leuks te melden. Ik heb eindelijk iets nuttigs gemaakt.
En ik ben in het bezit van de "nieuwste" Domino DF700 XXL.
Oeps. Waarschijnlijk heb ik weer iets verkeerd gedaan met de foto's. Maar ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik heb gedaan. Ik was namelijk die onnauwkeurigheid van de DF 700 een beetje erg beu. Ik moest en zou 2 platen van 18 mm dik aan elkaar "dominoo-en". ;-) En daarbij moesten van mij de dominoos precies in het midden zitten. Tsjonge jonge nog aan toe, het lukt mij niet om dat voor elkaar te krijgen. Vandaar deze heldere ingeving. En om het geheel compleet te maken, de laatste 2 foto's zijn afbeeldingen van een kunstof plaatje (6mm dik) met 1 enkele draaiknop-vestiging. (Laat je fantasie maar gaan.) :cool:

Foto 1: Mijn nieuwe Domino DF700 XXL. Eindelijk een digitale aflezing.
Foto 2: Achteraanzicht digitale uitlezing.
Foto 3: Lijkt op foto 2.
Foto 4: De digitale uitlezing is gelijmd op een 3 mm dik aluminium plaatje (met 2 componenten metaallijm). Vergeet niet het 3mm plaatje wat af te vijlen, zoals ook te zien is op de foto. Anders beschadig je de behuizing van de DF700.
Foto 5 en 6: Een aluminium plaatje in L-vorm met inkeeping.
Foto 7: Een aluminium hoekprofiel, 2mm dik.
Foto 8, 9 en 10: 1 Reserve schuifmaat en 1 aangepaste schuifmaat gelijmd op een aluminium plaatje.
De resterende foto's spreken voor zich.
"Guus goes digital".Domino DF700 XXL 1.jpgDomino DF700 XXL achterzijde 2.jpgDomino DF700 XXL achterzijde 1.jpgAchterkant display schuifmaat.jpg3mm allu gezaagd plaatje 2.jpg3mm allu gezaagd plaatje 1.jpg2mm allu hoekprofiel.jpg2 schuifmaten maar net anders 3.jpg2 schuifmaten maar net anders 2.jpg2 schuifmaten maar net anders 1.jpgDomino DF700 XXL 5.jpgDomino DF700 XXL 4.jpgDomino DF700 XXL 3.jpgDomino DF700 XXL 2.jpgBovenaanzicht 2 x 3mm plaat met 1 gat gemonteerd.jpgOnderaanzicht 2 x 3mm plaat met 1 gat gemonteerd.jpg

Dit beetje "digitaal" kostte mij ongeveer 8 á 9 euro. Enne, er komt binnenkort een kleine nuttige toevoeging.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Zo jij tilt het forum naar een nog hoger niveau
Ik wist niet dat je festool nog kon verbeteren 😀
Mvg Leroy
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ houtenklaas. Dat is inderdaad het geval. Maar wanneer nodig (al is het maar voor het zicht of degelijkheid) is het wel prettig om exact op het midden te kunnen instellen. Zelf gaf ik al aan dat ik nu bezig ben met 18mm platen. Eénmaal goed afgesteld, hoef ik niet te kijken of ik de onder of bovenkant op m'n werkblad heb liggen. Natuurlijk zijn er genoeg situaties te bedenken waarbij dat niet zo nauw komt, maar ik zit nu in een project waarbij dat wel van belang is. ;)
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De onderlegplaat is zeker bedoelt om Domino's in plaatmateriaal te centreren à la Seneca Domiplate?
Hoe dik is die onderlegplaat? Ik neem aan 6 mm voor plaatmateriaal 18 mm en 9 mm voor plaatmateriaal 12 mm?
En ga je deze ook commercieel verkopen?

Normaal centreer ik de Domino's nooit. Plaatmateriaal is nl. nooit exact de opgegeven dikte.
Ik neem meestal 10 mm vanaf de bovenzijde van 18/19 mm planken. Is daardoor ook iets "sterker".
Je moet dan wel goed de 10 mm zijden markeren en uitzetten op bv. kaststaanders.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Zo Guus, goed bezig! Wel apart dat ze dit niet ala OF1010/1400 hebben opgelost bij Festool. Het zal wel niet een veel gevraagd iets zijn. :)
 

WR1944

Oud hout
In het algemeen werk ik met de hoogte instelling als ik de gaten frees aan de einden of randen van de delen. En de diepte is inderdaad niet zo kritiek als het gat maar ongeveer in het midden van de dikte zit. Zolang je de aanslag steeds van één kant gebruikt blijf je flush. Als ik echter gaten in het midden van het materiaal moet maken gebruik ik de onderkant van de Domino. De afstand van die onderkant tot hart frees is 10 mm. Ik maak eerst de gaten in het aansluitende deel, leg dat plat op het andere deel, 10 mm hoger dan de plaats waar de gaten moeten komen en gebruik de maatlijntjes voor het uitlijnen op de lijntjes onderop de bodemplaat.
Als je echter delen van verschillende dikte aan elkaar wilt bevestigen waarbij niets flush aanligt is het handig om een bepaalde maat te kunnen instellen. Bijvoorbeeld de tafelbladondersteuning die aan een tafelpoot wordt vastgezet.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Klaas. Jij kan gedachten lezen. Het lijkt mij een kleine moeite om ook daar een digitale meter van €4,- aan te "hangen".

@ Neel. Het plastic plaatje bestaat in mijn geval uit 2 x 3mm dik "hobby-plastic" en is inderdaad bedoelt voor 18 mm dik plaatwerk. En iedereen kan een plaatje zoals dit maken, dus even nadenken en het is klaar.
Wat beteft die "hoogte-meter", ik wil graag helpen door meer en duidelijkere foto's te plaatsen. Maar zo moeilijk is het echt niet hoor. Ook hier weer even logisch blijven denken. Het is alleen een beetje lastig om precies, maar dan ook echt precies, af te stellen op bijv. 23mm. Maar ik heb daarvoor iets eenvoudigs in gedachten en dat laat ik zien als ik het netjes gemaakt heb en er tevreden over ben.
En ik blijf er bij dat de orginele aflezing niet nauwkeurig is om altijd secuur te kunnen werken.

@ WR1944 en henkverhaar. Jullie hebben gelijk. Het is alleen maar makkelijk als je het nodig hebt. Ik werk liever precieser, dan hoef ik ook minder te schuren. Ik ben nu eenmaal een beetje lui aangelegd. :D
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@ WR1944 en henkverhaar. Jullie hebben gelijk. Het is alleen maar makkelijk als je het nodig hebt. Ik werk liever precieser, dan hoef ik ook minder te schuren. Ik ben nu eenmaal een beetje lui aangelegd. :D

Als je de domino-gaten precies op een bepaalde plek wilt krijgen heb je zoiets nodig. Als je ze alleen maar precies tegenover elkaar wilt krijgen niet. Als je twee stukken van ongelijke dikte gecentreerd wilt verbinden dan is dit een uitkomst - hoewel dat ook anders op te lossen is...
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik ben weer eventjes on-line. Na veel dagrust en een helder moment ben ik nu tot de conclusie gekomen dat een "lange wig" een goede en ook goedkope oplossing is om als hulpmiddel te dienen voor het op de juiste hoogte afstellen van de bovenaanslag.
De DF 700 leg ik nu vlak neer en de wig schuif ik onder bovenaanslag door totdat ik de juiste hoogte heb. Dan zet ik de bovenplaat vast en kan ik aan de gang.
Voorheen zat ik te denken aan een lange bout en een moer met een soort klem. Maar dat is allemaal veel te omslachtig en onnodig complex.
Eenvoud en gemak dient de mens.
Nu even slaapie doen en de post verwerken, of moest dat net andersom? Even een ideeënbus in elkaar dromen. :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.