Hoe sterk is deze constructie?

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Hallo allemaal,

Ik ben een trap aan het ontwerpen. De trapbomen zijn gemaakt van metalen i-profielen en de treden van hout, waarschijnlijk douglas. Nu wordt het een brede trap, met treden van ongeveer 236 cm breed. Als ik hout gebruik met een dikte van 3 cm, is dit dan sterk genoeg? Er van uitgaande dat de verbinding treden-trapboom degelijk is Wat denken jullie?

Groet, Lucas.
 

Bijlagen

  • schets trap 2.jpg
    schets trap 2.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 406

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ik denk dat dit aardig doorzakt:( Het zal ook weer niet breken maar als de trap veel gebruikt wordt kunnen de treden gaan doorzakken.

Edit:
misschien als je zwaar bent en je springt erop zakt het misschien alsnog door
 
P

Pel

Guest
Voor een afstand van 236 cm zou ik toch voor 4.5 cm dikte gaan.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Treden zijn te dun, voor een reguliete trap zit je al snel op 38mm. Daarbij zijn de getekende treden ook erg ondiep wat niet echt prettig loopt. Hoe groot wil je je op- en aantrede houden?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Waar komt de trap te staan, woonhuis,kantoor, muziektent?
30 mm buigt op 1000 mm al behoorlijk door, laat staan op 2360 mm, extra boom geen optie?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Vraag is natuurlijk waarom je treden wil van die lengte van deze dikte. Misschien heeft het zijn bedoeling om gelijk welke reden maar als je op die dikte je treden maakt gaat het niet lukken zonder fratsen nadien lijkt me.

Ik denk zoals anderen al aangaven, treden verdikken naar mijn gevoel 50 mm minimaal zo kun je binnen een paar jaar ook nog gebruik maken van je trap. Of je steekt er twee ijzer profielen onder, afstand delen door drie, met steunen er aangelast zodat de plank erop rust en kan gevezen worden, hoeft daarvoor niet dik te zijn je ijzer of staal.

Groet,

John
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Of je schroeft aan de achterzijde/onderkant een strook haaks onder zodat de trede wat meer stijfheid krijgt. Een T of L vorm zegmaar.

Misschien een idee, ik weet niet of het voldoende is hoor..
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Het is een buitentrap, die een terras met de tuin verbindt. Het klinkt alsof 3 cm dikke treden te dun zijn. Dikker kan wel, maar ik wil dat de treden mooi in de i-profielen passen. Dat het qua verhouding mooi eruit ziet. Te dik lijkt me ook niet mooi. Ik vind Farends idee wel interessant. Een soort van metalen strookje tussen de trapbomen waarop de treden liggen. Dan kan ik de treden misschien wel op 3 cm houden.
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
En bedankt voor de info over traptreden, Pel. Ik heb de aantrede/optrede aangepast in een nieuwe schets :)
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Kun je niet nog een stalen balk in de midden doen? Dan is je overspanning de helft kleiner. Als dat niet kan zou ik een stalen T profiel onder je tredes maken dunkt me.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Lucas,
Je kunt je huidige ontwerp optisch hetzelfde houden (dunnen planken en passend in I profiel) door de treden te verstevigen.
Je kunt er simpelweg een verzinkt/RVS L of T profieltje onder schroeven wat de treden stijf genoeg maakt.
Zo lang je niet op je buik gaat liggen zie je ze niet.
Het hout werkt in de lengte nauwelijks dus je kunt dit gewoon vastschroeven.

Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.ijzershop.nl/455-gegalvaniseerde-l-profiel
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Ik kan alleen maar het advies volgen om de treden te verstevigen met een L of T profieltje. Zonder en met een dikte van 30 mm wordt dit een trampolinetrap denk ik.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Misschien is het trouwens nog beter om een kokerprofiel te gebruiken. Op die manier zijn de treden ook beter bestand tegen torsie.
Kan op dezelfde manier worden bevestigd.
 

pdjonghe

Actieve deelnemer
5 jan 2013
34
0
Gent, België
Even snel gerekend: je doorbuiging zou rond de 63 mm zijn indien je in het midden op de traptrede staat. Bij een treden van 50 mm zit je nog op 15 mm. Een versteviging is dus echt noodzakelijk.
 
P

Pel

Guest
Ik zou de breedte van de traptrede breder dan 17 cm maken, ik zou ± 21 cm aanhouden om een redelijke verhouding trappenboom I profiel, traptrede te krijgen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.