Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Hoe sterk is deze constructie?

Hallo allemaal,

Ik ben een trap aan het ontwerpen. De trapbomen zijn gemaakt van metalen i-profielen en de treden van hout, waarschijnlijk douglas. Nu wordt het een brede trap, met treden van ongeveer 236 cm breed. Als ik hout gebruik met een dikte van 3 cm, is dit dan sterk genoeg? Er van uitgaande dat de verbinding treden-trapboom degelijk is Wat denken jullie?

Groet, Lucas.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails schets trap 2.jpg  

Ik denk dat dit aardig doorzakt Het zal ook weer niet breken maar als de trap veel gebruikt wordt kunnen de treden gaan doorzakken.

Edit:
    misschien als je zwaar bent en je springt erop zakt het misschien alsnog door
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    zou iets dikker gaan en evnetueel aan de voorkant een beetje verjongen indien het uitzicht niet mooi is , of in het midden een extra steun maken

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Voor een afstand van 236 cm zou ik toch voor 4.5 cm dikte gaan.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 13-02-16 om 17:59.
    Hout wirktj.

Treden zijn te dun, voor een reguliete trap zit je al snel op 38mm. Daarbij zijn de getekende treden ook erg ondiep wat niet echt prettig loopt. Hoe groot wil je je op- en aantrede houden?

Waar komt de trap te staan, woonhuis,kantoor, muziektent?
    30 mm buigt op 1000 mm al behoorlijk door, laat staan op 2360 mm, extra boom geen optie?
    sometimes you just need a bigger hammer

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Hier is info voor een trap die makkelijk loopt, en de begrippen optrede en aantrede. http://www.traptreden.nl/traptreden-informatie/

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Vraag is natuurlijk waarom je treden wil van die lengte van deze dikte. Misschien heeft het zijn bedoeling om gelijk welke reden maar als je op die dikte je treden maakt gaat het niet lukken zonder fratsen nadien lijkt me.

Ik denk zoals anderen al aangaven, treden verdikken naar mijn gevoel 50 mm minimaal zo kun je binnen een paar jaar ook nog gebruik maken van je trap. Of je steekt er twee ijzer profielen onder, afstand delen door drie, met steunen er aangelast zodat de plank erop rust en kan gevezen worden, hoeft daarvoor niet dik te zijn je ijzer of staal.

Groet,

John

Of je schroeft aan de achterzijde/onderkant een strook haaks onder zodat de trede wat meer stijfheid krijgt. Een T of L vorm zegmaar.

Misschien een idee, ik weet niet of het voldoende is hoor..

Het is een buitentrap, die een terras met de tuin verbindt. Het klinkt alsof 3 cm dikke treden te dun zijn. Dikker kan wel, maar ik wil dat de treden mooi in de i-profielen passen. Dat het qua verhouding mooi eruit ziet. Te dik lijkt me ook niet mooi. Ik vind Farends idee wel interessant. Een soort van metalen strookje tussen de trapbomen waarop de treden liggen. Dan kan ik de treden misschien wel op 3 cm houden.

Forum Rechten