amerikaans grenen blad

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
voor een klant een blad gemaakt gezaagd uit een oude balk van ongeveer 200 jaar oud ooit bij een verbouwing van de diamantbeurs in a'dam vrijgekomen
het amerikaanse grenen is behandeld geweest met ik denk creosoot olie wat wel een leuke kleur afwijking geeft

IMG_9023.jpgIMG_9026.jpgIMG_9025.jpg

nou komt het dompertje
hij komt te liggen op twee ikea kastjes :mad::mad:
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
haha, misschien mag je er nog een kastje bij maken?

Zo te zien heb je het verlijmd in het behandelde deel. Niet bang voor een slechte verbinding als het met creosoot is behandeld??
Heb je een teststukje of afgezaagd stuk om het te testen?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
ik vond het effect zo mooi door de creosoot delen tegen mekaar aan te lijmen
de delen hebben om de 30 cm een domino zitten met constructielijm verlijmd daar heb ik wel vertrouwen in
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Alleen met het schuren merk je dat het schuurpapier snel vol loopt
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Vind ik moeilijk te zeggen amerikaans grenen is een verzamelnaam
Het pitchpine wat ik ken heeft plekken die van hars zijn verzadigd
Deze balk is wel heel harsrijk maar toch egaal verdeeld
Wie weet is er nog een hout expert die kan zeggen welke soort amerikaans grenen het is
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Dank je wel voor je uitleg.
Het leek me erg op Pitch Pine, misschien is het door het zagen of zijnde op kwartier of dos misschien meer onderhevig aan het harsgebeuren ...

Thx
 

tuoh

Oud hout
Het hout is quasi zeker van de slash Pine of de longleaf pine, deze houtsoorten werden hier in de lage landen tot voor WOII ingevoerd onder de naam "pitch-pine. Het huidig verkrijgbare "pitch-pine komt van een andere soort, namelijk de honduras pine.
De verkleuring heeft volgens mij niks te maken met een verduurzamingsmiddel maar lijkt veeleer ontstaan te zijn door het wateren van het hout, of omdat het hout (jaren)lang onder water gelegen heeft.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bedankt Tuoh voor je informatie over de mogenlijke houtsoort
Ik noem het altijd maar gewoon amerikaans grenen want na vele oude balken te hebben verwerkt van deze soort zijn er zo veel verschillende soorten het is echt per balk weer verschillend welke eigenschappen er naar boven komen
Het blijft een mooi en gevarieerd natuur product
De verkleuring ben ik vrij zeker van dat het een creosoot olie is door de geur die vrijkwam bij het bewerken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.