een kistje van cocqatio di negra en gestreept esdoorn

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Er moest nog een kistje gemaakt worden voor ons vertrek, voor onze oppasmoeder, die ook op dezelfde dag als ik jarig is, en dit vast als voorschot kreeg.
Het was nog lastig, want het cocqatio di negra is hard massief hout en in dit geval zitten er ook droogte scheuren in, volgens leverancier Haijo uit Akkrum, omdat het hout kapot gedroogd is. Bijzonder jammer want het is mooi hout. Ik had uit een balk 3 stroken gezaagd van 100 breed en 15 mm dik. Mijn hammer vlakbank maakte daar al redelijke mooie plankjes van en de houten schaaf van HNT Gordon haalde er nog mooie krullen van af. De LN 4 gaat stuiteren op dit hout, de Gordon heeft wat meer schaaflengte voor de beitel en de beitel staat op 60 graden.
De bodem is van massief libanees ceder, evenals de bekleding van de binnenkant en het deksel van een stukje gespiegeld gestreept esdoorn. Het kistje is met de machine tot 180 geschuurd, met de hand tot 600 en daarna gepolijst met de viltschijf een eee shine en vervolgens met shellawax en een viltschijf tot een mooie warme hoogglans gebracht.
Ik ben wel tevreden met het resultaat, maar ook hier kan het beter. De komende jaren maar eens werken aan een betere nauwkeurigheid met handgereedschap.

jaap




Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
pfff, yep zo moeten mijn kistjes er dus later uit gaan zien. dat cocqatio heb ik ook thuis liggen. :x :x niet echt makkelijk om mee te werken maar wel erg mooi

rick
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi kistje, mooie houtsoorten en mooi strak gemaakt!

Hoe bekleed je de binnenkant? Is het aan de buitenkant gelijmd voor de assemblage of is het een apart doosje dat je naderhand monteerd of zit ik er helemaal langs?

Trouwens wat heb je mooi gereedschap, HNT Gordon, LN, manshoge festooltoren etc! Om jaloers van te worden :mrgreen:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jaap

gepolijst met een viltschijf? dit procede ken ik niet, kan je dit uitleggen. ik neem aan dat ik dit misschien ook wel wil gaan gebruiken.

rick
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Hoi Jaap,

Maak je tekeningen/schema's van die kistjes voor je er aan begint, of zit dat allemaal in je hoofd?

Als je tekeningen maakt, zou je die eens hier kunnen posten? Zo kan ik er zelf ook wat inspiratie uithalen.


Als hobbyist moet ik me redden met wat mijn vader in het tuinhuis heeft liggen, zijn dergelijke kistjes te maken met de meest basic gereedschappen?
Het enige mechanische wat ik heb: een schaaf, schuurmachine, boor en cirkelzaag.

Ik wilde zelf beginnen aan een kistje voor mijn vriendin, dat zoals het bijgevoegde uit elkaar klapt, maar dan met 1 deksel bovenop met een spiegel aan de binnenkant. Enige hints/tips?

koffertje_open.jpg


groeten,


Tomas
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Mooi kistje Jaap!

@Thomas, doe je al langer aan houtbewerking/meubelmaken?
Zulke kistjes maken als Jaap heeft gemaakt, is precisiewerk, dat gaat om een 10de mm (nou om de mm)
Ik heb het zelf ook een keer geprobeerd, maar dat viel me vies tegen!.

Succes,

Groeten Rudolf.
 

tomasolaerts

Actieve deelnemer
5 aug 2010
33
0
Ik ben al heel mijn leven (wat nog altijd maar 21 jaar is) aan het knutselen.
In de paasvakantie heb ik een keukentrolley gemaakt om de mama van extra aanrecht te voorzien.

Alles samen heb ik dus weinig ervaring, maar wel gedrevenheid! :) Dat telt toch ook al voor iets?!
Vaak heb ik wel wat technisch inzicht van hoe ik iets moet maken.

Werken op een tiende millimeter zal voor mij niet mogelijk zijn, maar ik ben wel een beetje een pietje-precies, dus wie weet komt dat toch nog goed. ;)

Ik ben in bij de houthandel wat planken Padouk gaan halen, eens kijken of ik daar iets uit krijg.

De resultaten krijgen jullie nog wel te zien !
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Nou als ik nou gelijk had met de tiende mm, daar begin ook aan te twijfelen, maar wel om de mm. ;)
Veel succes en plezier ermee, want mij is het niet gelukt om een vergelijkbaar kistje te maken. :oops:

Ik ga nu op vakantie voor een weekje, maar neem wel mijn twee houtbewerking boeken mee :)

Groeten Rudolf.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
fantastisch mooi Jaap. Toch maar eens bij Haijo langs voor dat hout. Ben nieuwsgierig naar de Thaise invloeden in je toekomstige werkstukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.