bol op bolsegment

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Na de omgekeerde kegel met rode steun nu een Jeneverbesbol op rood bolsegment van beuken met slaap.
De bol heb ik iets naar boven door laten lopen anders stompt hij zo af door de verkleining die ontstaat door het plaatsen van het deksel uit African blackwood.
Afm: segment l: 30 cm b:12 cm -- bol diameter 13 cm - deksel 7 cm en punt 4 cm -- totaal 20 x 30 cm.
Segment gebeitst met CLOU beits en geolied.
Bol bovenzijde geprofileerd, uitgehold en geheel geolied.
Deksel bovenzijde geprofileerd en afgewerkt met shellac.
Het valt nog niet mee de delen vanuit elke richting haaks op elkaar te krijgen.
In ieder geval weer een idee uitgewerkt. Gaat naar expositie in Natuurmuseum Nes op Ameland.
vr.gr. Jan Pranger.

P2120014.jpg

P2120015.jpg

P2120016.jpg

P2120017.jpg

P2120019.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mooi werkstuk wederom Jan, mooie lijnen, strakke verhoudingen en alles. Ik weet alleen niet of ik dat rode zo mooi vind...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Mooi, apart en zoals we van je gewend zijn technisch perfect gemaakt.
Persoonlijk minpuntje vind ik het profiel dat je in het dekseltje hebt gemaakt. Zondat dat zou de tekening van het blackwood nog mooier uitgekomen zijn.
Ik kan het niet goed zien, maar zit dit profiel ook in het bovenste gedeelte van de Juniperus?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Klopt helemaal Pieter. Ik heb het profiel in de Jeneverbes terug laten komen in het deksel.
Eerlijk gezegd viel me het deksel een beetje tegen. Het hout was binnenin meer vlekkerig dan mij lief was. Maar ja je weet nooit wat je tegenkomt.
Door de accenten kun je dit verschijnsel onderdrukken. Beide profielen sluiten nu bij elkaar aan. Het bonte deksel past nu meer in het geheel. Althans dat is mijn bedoeling. Vandaar. Ik ben bezig met geometrische vormen. Volgt nog een bijenkorf op rode ondergrond. Wimmel dus even slikken of anders stemmen...............
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dikke proficiat Jan met uw creatie.
Volledig mijn smaak.
Het plaatje is compleet qua vormgeving als kleurencombinatie.
Dat het werkstuk veel bekijks mag hebben op de expositie in Natuurmuseum Nes op Ameland.
Chapeau.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste mensen hartelijk dank voor jullie reacties. Een aanmoediging om mooie dingen te maken en hier te tonen.
Ik geniet van de vele prachtige werkstukken op dit forum.
Het is fijn om tot die familie van woodworkers te behoren.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Beste mensen hartelijk dank voor jullie reacties. Een aanmoediging om mooie dingen te maken en hier te tonen.
Ik geniet van de vele prachtige werkstukken op dit forum.
Het is fijn om tot die familie van woodworkers te behoren.
vr.gr. Jan Pranger.

Ik wil toch even kwijt dat de VELE prachtige werkstukken deze winter een beetje tegenvallen.
En daarmee bedoel ik ook echt "de VELE".
ik heb zelf het idee dat het er de laatste winter WEINIG werkstukken waren.
Maar dit is weer een mooi exemplaar Jan en voor mij steekt de deksel er echt bovenuit, héél mooi.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.