hoeveel ampère?

dejo

Nieuw lid
3 aug 2010
1
0
iemand een idee hoeveel A er moet aangevraagd worden bij een nieuwe meteraansluiting laagspanning 400V (3fasig+N)?
voor:

-paneelzaag met voorritser
-3 afzuigingen
-vlak en vandikteschaaf
-kantenlijmer
-topie
-pennebank
-langatboor
-schuurband

alvast bedankt!
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Ik kan je niet direct antwoord geven, maar als je zoiets laat doen, let heel erg op de vaste lasten van een dergelijke aansluiting. Als je een bepaald amperage te boven gaat, dan wordt de aansluiting erg kostbaar.

Groet,
Marc
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
hoi,

ik heb zelf ook alles op 400 volt en merk erg weinig in kosten qua stroomverbruik.
en bijna alle scheppach machines zijn 1,5 tot 3 kilowat en intensief gebruik.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik neem aan dat je niet meer dan 2 apparaten tegelijk aan hebt staan?
3x 25A hoofdzekering heb je ruim voldoende aan. Dan heb je 3x16A als krachtgroep. Kan je iets van 15KP aan motoren hangen als ik het goed heb.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
sander zei:
ik zou ook even bij je energie leverancier informeren. Meer dan 25 A per fase is vaak een stuk duurder in je vastrecht. (zie http://www.liander.nl/liander/producten ... tarief.htm ).
ik heb vorig jaar 3x25 A aangevraagd en daar kan ik tot nu toe goed mee weg. Je gebruikt meestal toch niet alle machines tegelijk.

Ik verwarm elektrisch bij met een 9kva kachel en als die per ongeluk flink bezig is en ik start mijn formaatzaag en afzuiger, dan ligt er een fase uit! Misschien meer met de hand zagen, word je vanzelf warm.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Dejo spreekt over een "topie" daarom denk ik dat hij in Belgie woont, ik vraag me af of daar de situatie wat de tarieven betreft op dezelfde manier geregeld is. Bovendien geeft de opsomming mij de indruk van een professionele opzet, waarbij de energiekosten misschien een andere betekenis hebben dan bij de amateur/hobbyist.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.