natuurlijke kleur behouden

Koen Sonck

Nieuw lid
4 nov 2015
6
0
Hallo,

ik ben bezig met het maken van een nachttafeltje uit pallethout. Ik heb heel veel tijd gestoken in het schaven en het schuren van het hout en het ziet er prachtig uit nu. Ik zou graag de natuurlijke kleur van het hout behouden bij de afwerking, maar alle beschermingsproducten die ik ken vergelen het hout. Mijn vraag dus: kennen jullie een middel om het hout te beschermen die de natuurlijke kleur 100 procent intact laat?

Alvast hartelijke bedankt.
Koen
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Skylt original. Een 2 componenten lak, ultramat. Lijkt net alsof er niets opzit. Heb mn grenen vloer ermee behandeld met een fantastisch resultaat!

www.rigostep-online.nl/winkel/skylt-ultramatte-pu-lak
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zo... Dat had ik een week eerder willen weten :D Ga er ook eens een liter van bestellen!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Skylt ultramat is zeer aan te bevelen. Ik heb er hier meerdere meubels mee behandeld en het is praktisch niet te zien.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Hier haak ik graag even in met een vraag over de Skylt afwerking. Ik ben zelf ook opzoek naar een ''onzichtbare'' of een zo ''natuurlijk'' mogelijke afwerking. Echter vraag ik me af, wat is het effect van Skylt op het hout met betrekking tot het voelbare aspect? Voelt het nog steeds als hout zoals bij gebruik van een olie of voelt het plastic-achtig zoals een blanke lak zou doen?

Ik ben zelf een groot fan van eiken, de kleur, de tekening, de geur maar ook zeker hoe het hout aanvoelt. Juist dat laatste doet zo ontzettend veel met de beleving van het meubelstuk echter hoor je dit zelde terug als een argument voor een bepaalde afwerking. Waarom niet vraag ik me af?

Met vriendelijke groet,
woody
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb douglas en eiken behandelt met Skylt en beide voelen en zien eruit alsof het onbehandeld is.
Het is dat ik wat ver van Oss weg zit anders zou ik zeggen kom gerust even voelen.... :rolleyes:

Ik heb zelf geen ervaring met andere houtsoorten dan bovenstaande, maar ik denk dat je die vraag het beste even op hun site kan stellen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Als je wat meer wilt voelen, schuur dan niet heel fijn en breng de lagen dun aan. Je kan ook Skylt Titanium nemen. Is nog harder, zelfde look, zelfde feel en je kan het met een laagje minder af. Mijn vloer lijkt op grenen en voelt als grenen. Ja, er zit iets overheen en dat voel je tot op bepaalde hoogte, maar je voelt de structuur nog.
 

Bene

Nieuw lid
6 mrt 2016
1
0
natuurhouteffect

Als je wat meer wilt voelen, schuur dan niet heel fijn en breng de lagen dun aan. Je kan ook Skylt Titanium nemen. Is nog harder, zelfde look, zelfde feel en je kan het met een laagje minder af. Mijn vloer lijkt op grenen en voelt als grenen. Ja, er zit iets overheen en dat voel je tot op bepaalde hoogte, maar je voelt de structuur nog.


Beste, ik ben ook op zoek naar een eiken afwerking die een natuurlijk hout effect heeft maar toch een vocht en vuilwerende bescherming geeft.voor bv keuken of kastafwerking.
Ik gebruikte al verschillende producten waar ik tevreden over ben maar ook niet weet wat bescherming ze op termijn nog geven Ik wil ze even overlopen.

-euroline op waterbasis aan te brengen ,in verhouding nog te verdunnen en nadien te vernissen matt bv het meest gebruikt tot nu toe maar arbeidsintensief omdat na de kleuring van waterproduct er nog flink moet geschuurd worden en dan vernist

-Rubio monocoat 2 componenten snel en goed op basis van een chemische oppervlakte reactie op termijn ?

-Devo natural min 2 lagen met tussenschuren

-matte vernis op waterbasis gemengd met 1/2 witten latex of acryllaatverf en nadien te vernissen met synthetische of watergedragen vernis ,mooi maar eerder een geseruseerde indruk


Ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met één van die producten ???? ik probeer alvast eens die Sylt Original uit bij een volgende opdracht.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
skylt is wonderlijk spul
Een kennis van mij gebruikt het (professioneel)ook om bijvoorbeeld de onderste meter van een gestucte wand mee te behandelen zodat deze afneembaar wordt zonder de look te veranderen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
De rest die je opnoemt ken ik eigenlijk niet. Wellicht dat iemand anders daar zn licht op kan schijnen.. Ik heb alleen ervaring met Skylt, 2k lak hoogglans en Danish oil. De laatste twee voldoen niet aan de gestelde eisen..
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
hallo,

Ik ben vandaag aan de slag gegaan met skylt op een nieuwe tafel. Die was volledig onbehandeld en de gebruiksaanwijzing verteld me dan ook: 3 lagen... uiteraard niet direct achter elkaar.
Ik ben nog een beetje zoekende naar de wijze van aanbrengen en maak me lichtjes zorgen over het effect na drogen. Ik zal met fotos illustreren wat ik bedoel én dit is pas de eerste laag... Ik hoop dus te lezen dat het allemaal goed gaat komen bij laag 2 en 3 :)
volgens mijn berekening (deze tafel is meer dan 2m2) ben ik bij het aanbrengen in de hoeveelheid wel OK geweest. Ik heb namelijk 1/4 liter aangemaakt en heb daarvan een beetje over gehouden. De beschrijving geeft aan 10-12 M2 per liter.

IMG_1791.jpg

IMG_1787.jpg
Hier zijn de strepen goed te zien, ik ben rechts begonnen.

Wie heeft veel ervaring met dit spul en kan me iets meer vertellen over het al dan niet weg trekken van de strepen?
 

Sjoerdb

Nieuw lid
9 apr 2015
16
2
Ik heb die Skylt gebruikt om het blad van de keuken te lakken. Eerst 2 lagen normaal en de derde laag de titanium versie.
Het verschil tussen onbewerkt en gelakt is bijna niet te zien, maar wel miniem aanwezig.
Nu 1.5 jaar later is het hout iets donkerder geworden, maar dat lijkt me onoverkomelijk.

Ik had geen strepen bij het drogen, heb je wel met de nerf meegestreken?
En doe je de onderkant ook? anders heb je kans op kromtrekken.
 

iceskater77

Nieuw lid
25 jan 2014
19
0
Zouden jullie Skylt ook aanraden voor een massief berken keuken aanrechtblad (Ikea)?
Wil hiervan ook de look zoveel mogelijk behouden. Bij Ikea raden ze aan het te olieen, maar wat ik hier lees over Skylt klinkt erg goed.
 

dudems

Nieuw lid
27 jun 2017
4
0
Ik heb douglas en eiken behandelt met Skylt en beide voelen en zien eruit alsof het onbehandeld is.
Het is dat ik wat ver van Oss weg zit anders zou ik zeggen kom gerust even voelen.... :rolleyes:

Ik heb zelf geen ervaring met andere houtsoorten dan bovenstaande, maar ik denk dat je die vraag het beste even op hun site kan stellen.

Hoi Fantic,

Ik probeer het maar aan jou te vragen want jij hebt zo te zien ervaring met skylt op douglas, maar als iemand anders een antwoord heeft graag! Ik ben een tafel aan het maken van douglas en wil ook idd de kleur zo veel mogelijk behouden, en verkleuring door de zon zo veel mogelijk tegengaan. Ik was eerst van plan om het hout te impregneren met een nano-coating, dit had uv bescherming en is water en olie afstotend. Het schijnt erg goed te werken en je ziet er niets van, alleen na een proefje bleek dat het douglashout nog te zacht was. Als je op een stukje papier schrijft met een pen drukt het door in het hout, niet handig voor een tafel..

Ik ben daarna naar een oplossing gaan zoeken die het hout beschermt en verhard, toen kwam ik bij Skylt uit. Mijn vraag is: Als ik het hout afwerk met Skylt, wordt de bovenlaag van het tafelblad (douglas) harder? Iig hard genoeg om bijvoorbeeld op te schrijven? Of zijn er nog andere oplossingen die het hout niet verkleurt?

Ik zat er ook over na te denken om het eerst met Skylt af te werken zodat de kleur mooi blijft, en daarna misschien een laag epoxy (tussen skylt lagen) om het harder te maken. In ieder geval is de keur en struktuur van het hout het belangrijkst! Alle tips zijn welkom!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zacht hout blijft zacht hout hoeveel laklagen je er ook overheen legt, uiteindlijk zal je toch een bepaalde evenwicht moeten zoeken met de lagen en een acceptabele hardheid creeren. Over het algemeen zal 3 tot 4 lagen het resultaat opleveren dat je beoogt.
Ik gebruik een bijzettafel van douglas met Skylt erop en daar zitten 3 lagen op en het is mij nog niet opgevallen dat daar deuken inzitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.