Hoe (maranti0 te behandelen

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Hoi allemaal,

Nu mijn revalidatie orices de goede kant op gaat heb ik vandaag weer eens in mijn werkplaatjes gestaan.
Hier heb ik wat (marantie volgens mij) gevonden wat ik heb scoongezaagt en rond gevrees en gaten geboord.

voor jullie waarschijnlijk een fluitje van een cent maar voor mij weer een hele stap (in de goede richting)
Maar nu zou ik van jullie willen weten waar kan ik het beste het blok mee behandelen.

Hoop van jullie te horen en feedback is uiteraard welkom
blok.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmmm goeie vraag, maar die waxine lichtjes kunnen goed heet worden als ze bijna op zijn
heb je er iets onder zitten om dat te isoleren ?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik weet niet of je de gaten iets dieper kan boren, maar dan zou ik ze even 1á2mm dieper boren.
Mijn ervaring is, dat het met de hitte en hout wel meevalt.
Ik zou ze met Tungolie afwerken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mooi gemaakt. Gezellig voor de donkere avonden.
Persoonlijk zou ik het zo laten. Helemaal niet afwerken dus. Een olie brengt wel meer kleur naar voren, maar zo heeft het zijn charme ook vind ik.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Mooi. Ik zou het toch niet onbehandeld laten, voor de brandveiligheid. Ik gebruik ook Tungolie voor het behandelen van kaarsenhouders, en dat werkt prima want Tungolie is namelijk hittebestendig. Niet goedkoop, maar je doet er wel lang mee.
 

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Mooi. Ik zou het toch niet onbehandeld laten, voor de brandveiligheid. Ik gebruik ook Tungolie voor het behandelen van kaarsenhouders, en dat werkt prima want Tungolie is namelijk hittebestendig. Niet goedkoop, maar je doet er wel lang mee.

Dank voor je antwoord, vrouwlief wilde ook een handje helpen en heeft het in de pledge gezet, (meubelolie) hij is wat donkerder geworden niet heel erg lelijk maar wel jammer.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Heb je nog 2 blokken?

Dan nog 2 maken, 1 in de lijnolie zetten bijvoorbeeld en 1 onbehandeld laten. Dan weet je over een maand of 2 welke er uiteindelijk het mooiste uit zal komen en heb je nog 2 leuke kado's ook eventueel. Of je maakt ze voor 1 en 2 lichtjes, dan heb je een setje met verschillende behandelmethodes.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Mooi. Ik zou het toch niet onbehandeld laten, voor de brandveiligheid. Ik gebruik ook Tungolie voor het behandelen van kaarsenhouders, en dat werkt prima want Tungolie is namelijk hittebestendig. Niet goedkoop, maar je doet er wel lang mee.

Tungolie kan branden als een lier en hout behandeld met tungolie wordt er echt niet minder brandbaar door :)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hout blijft natuurlijk hout, ongeacht de behandeling. Je mag het nog met gebromeerde vlamvertragers behandelen, en het zal nog branden. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat Tungolie warmtebestendig is (hittebestendig was een slechte woordkeuze), en dat je daardoor geen schroeiplekken hebt als het theelichtje veel warmte produceert. Sowieso mag je geen brandende kaarsen onbewaakt achterlaten, en dit geldt des te meer voor houten houders.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dat kan op papier allemaal goed zijn, maar ik heb het al in de praktijk ondervonden: onbehandeld hout vertoont soms schroeiplekken, behandeld met tungolie niet (zelfde houtsoort natuurlijk). Ik wil wel aannemen dat de vloeibare vorm brandbaarder is dan lijnolie. Ik zou zeggen: doe zelf eens het experiment. Geef de tungolie wel 2 weken droogtijd.
 

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Ik heb ze inmiddels gebrand en zijn helemaal leeggebrand en geen problemen gehad. als ik me goed heb laten voorlichten dan wordt de parafine ook maar max 85 graden dus dat lijkt mij ook bij lange na niet genoeg om de merantie te laten ontbranden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.