Overkapping (open veranda) van 7m x 6m

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hoi Allemaal

Ik wens een opverkapping / carport / open veranda te maken van 7m x 6m.
De ene zijde van 7m wordt tegen het huis bevestigd.

Ik dacht eraan om douglas hout te gebruiken met :

6 palen van 15x15 2.5m + schorren
1 paal van 15x15 7m voor de steunbalk voorkant
2 palen van 15x15 6m voor de 2 steunbalken zijkant
1 balk 7x15 7m voor de steunbalk tegen huis
4 balken 7x15 2.5m palen tegen het huis + schorren
GORDINGEN
dakbeschot
afwerkingsregels

Zoals u al merkt staat er bij gordingen geen maat en hoeveelheid. Daar is dan ook het probleem.
kan ik 5x15 gebruiken en om de 0.9m plaatsen of gaat dit doorzakken na verloop van tijd?

Volgens online berekeningen die ik heb gemaakt zou ik 70x200 moeten gebruiken en dit elke 48cm????
Maar dit lijkt mij erg veel, niet?

Ik wens ook geen palen in het midden te hebben.

Kunt u mij hiermee helpen?

Alvast bedank,
Mvg
 

tuoh

Oud hout
Hoeveel meter moeten die gordingen overspannen? Men kan veel wensen maar daar houd de realiteit geen rekening mee. Wil je toch je wensen doorvoeren dan gaat daar dikwijls een serieus prijskaartje aanhangen omdat er dan met extreme afmetingen of krachten moet gegoogeld worden.
In het kort komt het hier op neer, hoe meer steunpalen er staan hoe lichter de gordingen kunnen worden, anders kom je inderdaad aan extreme balkafmetingen voor de gordingen.
 
P

Pel

Guest
7 meter overspanning voor de gordingen dat red je niet zonder een spant in het midden wat de het dak moet dragen. Ik zou het toch maar door een constructeur even laten door rekenen, lijkt mij zeer verstandig.

Groet Pel.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
De overspannen afstand is 6m.

Ik heb ter verduidelijking enkele foto's bijgevoegd. (de laatste is wat overdreven qua paaldikte, maar geeft weer wat wij wensen.

Geleverd hout veranda (3).jpgveranda-5.jpgKlassieke-robuuste-veranda-aan-huis-met-plat-dak-en-lichtkoepel-zelfbouw-bouwpakket-lariks-eiken.jpg
 
P

Pel

Guest
Heb je enig idee hoeveel gewicht er op dat dak komt als daar zeg maar 30cm sneeuw op ligt, en als die sneeuw ijs wordt?

Groet Pel.
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Op de gordingen komt dakbeslag.

Er zijn tegenwoordig carports van 6x6 met palen van 11.5.
Laten we voor het gemak zeggen dat ik een carport wil maken van 6x7 waarvan de ene zijde van 7m tegen het huis wordt vastgemaakt en de gordingen de 6m moeten overspannen.
Moet ik dan ineens gordingen van 30cm gaan gebruiken?
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Ik snap de logica niet. De overspaning blijft toch 6m?

Dit is een carport van 5.4 x 7.8 , maar die heeft toch geen gordingen van 30cm?
http://www.azalp.be/garages-en-carports/carport/11437

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super dat jullie meedenken, maar ik geraak er niet uit. Ik zou naar 30cm gording moeten gaan, terwijl de overspaning 6m blijft.

Dan kan ik beter een carport kopen en deze bevestigen tegen het huis, niet? Klinkt niet logisch, want als ik hem zelf zou maken zou ik 30cm gordingen moeten gebruiken desondanks dat ik palen van 15x15 en steunbalken van 15x15 zou gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik bedoel als daar ijzel met vorst overheen gaat wordt het m.i toch zwaarder?

Groet Pel
 

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Bij centrumhout is een balkenschuif te vinden, daaruit is de afmeting van de balklaag af te lezen, bij 6 m is 70x245 hoh 488 benodigd.

Idd, die heb ik gebruikt.
Maar hoe zit het dan bij carports van 6m, die gekeurd zijn en verkocht mogen worden, waarvan de gording maar 45x145 zijn en HoH om de 0.90cm worden geplaatst?
Het is daar waar ik mee zit.
 

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Allereerst hebben we het over een balklaag en niet over gordingen deze zitten in een schuine kap constructie
Waarom geen stalen HEH 160 balk 6m1 in het midden en dan je balklaag in de lengte hierin leggen?
Hout 63x160 hoh 610mm
Hout boven de 510 heeft vaak 10% toeslag p/m1
Minder zware constructie door kortere overspanningen
Meer hoogte in de carport
En minder zwaar tillen en sjouwen
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
heavyc,

Als ik zo een inschatting zou moeten maken,
Dan zou ik mij eerst afvragen op welke criteria deze kant en klare carports ''getoetst'' zijn. Ze zijn niet geschikt om op te lopen of een groen dak op te maken lijkt me, dus hoe hoog zal de normering of getoetste last per M2 zijn? Daarnaast heb ik het vermoeden, dat voor een overkapping van die grote er concessies zijn gedaan in de kwaliteit om een product met die prijs te creëren. En dat daarom met name de dimensies voor de gordingen aan de (veel?) te lichte kant zullen zijn.

Van de andere kant, en ik hoop dat ik dit kan zeggen zonder dat ik Pel en Vurenhout op de vingers trap, denk ik dat je als vakman streeft naar het beste. Soms neemt dat bizarre proporties aan en ik denk dat de eerder genoemde 30cm neigt naar de overdreven zware kant.
Hierin zul je voor jezelf een gulden middenweg moeten vinden denk ik.

Ter voorbeeld:
ik was voorheen ook vrij actief op een ander forum omtrent vissen en aquarium houders. Daar heb ik eveneens bizarre uitspraken gehoord met betrekking tot de liter per vis of de aquarium maat per vis verhouding. Zo waren de aquarianen op het forum er van overtuigd dat een klein formaat goudvis minimaal 50 en het liefst nog zelfs 80 liter water nodig had, dat terwijl ik zelf vroeger een jaar of 5 lang een goudvis in een kom had van pak em beet 25 liter heb gehad. Hiermee zeg ik niet dat de die-hard aquarianen ongelijk hadden, alleen dat de praktijk bij mij uit wees dat 25 liter ook ging.

Met vriendelijke groet,
woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.