Advies gevraagd: houtsoort voor tafelblad

hypertonic

Nieuw lid
10 feb 2016
6
0
Heren, (Dames?,)

De verbouwingen aan ons huisje lopen ten einde, dus nu wordt het tijd om het te gaan bemeubelen. Ik zou hiervoor graag in de voetsporen treden van mijn grootvader en de meubelmaker-in-bijberoep-voor-eigen-gebruik-toer opgaan (avondschool start in september :) - dit is mijn eerste post, wss de eerste van vele de komende jaren).

Momenteel eten we nog aan een klein, waggel, oud eettafeltje (relikwie van de zolder van mama...), dus ik wou maar alvast beginnen aan onze eettafel. Gezien het gebrek aan ervaring lijkt het me verstandig om wat "vals" te spelen, en te gaan voor gekochte poten en een gekocht tafelblad/gekochte plaat. Blad behandelen/eventueel op maat zagen en de twee samenvoegen zou me nog wel moeten lukken als "ervaren zelfbouwer" (ik heb redelijk wat zelf gedaan tijdens de verbouwingen), denk ik dan.

Ons huis kan wel wat "industrieel karakter" gebruiken, dus we gaan momenteel voor dit soort poten: https://www.teakea.nl/media/catalog...2f742ffe127f42dca9de82fb58b1/_/m/_mg_1898.jpg
De tafel moet uiteindelijk 2.4m x 1m worden. Een blad van 4cm dik lijkt me prima (zowel om doorbuigen in de lengte te voorkomen zonder (zichtbare) langsverstijving, als visueel op die afmetingen).

Ik kom er alleen niet uit wat voor hout ik moet gebruiken voor mijn tafelblad.
De traditionele keuze leek me een eiken blad. Wat karakter vind ik niet erg in een tafel, dus 4cm dikke C kwaliteit leek me wel leuk. Ik schrik alleen nog steeds van de prijs (ik vind op internet EUR550-650 voor een blank 2.4x1m blad in C kwaliteit. A gaat zelfs richting de 800).
Googlen op "tafelblad hout" leverde me als alternatief materiaal bamboe. Prijsmatig al wat vriendelijker (ongeveer EUR 380 voor een plaat van 2.44x1.22), alleen een oerwoud (pun intended) aan opties (naturel, caramel, chocolate, horizontaal, verticaal, density, 2 lagen, 9 lagen, 10 lagen,...).
Ik las ook ergens dat grenen nog wel bruikbaar was als materiaal. Budgetair al helemaal top (EUR 190 voor een massief paneel van 2.5x1.21x0.038m met doorgaande lamellen), maar aangezien dat maar op 1 of 2 websites gesuggereerd werd ben ik toch wat achterdochting.

Dus bij deze:
- Hoe dik zou mijn blad moeten zijn om geen langsverstijving nodig te hebben? Of frees ik gelijk hoe beter een stalen profiel in de lengte voor extra stevigheid?
- Wat raden jullie aan als (relatief) budgetvriendelijk materiaal voor het tafelblad? Idealiter is het een materiaal dat naar wens te kleuren is (gebruik makend van olie).

Alvast bedankt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Google eens op steigerhouten tafel.
Budget vriendelijk en nog steeds in de mode.
Je hoeft ook het wiel niet uit te vinden, de modellen en samenstellingen zijn legio.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Je kunt ook een multiplexplaat lamineren met stroken hout naar keuze. Deze stroken kun je op dikte laten zagen en schaven zodat er alleen nog het plakken rest, ik heb dat zelf eens bij Masavehout laten doen. De prijs ligt ruim onder de prijs van eiken wat je noemde, en iets boven grenen. Zie hier onder mijn project op deze manier.
 

Bijlagen

  • 20150826_170247.jpg
    20150826_170247.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 348
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Dat ziet er gaaf uit, DaandeW! Heb je een forum een bouwverslag of wat meer informatie over de tafel? Ik denk in de eettafel eiken in de rand te herkennen? Het lichte hout esdoorn, walnoot en wellicht meranti? Fascinerend!
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
je kan bij wijze van spreken alles gebruiken als tafelblad wat enigsinds vlak is . enige verschil gaat de gebruiks en bouwsvriendelijkheid en de levensduur zijn .
je hebt met een industriel uitzicht al helemaal een grotere vrijheid . dus gewoon hier,op pintererest , lumberjocks, youtube en etc iets zoeken wat je aanstaat en dan zien of je het kan betalen/maken en indien niet manieren om het betaalbaar /doenbaar te maken .
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je een bovenfrees hebt kun je ook gewoon een plaat eiken kopen en zelf vlakken. Vervolgens staal infrezen tbv stabilisatie en dan afwerken.
Dat geeft veel meer voldoening en een fraaier resultaat (afhankelijk van kunde...), veel zal het echter niet schelen qua geld. Je hebt dan wel een blad met meer gevoel
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Je zou ook een 2e hands tafel kunnen scoren en deze 'slopen' en hergebruiken? Er staan genoeg tafels op mp en bij 2e hands zaken. En @Bomartin, geldt dit ook als je het blad en het onderstel heb behandeld met een oppervlakte behandeling?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je ze beiden goed behandeld en rvs schroeven gebruikt kan het goed gaan.
Je moet dan wel een sealer (afsluiter) gebruiken en de hoeklijnen goed menieen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je zou ook een 2e hands tafel kunnen scoren en deze 'slopen' en hergebruiken? Er staan genoeg tafels op mp en bij 2e hands zaken. En @Bomartin, geldt dit ook als je het blad en het onderstel heb behandeld met een oppervlakte behandeling?

Gaat prima als je beiden behandeld. Menie is niet per se nodig, alles wat duurzaam afsluit werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.